Att behålla en process i liv?
-
- Kontakt:
Att behålla en process i liv?
Hur gör jag för att hålla en process vid liv?
Jag gör så att jag logga in på min server med SSH, och säg sen att jag startar en Ventrilo server. Då måste jag ha SSH (putty) fönsteret uppe hela tiden på den dator som jag sitter på, annars om jag stänger ner det så dör den processen (i detta fall Ventrilo). Hur gör jag så att jag kan starta en process och sedan stänga SSH fönstret och samtidigt behålla processen i liv?
Jag gör så att jag logga in på min server med SSH, och säg sen att jag startar en Ventrilo server. Då måste jag ha SSH (putty) fönsteret uppe hela tiden på den dator som jag sitter på, annars om jag stänger ner det så dör den processen (i detta fall Ventrilo). Hur gör jag så att jag kan starta en process och sedan stänga SSH fönstret och samtidigt behålla processen i liv?
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: Att behålla en process i liv?
Något i stil med "nohup ventrilo" (nohup = no hangup).
-
- Kontakt:
finns det inget allmänt? tog bara Ventrilo som exempel
eller måste jag som i http://www.mofit.chalmers.se/mofit/kb/k ... ml?id=2710 exemplet skriva ett script till varje?
eller måste jag som i http://www.mofit.chalmers.se/mofit/kb/k ... ml?id=2710 exemplet skriva ett script till varje?
Senast redigerad av 1 BlauskaerM, redigerad totalt 28 gånger.
Testa om det går med "./ven_srv &" Observera "&"! Sen loggar du ut... Då bör processen fortsätta.
Annars får du ta en titt på screen. Kör själv en CS:s server + Teamspeak + rTorrent i screen.
Annars får du ta en titt på screen. Kör själv en CS:s server + Teamspeak + rTorrent i screen.

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
- Sprak
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
screen tror jag har svaret på dina frågor. Det är ett litet fiffigt program som ser ut precis som en vanlig terminal och agerar precis likadant, men du kan koppla ned från den och sedan koppla upp dig mot den igen. Jaghar några kompisar som har all sin IM-trafik förlagd till screenskärmar. På det sättet kan de alltid chatta med folk oavsett vid vilken dator de sitter.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
När man kopplar ifrån SSH-anslutningen så skickas signalen SIGHUP till alla processer som är anslutna till den terminalen. Det innebär att processerna avslutas. Men program som startas med hjälp av "nohup <kommando> &" nås inte av SIGHUP eftersom signalen blockeras.Emil.s skrev: Testa om det går med "./ven_srv &" Observera "&"! Sen loggar du ut... Då bör processen fortsätta.
-
- Kontakt:
Bara två frågor till 
1. om jag skulle köra och ser att processen startar och sen loggar ut. Hur gör jag då när jag loggar in igen för att kolla aktuell status på wget?
2. hur kommer det sig att man inte behöver använda nohup när man kör vncserver?

1. om jag skulle köra
Kod: Markera allt
nohup wget (url) &
2. hur kommer det sig att man inte behöver använda nohup när man kör vncserver?
nohup skapar en textfil som heter nohup.out som fylls på med text som skulle hamnat på skärmen (eller rättare sagt stdout)BlauskaerM skrev: 1. om jag skulle köraoch ser att processen startar och sen loggar ut. Hur gör jag då när jag loggar in igen för att kolla aktuell status på wget?Kod: Markera allt
nohup wget (url) &
du kan titta i den filen för att få reda på vad som händer.
Ett sätt är att öppna filen i vilken text editor som helst.
Men jag brukar öppna en terminal och skriva.
tail -f nohup.out
tail kommer att skriva ut det som finns i filen och "följa" förändringar i filen, d.v.s. om det skrivs in ny information i filen kommer tail att skriva ut det på skärmen direkt och sen vänta tills det kommer ny information.
För att avsluta tail trycker du bara ctrl+c
blogg @ Gargamel.NU
2. Antagligen så körs VNC servern som en "Daemon"
http://en.wikipedia.org/wiki/Daemon_%28 ... oftware%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Daemon_%28 ... oftware%29
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
- DeepThought
Jag skulle dock rekommendera screen för detta ändamål, eftersom du kommer tillbaka precis där du var när du stängde uppkopplingen. D.v.s. man kan SSH:a in, starta screen, starta wget, koppla loss screen (alternativt stänga terminalfönstret du loggade in genom) och seda logga ut. Nästa gång du SSH:ar in är det bara att köra screen -r så är du tillbaka där du slutade, och förhoppningsvis är nedladdningen klarBlauskaerM skrev: Bara två frågor till
1. om jag skulle köraoch ser att processen startar och sen loggar ut. Hur gör jag då när jag loggar in igen för att kolla aktuell status på wget?Kod: Markera allt
nohup wget (url) &

Själv kör jag alltid rtorrent i screen, utifall X skulle krascha eller liknande.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Håller med... själv kör jag screen till mycket.DeepThought skrev:Jag skulle dock rekommendera screen för detta ändamål, eftersom du kommer tillbaka precis där du var när du stängde uppkopplingen. D.v.s. man kan SSH:a in, starta screen, starta wget, koppla loss screen (alternativt stänga terminalfönstret du loggade in genom) och seda logga ut. Nästa gång du SSH:ar in är det bara att köra screen -r så är du tillbaka där du slutade, och förhoppningsvis är nedladdningen klarBlauskaerM skrev: Bara två frågor till
1. om jag skulle köraoch ser att processen startar och sen loggar ut. Hur gör jag då när jag loggar in igen för att kolla aktuell status på wget?Kod: Markera allt
nohup wget (url) &
Själv kör jag alltid rtorrent i screen, utifall X skulle krascha eller liknande.
Ibland använder jag dock nohup också, men endast i undantagsfall

blogg @ Gargamel.NU