Borttagning av filer i Thunar
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Borttagning av filer i Thunar
Jag installerade precis filhanteraren Thunar för jag har problem med att Nautilus alltid kraschar i en viss situation, eller rättare sagt står det att CD-/DVD-skaparen har kraschat trots att jag när det händer inte gör någonting som har med CD/DVD att göra.
En positiv sak med Thunar är att den är väldigt snabb. En negativ sak är att när man tar bort en fil hamnar den inte i papperskorgen som default ligger längst ner till höger på Gnome-skrivbordet. Filen hamnar istället i en annan papperskorg som man ser inne i Thunar. Jag förmodar att detta beror på att Thunar är gjort för Xfce och inte för Gnome. Är det fler som har upptäckt detta? Har ni i så fall lyckats göra något åt det eller tycker ni att det är en begränsning som är ok?
En positiv sak med Thunar är att den är väldigt snabb. En negativ sak är att när man tar bort en fil hamnar den inte i papperskorgen som default ligger längst ner till höger på Gnome-skrivbordet. Filen hamnar istället i en annan papperskorg som man ser inne i Thunar. Jag förmodar att detta beror på att Thunar är gjort för Xfce och inte för Gnome. Är det fler som har upptäckt detta? Har ni i så fall lyckats göra något åt det eller tycker ni att det är en begränsning som är ok?
-
SV: Borttagning av filer i Thunar
Jag sökte och hittade information här och här. Intressant, det är alltså två olika papperskorgar. Tydligen kan man också råka kasta i en tredje papperskorg om man öppnar Thunar med sudo. Dessutom så kastar tydligen Thunar filer i Gnomes papperskorg om filen skulle råka befinna sig på ett removable medium. KDE använder väl dessutom en fjärde papperskorg som man kan råka kasta i om man t.ex. kör K3b under Gnome läste jag någonstans. Ja, ja, det ska ju inte vara för lätt
.

Varför avinstallerade du inte bara tillägget för att bränna skivor via Nautlus? 

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Tycker det borde gå att ta bort papperskorgen i thunar, ersätta den med en med samma filnamn fast det är en länk till gnomes papperskorg.
Så allt som slängs av thunar i sin papperskorg hamnar egentligen i gnomes, eller är jag helt ute o cyklar? Hm är rätt trött suttit flera timmar med gentoo (alla installationsmedier) så mitt huvud snurrar.
Så allt som slängs av thunar i sin papperskorg hamnar egentligen i gnomes, eller är jag helt ute o cyklar? Hm är rätt trött suttit flera timmar med gentoo (alla installationsmedier) så mitt huvud snurrar.
Abusus non tollit usum
Annars borde det fungera att erstätta Nautilus med Thunar.
http://www.psychocats.net/ubuntu/nonautilusplease
http://www.psychocats.net/ubuntu/nonautilusplease
-
Tack för svaren. Jag tänkte inte på att avinstallera tillägget för att bränna skivor i Nautilus. Vad heter det tillägget? Det kan nog dock vara bra att ha kvar i vissa lägen. Så långt som att helt ersätta Nautilus med Thunar vill jag nog för övrigt inte gå.
nautilus cd burner nånting har jag för mig? Sök lite i Synaptic så hittar du på det.
Det finns ju flertalet alternativ som är mer avancerade, t.ex Gnome Baker eller K3B.
Det finns ju flertalet alternativ som är mer avancerade, t.ex Gnome Baker eller K3B.

-
Jo, jag kör redan GnomeBaker och jag har funderat på att installera K3B. Jag läste dock att man kan radera filer i K3B och då hamnar de i KDEs papperskorg (inte i Gnomes) så då är vi tillbaka vid papperskorgsproblemet igen som jag började den här tråden medHund skrev: nautilus cd burner nånting har jag för mig? Sök lite i Synaptic så hittar du på det.
Det finns ju flertalet alternativ som är mer avancerade, t.ex Gnome Baker eller K3B.![]()

Jag har använt K3B och Gnome Baker under en längre period. Både är faktiskt lika bra.
Iofs bränner jag lite audio-skivor, filmer, data etc. Så det är inget avancerat dock.
Iofs bränner jag lite audio-skivor, filmer, data etc. Så det är inget avancerat dock.