Hjälp med att förklara ett inlägg [LÖST]

razor

Hjälp med att förklara ett inlägg [LÖST]

Inlägg av razor »

Jag är väldigt ny med Ubuntu och linux, har installerat 7,04 (64bit versionen) med live cdn. När jag nu ska starta upp ubuntu från boot menyn (har en dual boot med xp) stänger skärmen ner. Jag har ett X800 kort och en kille på det engelska forumet (crjackson) har haft exakt samma problem som mig.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=532983&highlight=install+X800+drivers

Om någon kan förklara hur man "...exit to desktop" och "then edit the grub" från recovery mode, vilket jag kan köra, tror jag att det kan lösa sig. Tack på förhand!
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 2 gånger.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Hjälp med att förklara ett inlägg

Inlägg av Lars »

Hej razor, välkommen!

Om du bootar till recovery mode så kommer du direkt till en kommandorad, kör följande kommando för att "edit the grub":

Kod: Markera allt

razor@dator:~# nano /boot/grub/menu.lst
Gå ner längst ner i filen, där finns det 3-4 startalternativ (Ubuntu, Ubuntu recovery, memtest86+ och kanske Windows). På Ubuntu-raden så står det "splash", ändra det till "nosplash". Ändra inte på någonting annat. Tryck på ctrl+x för att avsluta programmet och svara Y (yes) på frågan om du vill spara, acceptera filnamnet genom att trycka enter. Starta om datorn med ctrl+alt+delete.
razor

SV: Hjälp med att förklara ett inlägg

Inlägg av razor »

Det fungerade utmärkt! Tack för hjälpen!

Nu är jag inne i OS:et och famlar och kommer säkerligen att behöva hjälp igen i framtiden  ;)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"