GRUB-problem igen

amadeus

GRUB-problem igen

Inlägg av amadeus »

Har försökt att läsa på tidigare trådar om GRUB, men inget verkar riktigt vara mitt problem.
Så här är historien:
1. På en XP-dator (Professional) skapade jag en partition för Fedora 6. Installationen lyckades väl. Alltså en XP-partition och en för Linux.
2. Tänkte nu byta ut Fedora-disten mot Ubuntu 7.04
3. Då hände mitt under installationen, ja det hade nog gått 97 %, dyker det upp en ruta "GRUB går inte att installera på hd0" med det uppmuntrande tillägget "allvarligt fel".
GRUB hade bort installeras på partitionen med linux.
4. Försöker då starta om datorn med olika versioner av liveCD i, eftersom Fedora redan var bortformaterad under Ubuntu-installationen.
5. Det som händer när datorn startar är att ordet GRUB dyker upp i vänstra hörnet.XP går förstås inte att starta upp. Erinrar mig en rescue-CD för Linux.

Vad gör man?
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: GRUB-problem igen

Inlägg av maths57 »

3. Att du får upp felmeddelandet här, d v s så sent, beror på att GRUB brukar installeras på slutet. Programmet installeras nästa alltid på den första hårddisken (hd0) och i det första området på den disken. Så något gick snett vid installationen.
5. Menar du att du inte ens kan starta live-CDn med Ubuntu? Kan du starta borde det gå att installera om Ubuntu.
amadeus

Inlägg av amadeus »

Prövade att ominstallera med Kubuntu, och kom mycket riktigt till slutet, där jag fick upp samma meddelande, att GRUB inte gick att installera till hd0 - allvarligt fel.

Kan man inte ta bort MBR-innehållet? Läste någonstans om fdisk med en dos-diskett, eller motsv för linux, fast då lär väl hela XP-partitionen ryka.
Användarvisningsbild
Eric Tranehag, inAbsurdum
Kontakt:

Inlägg av Eric Tranehag, inAbsurdum »

i de flesta fall kan man starta med xpskivan, välja konsolen och skriva fixmbr för att "ordna upp" bootmanagern igen (utan att förstöra XP-installationen). sen är det bara att starta om liveCD'n och prova att installera linuxdisten med tillhörande GRUB igen.
amadeus

Inlägg av amadeus »

Jag löste det genom att först installera Mandriva som kör LILO, och därefter när jag såg att XP gick gång stoppade jag in Fedora7. Det funkade, men varför vet jag inte.
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

amadeus skrev: Jag löste det genom att först installera Mandriva som kör LILO, och därefter när jag såg att XP gick gång stoppade jag in Fedora7. Det funkade, men varför vet jag inte.
Det jag tror hände var att du lyckades med installationen av Mandriva, som skrev på ett korrekt sätt till MBR, och där starthanteraren (GRUB eller LILO?) också kom med på rätt sätt. Synd bara att det inte gick med Ubuntu.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"