kan inte montera nätverksmapp.
- Dimi
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
kan inte montera nätverksmapp.
Jag har i mitt hemma nätverk, två fungerande workgroups. Den ena är en laptop den andra stationär.
Jag har följt Bossiemans blogg för att montera enheter från den stationära till roten av laptopen:
http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/se ... C3%A4tverk
Detta har fungerat felfritt tills jag igår började mixtra med firestarter. Nu monteras inte något i den mappen längre. Jag har lagt till en regel i firestarter som tillåter anslutningar från den stationära.
Ursäkta om jag formulerar mig konstigt. Jag har aldrig hållit på med brandväggar förut och är inte riktigt van vid alla begrepp.
Jag har följt Bossiemans blogg för att montera enheter från den stationära till roten av laptopen:
http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/se ... C3%A4tverk
Detta har fungerat felfritt tills jag igår började mixtra med firestarter. Nu monteras inte något i den mappen längre. Jag har lagt till en regel i firestarter som tillåter anslutningar från den stationära.
Ursäkta om jag formulerar mig konstigt. Jag har aldrig hållit på med brandväggar förut och är inte riktigt van vid alla begrepp.
- Dimi
SV: kan inte montera nätverksmapp.
Efter diverse efterforskningar så har jag kommit fram till att jag kan inte se mitt nätverk överhuvudtaget från min dator.
Varför kommer jag ut och kan surfa och ladda ned bittorrents om jag inte kan se mitt eget nätverk?
Finns det något sätt att återställa datorn till ubuntu default värden ifråga om brandväggen det gäller detta? Så att man kan när man knasar till det, fortfarande använda datorn.
Varför kommer jag ut och kan surfa och ladda ned bittorrents om jag inte kan se mitt eget nätverk?
Finns det något sätt att återställa datorn till ubuntu default värden ifråga om brandväggen det gäller detta? Så att man kan när man knasar till det, fortfarande använda datorn.
Är det andra ubuntu eller windows datorer du inte ser i ditt nätverk?
eller missuppfattar ja dig i din fråga nu kanske?
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Avinstallera firestarter?Dimi skrev: Finns det något sätt att återställa datorn till ubuntu default värden ifråga om brandväggen det gäller detta? Så att man kan när man knasar till det, fortfarande använda datorn.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
- Dimi
Eftersom firestarter enbart är GUI till iptables så kan det väl inte påverka systemet om jag tar bort det?Mekaniserad Apelsin skrev:Avinstallera firestarter?Dimi skrev: Finns det något sätt att återställa datorn till ubuntu default värden ifråga om brandväggen det gäller detta? Så att man kan när man knasar till det, fortfarande använda datorn.
Det är korrekt. Jag ser inte den andra ubuntudatorn. När jag klickar på Platser->Nätverk->windows nätverkzenbios skrev: Är det andra ubuntu eller windows datorer du inte ser i ditt nätverk?
Så ser jag inte mitt hemmanätverk.
Ps. OT men varför heter det fortfarande windows nätverk? Jag har inte en enda windows burk i systemet. Är det en blondin fråga?
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Det är en smb (eller cifs) utdelning, som microsoft har stängt koden för, så det är ett windowsnätverk.Dimi skrev: Ps. OT men varför heter det fortfarande windows nätverk? Jag har inte en enda windows burk i systemet. Är det en blondin fråga?
- Dimi
ok. Tråkigt
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Firestarter borde rensa sina inställningar som den har gjort till iptables... Om den inte gör det, hör av dig.Dimi skrev: Eftersom firestarter enbart är GUI till iptables så kan det väl inte påverka systemet om jag tar bort det?
- Dimi
Nej det förändrade inget.
Nätverket syns förmodligen inte pga att jag har något fel i regeln som styr smb. Men jag vet inte hur jag ska veta eller kolla vilka portar som ska öppnas i regeln.
Nätverket syns förmodligen inte pga att jag har något fel i regeln som styr smb. Men jag vet inte hur jag ska veta eller kolla vilka portar som ska öppnas i regeln.
- Dimi
När jag tolkar guiden jag refererar till ovan, så tolkar jag det som att det protokoll jag använder mig av är ett NFS protokoll, som firestarter satte upp port 111 och 2049 för detta. Detta har jag satt för både in och ut gående trafik.
När jag försöker montera mappen får jag följande meddelande.
mount: 192.168.0.12:/home/bas failed, reason given by server: permission denied
När jag försöker montera mappen får jag följande meddelande.
mount: 192.168.0.12:/home/bas failed, reason given by server: permission denied
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Kontrollera att du fortfarande har samma ipnummer, hur ser din export-rad ut? hur ser ditt mount-kommando ut?
- Dimi
hepp.Mekaniserad Apelsin skrev: Kontrollera att du fortfarande har samma ipnummer, hur ser din export-rad ut? hur ser ditt mount-kommando ut?
Vad är min export-rad för något?
mount kommandot är följande:
jag högerklickar på enheten i ett filbläddrarfönster och väljer montera.