Ubuntu hängde sig totalt...

Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Ubuntu hängde sig totalt...

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Hej!

Ville bara lufta lite tankar i detta intressanta ämne. Man säger ju ibland att det inte går att få Linux att hänga sig, eller i alla fall att om ett program hänger sig så är det bara att stänga ner det och fortsätta med de andra programmen man har öppna.

Ville bara meddela att min fru, med sin HP-laptop, lyckades att få hela Ubuntu att hänga sig. Hon skulle gå in på en sida som senare visade sig vara tillfälligt nere. Webbläsaren var Firefox, troligen senaste versionen eftersom det annars skulle synas en ikon om att en senare version finns tillgänglig, varför jag nu själv har senaste versionen, om inte annat.

Vi kunde inte hitta några tangentkombinationer som kunde få liv i datorn. Inte Ctrl+Alt+Delete, inte Ctrl+Alt+Backspace. På grund av okunskap känner vi inte till fler, men försökte väl trycka på det mesta. INga menyer gick att öppna. Muspekaren gick att röra, men den lilla runda grejen i muspekaren som brukar "snurra" stod still.

Enda sättet vi lyckades komma ur detta på var att stänga av datorn genom att dra ur kabeln och ta bort batteriet. Efter omstart försökte vi komma in på samma sida igen, men denna gången blev det ingen krasch. Dock gick sidan inte att öppna, men det var ju för att servern var nere. Provade också på min laptop och den hängde sig inte heller, men sidan gick givetvis inte heller att öppna.

Så jag vet inte varför den hängde sig eftersom den inte hängde sig mer än en gång så jag begär inte att någon ska veta varför så skedde.

Dock skulle det vara intressant att veta vad det kan bero på, rent generellt, att hela Ubuntu hänger sig (eller om det bara var Gnome som hängde sig?). Kan Firefox orsaka ett sådant scenarium? Kanske någon drivrutin? Någon som kan ge exempel på vad som kan orsaka detta?

Som sagt, vad som var orsaken denna gången kommer vi nog aldrig att få reda på, men det känns som att lite kunskap i ämnet "hur man kraschar Ubuntu eller Gnome" kunde leda till ökad förståelse. Uppriktigt sagt så kan jag inte förstå hur ett system som är uppbyggt som detta kan krascha av att ett enskilt program hänger sig. Det borde det väl egentligen inte göra?

Jag klurar också på om jag hade kunnat öppna en terminal om jag hade tilldelat terminalöppning ett kortkommando, vilket vi inte hade gjort. Därifrån hade jag ju enkelt kunna döda Firefox, om nu terminalen hade fungerat, vilket inte känns helt självklart.

Som sagt, tankar och fakta om detta är välkommet.

Johnny Rosenberg
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Iceron
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

SV: Ubuntu hängde sig totalt...

Inlägg av Iceron »

Firefox hänger upp hela min dator ibland, något "segmetation error", ibland går det inte att lösa med ctrl+alt+backspace, så man får be för att ctrl+alt+f1 fixar fram en terminal för en.

Så du kan ju testa nästa gång då detta händer att trycka ctrl+alt+f1, sedan så loggar du in från den terminalen, skriver in:

Kod: Markera allt

killall firefox-bin
Sedan för att komma tillbaka till X så trycker du ctrl+alt+f7, då ska du förhoppningsvid få bild igen.

Men jag rekommenderar att byta webläsare helt, då det verkar vara ett ständigt återkommande fel.
Opera är en webläsare som jag rekommenderar varmt.
Stationär: p4@2.4ghz, 512MB DDR,  nvidia 7600gs | Laptop: intel c2d@1.5ghz 1gb DDR2 | Mediacenter: p4@3ghz, 1gb ram, nvidia 6100LE | Server: p3@550mhz, 512mb ram, 420gb hd.
Bild
Användarvisningsbild
Petri

Inlägg av Petri »

Vill bara påpeka att du alltid kan stänga av en laptop genom att hålla inne powerknappen i några sekunder (10?)
People willing to sacrifice freedom for temporary security will loose both and deserve neither.
Recordable
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Recordable »

Petri skrev: Vill bara påpeka att du alltid kan stänga av en laptop genom att hålla inne powerknappen i några sekunder (10?)
Påminner mig om detta Dell Support Call: http://www.ebaumsworld.com/audio/play/5719/  ;D

Slutet är det bästa!  ;) ;D
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"