Kopiera filer mellan två datorer (dapper)
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Införskaffade en ny dator och vill föra över filerna från den gamla datorn.
Jag kan dock inte öppna burken för då ryker garantin, annars hade jag stoppat in hårddisken.
Har tillgång till nätverkskabel men frågan är hur jag använder den.
Jag vill alltså från dator A föra över en eller flera mappar/filer till dator B.
Har läst en del på forumet men inte lyckats. Någon som kan beskriva steg för steg hur jag gör?
Jag kan dock inte öppna burken för då ryker garantin, annars hade jag stoppat in hårddisken.
Jag vill alltså från dator A föra över en eller flera mappar/filer till dator B.
Har läst en del på forumet men inte lyckats. Någon som kan beskriva steg för steg hur jag gör?
Abusus non tollit usum
[quote="zero gravity"]Införskaffade en ny dator och vill föra över filerna från den gamla datorn.
Har läst en del på forumet men inte lyckats. Någon som kan beskriva steg för steg hur jag gör?[/quote]
Jag skulle installera en ftp server på burken där du har dina filer idag.
Sedan är det bara att koppla upp dig från den andra burken och hämta alla de filer du vill ha över.
Kolla här för instruktion för att installera:
http://ubuntuguide.org/wiki/Dapper#FTP_Server
Har läst en del på forumet men inte lyckats. Någon som kan beskriva steg för steg hur jag gör?[/quote]
Jag skulle installera en ftp server på burken där du har dina filer idag.
Sedan är det bara att koppla upp dig från den andra burken och hämta alla de filer du vill ha över.
Kolla här för instruktion för att installera:
http://ubuntuguide.org/wiki/Dapper#FTP_Server
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Okej har följt guiden och installerat ftp server
sudo apt-get install proftpd
sudo cp /etc/proftpd.conf /etc/proftpd.conf_backup
gksudo gedit /etc/proftpd.conf
och ändrade så slutet i filen såg ut så här:
<Anonymous ~ftp>
User ftp
Group nogroup
UserAlias anonymous ftp
DirFakeUser on ftp
DirFakeGroup on ftp
RequireValidShell off
MaxClients 10
DisplayLogin welcome.msg
DisplayFirstChdir .message
</Anonymous>
Men hur gör jag nu för att komma åt filerna från den andra datorn?? (är newbie på de här så var övertydlig)
sudo apt-get install proftpd
sudo cp /etc/proftpd.conf /etc/proftpd.conf_backup
gksudo gedit /etc/proftpd.conf
och ändrade så slutet i filen såg ut så här:
<Anonymous ~ftp>
User ftp
Group nogroup
UserAlias anonymous ftp
DirFakeUser on ftp
DirFakeGroup on ftp
RequireValidShell off
MaxClients 10
DisplayLogin welcome.msg
DisplayFirstChdir .message
</Anonymous>
Men hur gör jag nu för att komma åt filerna från den andra datorn?? (är newbie på de här så var övertydlig)
Abusus non tollit usum
- sund
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
öppna din fönsterhanterare tex Konqueror eller vad du nu andvänder, och skriv ftp://192.168.0.666 eller vilket ip din ftp server nu har "kör en ifconfig i terminalen på din burk med ftp servern för att ta reda på dess ip", sen ska det bara vara att tuta å köra.
Alternativet är att bara högerklicka på mapparna du vill dela ut och välja "dela ut med samba" sedan bara leta reda på datorn i nätverket och tanka
Alternativet är att bara högerklicka på mapparna du vill dela ut och välja "dela ut med samba" sedan bara leta reda på datorn i nätverket och tanka

- gothenburg
- Kontakt:
Du sätter förståss upp en FTP server på den gamla burken så du bara kan dra ner filerna..
Jag är bannad i #ubuntu-se !
[quote="zero gravity"]...
Jag vill alltså från dator A föra över en eller flera mappar/filer till dator B...[/quote]
Har jag fel men var det förut så att man kunde visst koppla ihop datorer med en nätverkskabel men den skulle vara någon speciell typ, rak eller korsad(?) och den vanliga kabeln man säljer var den som inte passade in mellan två datorer men väl mellan en dator och en router?
EDIT: Bränna en DVD-rw kanske? Om det är lagom mycket data som ska flyttas.
EDIT_2: Varför inte NFS? http://nfs.sourceforge.net/nfs-howto/index.html
Jag vill alltså från dator A föra över en eller flera mappar/filer till dator B...[/quote]
Har jag fel men var det förut så att man kunde visst koppla ihop datorer med en nätverkskabel men den skulle vara någon speciell typ, rak eller korsad(?) och den vanliga kabeln man säljer var den som inte passade in mellan två datorer men väl mellan en dator och en router?
EDIT: Bränna en DVD-rw kanske? Om det är lagom mycket data som ska flyttas.
EDIT_2: Varför inte NFS? http://nfs.sourceforge.net/nfs-howto/index.html
- sund
stämmer, korsad kabel mellan dator/dator, rak mellan dator|switch|dator eller dator|hub|dator, har du en router med flera portar så funkar den lika bra som en switch.
du ser lätt på en kabel om den är rak eller korsad igenom att hålla upp båda ändarna bredvid varandra och kika på om färgmönstret är likadant på båda eller olika, vad som är vad kan ni klura på.
edit: en bra sak att veta är att om du kör en korsad kabel från dator till dator så måste du ställa in din ip adress själv! alltså statiskt då du icke blir tilldelad någon från en Dhcp server.
vadsomhelst mellan 192.168.0.1 till 192.168.0.30 funkar säkert utmärk vilket slutnummer från 1-30 du väljer till vilken dator spelar ingen roll, ta någe lätt som du kommer ihåg
du ser lätt på en kabel om den är rak eller korsad igenom att hålla upp båda ändarna bredvid varandra och kika på om färgmönstret är likadant på båda eller olika, vad som är vad kan ni klura på.
edit: en bra sak att veta är att om du kör en korsad kabel från dator till dator så måste du ställa in din ip adress själv! alltså statiskt då du icke blir tilldelad någon från en Dhcp server.
vadsomhelst mellan 192.168.0.1 till 192.168.0.30 funkar säkert utmärk vilket slutnummer från 1-30 du väljer till vilken dator spelar ingen roll, ta någe lätt som du kommer ihåg

[quote="sund"]stämmer, korsad kabel mellan dator/dator, rak mellan dator|switch|dator eller dator|hub|dator, har du en router med flera portar så funkar den lika bra som en switch.
du ser lätt på en kabel om den är rak eller korsad igenom att hålla upp båda ändarna bredvid varandra och kika på om färgmönstret är likadant på båda eller olika, vad som är vad kan ni klura på
[/quote]
nej inte klura på nu... lika färger i samma ordning - rak?
du ser lätt på en kabel om den är rak eller korsad igenom att hålla upp båda ändarna bredvid varandra och kika på om färgmönstret är likadant på båda eller olika, vad som är vad kan ni klura på

nej inte klura på nu... lika färger i samma ordning - rak?
- sund
[quote="petri0"][quote="sund"]stämmer, korsad kabel mellan dator/dator, rak mellan dator|switch|dator eller dator|hub|dator, har du en router med flera portar så funkar den lika bra som en switch.
[/quote]
nej inte klura på nu... lika färger i samma ordning - rak?[/quote]
yes!

nej inte klura på nu... lika färger i samma ordning - rak?[/quote]
yes!
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Tack för svaren, fick fört över en del utav filerna på 5a dvd. Skall ta o skaffa mig en korsad nätverkskabel och föra över allt, hade en rak liggande 

Abusus non tollit usum
Kul att det löste sig.
Nyare routers och switchs ska väl klara av båda typen av kablar ikopplade samtidigt? Vissa av dem i alla fall?
Nyare routers och switchs ska väl klara av båda typen av kablar ikopplade samtidigt? Vissa av dem i alla fall?
- sund
jepp! men inte dom billiga varianterna tyvärr, som Dlink och Netgear, men köper du en dyrare variant och dessutom får snabbare troughput till internet, om du tex har 10 mbit så skulle en billig Dlink router strypa din kapacitet till 2-3 mbit medans en dyrare 3Com router skulle åtminstonde ge dig 5-8 nånstans+känna av ifall du stoppar i en rak eller korsad kabel och välja rätt pins automatiskt utan att du behöver köpa en ny kabel