Borttagning av filer i Thunar

Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Borttagning av filer i Thunar

Inlägg av Christian Johansson »

Jag installerade precis filhanteraren Thunar för jag har problem med att Nautilus alltid kraschar i en viss situation, eller rättare sagt står det att CD-/DVD-skaparen har kraschat trots att jag när det händer inte gör någonting som har med CD/DVD att göra.

En positiv sak med Thunar är att den är väldigt snabb. En negativ sak är att när man tar bort en fil hamnar den inte i papperskorgen som default ligger längst ner till höger på Gnome-skrivbordet. Filen hamnar istället i en annan papperskorg som man ser inne i Thunar. Jag förmodar att detta beror på att Thunar är gjort för Xfce och inte för Gnome. Är det fler som har upptäckt detta? Har ni i så fall lyckats göra något åt det eller tycker ni att det är en begränsning som är ok?
Christian Johansson

SV: Borttagning av filer i Thunar

Jag sökte och hittade information här och här. Intressant, det är alltså två olika papperskorgar. Tydligen kan man också råka kasta i en tredje papperskorg om man öppnar Thunar med sudo. Dessutom så kastar tydligen Thunar filer i Gnomes papperskorg om filen skulle råka befinna sig på ett removable medium. KDE använder väl dessutom en fjärde papperskorg som man kan råka kasta i om man t.ex. kör K3b under Gnome läste jag någonstans. Ja, ja, det ska ju inte vara för lätt ;) .
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Varför avinstallerade du inte bara tillägget för att bränna skivor via Nautlus? ;)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Tycker det borde gå att ta bort papperskorgen i thunar, ersätta den med en med samma filnamn fast det är en länk till gnomes papperskorg.
Så allt som slängs av thunar i sin papperskorg hamnar egentligen i gnomes, eller är jag helt ute o cyklar? Hm är rätt trött suttit flera timmar med gentoo (alla installationsmedier) så mitt huvud snurrar.
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Annars borde det fungera att erstätta Nautilus med Thunar.

http://www.psychocats.net/ubuntu/nonautilusplease
Christian Johansson

Tack för svaren. Jag tänkte inte på att avinstallera tillägget för att bränna skivor i Nautilus. Vad heter det tillägget? Det kan nog dock vara bra att ha kvar i vissa lägen. Så långt som att helt ersätta Nautilus med Thunar vill jag nog för övrigt inte gå.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

nautilus cd burner nånting har jag för mig? Sök lite i Synaptic så hittar du på det.
Det finns ju flertalet alternativ som är mer avancerade, t.ex Gnome Baker eller K3B. :)
Christian Johansson

Hund skrev: nautilus cd burner nånting har jag för mig? Sök lite i Synaptic så hittar du på det.
Det finns ju flertalet alternativ som är mer avancerade, t.ex Gnome Baker eller K3B. :)
Jo, jag kör redan GnomeBaker och jag har funderat på att installera K3B. Jag läste dock att man kan radera filer i K3B och då hamnar de i KDEs papperskorg (inte i Gnomes) så då är vi tillbaka vid papperskorgsproblemet igen som jag började den här tråden med ;) .
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag har använt K3B och Gnome Baker under en längre period. Både är faktiskt lika bra.
Iofs bränner jag lite audio-skivor, filmer, data etc. Så det är inget avancerat dock.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"