Synpunkter på Calc (kalkylark)
Synpunkter på Calc (kalkylark)
Idag har jag bokfört kvitton för flera veckor plus en massa räkningar. Tycker att jag nu använt Calc (kallar ni programmet så?) tillräckligt för att ha synpunkter. Klistrar in en lista som jag gjort anteckningar i efterhand som jag hittat saker som inte fungerar som jag vill.
1.Jag saknar möjligheten att välja färg på flikar i Calc. Olika färger på flikarna underlättar när man ofta växlar mellan olika blad.
2.Byta teckenfärg: Knappen ställer automatiskt om till den färg som redan finns i cellen (den enda färg som jag INTE vill byta till). När jag bokför använder jag röd färg och när jag sedan kollar mot kontoutdrag ändrar jag till svart (automatisk) efterhand som posterna är kontrollerade. Detta gick lätt i Exel genom att knappen stod kvar på senast använda färg, så det var bara att klicka på knappen när posten var kollad.
3.När man ska redigera anteckning ska man först klicka en gång på ”Visa anteckning” och sedan när redigeringen är klar en gång till klicka på ”Visa anteckning” för att dölja den. Hade varit bättre med en separat ”Redigera anteckning”-funktion så som i Exel.
4.När man ska redigera anteckning får man dubbeklicka för att komma i läge att redigera texten, det är bara det att då blir texten osynlig. Lite svårt att redigera osynlig text.
5.Det går inte att skriva t ex LÖN med versaler i en cell. Calc ändrar automatiskt till Lön.
6.När en cell är formaterad för att skriva datum som ”26 aug” blir det istället ”1 aug” oavsett vilket datum man skriver. Månadsnamnet blir rätt.
7.Kopplade celler uppför sig ibland konstigt när de ska uppdatera sig. Det är inte alltid och jag har inte hittat något mönster för fenomenet. Kan kanske bero på att dokumentet är gjort i Exel från början.
1.Jag saknar möjligheten att välja färg på flikar i Calc. Olika färger på flikarna underlättar när man ofta växlar mellan olika blad.
2.Byta teckenfärg: Knappen ställer automatiskt om till den färg som redan finns i cellen (den enda färg som jag INTE vill byta till). När jag bokför använder jag röd färg och när jag sedan kollar mot kontoutdrag ändrar jag till svart (automatisk) efterhand som posterna är kontrollerade. Detta gick lätt i Exel genom att knappen stod kvar på senast använda färg, så det var bara att klicka på knappen när posten var kollad.
3.När man ska redigera anteckning ska man först klicka en gång på ”Visa anteckning” och sedan när redigeringen är klar en gång till klicka på ”Visa anteckning” för att dölja den. Hade varit bättre med en separat ”Redigera anteckning”-funktion så som i Exel.
4.När man ska redigera anteckning får man dubbeklicka för att komma i läge att redigera texten, det är bara det att då blir texten osynlig. Lite svårt att redigera osynlig text.
5.Det går inte att skriva t ex LÖN med versaler i en cell. Calc ändrar automatiskt till Lön.
6.När en cell är formaterad för att skriva datum som ”26 aug” blir det istället ”1 aug” oavsett vilket datum man skriver. Månadsnamnet blir rätt.
7.Kopplade celler uppför sig ibland konstigt när de ska uppdatera sig. Det är inte alltid och jag har inte hittat något mönster för fenomenet. Kan kanske bero på att dokumentet är gjort i Exel från början.
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
SV: Synpunkter på Calc (kalkylark)
Det ska finnas alternativ till Calc...cattan skrev: Idag har jag bokfört kvitton för flera veckor plus en massa räkningar. Tycker att jag nu använt Calc (kallar ni programmet så?) tillräckligt för att ha synpunkter. Klistrar in en lista som jag gjort anteckningar i efterhand som jag hittat saker som inte fungerar som jag vill.
Alla som jag raddar upp finns i Program > Lägg till/Ta bord
- GNOME Office
- Gnumetric
- KSpread
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
sakjur@launchpad
Hmm...
Jag trodde att man kunde framföra synpunkter här så att programmen kan förbättras och bli bättre och bättre med nya uppdateringar.
Ska man verkligen behöva byta program så fort man stött på något mindre bra?
Vad talar för att de program du föreslår är bättre? (Jag orkar/hinner inte ladda ner och testa ikväll. 
Jag trodde att man kunde framföra synpunkter här så att programmen kan förbättras och bli bättre och bättre med nya uppdateringar.
Ska man verkligen behöva byta program så fort man stött på något mindre bra?

- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Hej Cattan.
Jag själv har inget svar på dina frågeställningar. Eftersom jag en gång i tiden arbetade mycket
med excel blev jag intresserad av dina frågor. Dessvärre har jag inte någon större vana på
Open Offices calc.
Så jag kan inte hjälpa dig tillrätta tyvärr.
Jag har nu suttit i hjälpfilerna och letat efter dina angivna problem. Du har rätt. Det funkar bara inte.
Det enda som funkar hos mig, i motsats till för dig, är att just jag kan skriva LÖN i en cell och jag får behålla det så. Besynnerligt. . . .
Att därtill kunna färgsätta flikarna borde ju bara fungera när man vill arbeta med dem. Så gjorde
även jag en gång i tiden. Men här fixar inte jag det heller och jag kan heller inte se något under hjälp
om detta. Detta med datum måste ju bara vara en bugg, såvitt jag kan förstå. Jag får precis samma som du skriver. . . . Illa.
Nu hoppas jag att det kommer in någon och ger ett svar som kan lösa detta. Förhoppningsvis finns det en lösning, men att varken du eller jag hittat hjälpen om den. Jag fortsätter leta i morgon också. Nu gör jag kväll.
Även om programmet är gratis, till skillnad mot excel, så måste ju bara vissa grejer fungera buggfritt.
Jag kan acceptera annars att man inte kan få samtliga, likvärdiga faciliteter i ett gratisprogram. Men
några av dina felrapporteringar tycks ju vara helt åt pipan.
Ha det gott, så länge. Jag följer tråden....

Hälsningar
Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- DeepThought
Givetvis skall man inte behöva byta program! En av tjusningarna med fri mjukvara/öppen källkod är att just sådant här brukar kunna lösas rätt smidigt, efterhand som nya uppdateringar kommer!cattan skrev: Hmm...
Ska man verkligen behöva byta program så fort man stött på något mindre bra?Vad talar för att de program du föreslår är bättre? (Jag orkar/hinner inte ladda ner och testa ikväll.
![]()
Och givetvis skall man kunna framföra synpunkter, men det gäller att framföra dem till rätt instans! Tyvärr är väl ett svenskt Ubuntu-forum lite fel plats för synpunkter (såvida inte en OpenOffice-utvecklare hänger här).
Det krävs nämligen en sak för att en förändring skall komma till skott: att de som utvecklar programmen får kännedom om de önskemål/synpunkter som finns (alternativt, att de som har önskemål hjälper till att utveckla programmen). När det gäller funktioner i OpenOffice, så är det i huvudsak inte Ubuntu-folk du skall kontakta, ty de ser i huvudsak till att OpenOffice fungerar bra tillsammans med Ubuntu, och utvecklar inte själva OpenOffice.
Istället är det nog lättast att du kontaktar de som arbetar med OpenOffice, och de kan nås på följande sida:
http://www.openoffice.org/
De har även ett forum:
http://www.oooforum.org/
Dock vet jag tyvärr inte exakt vart du skall lämna önskemål och felrapporter (bugrapporter)

Jag önskar dig lycka till, så får vi hoppas på framtida förbättringar!

WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
- ZX Spectrum
Jag fick fel när jag skrev detta också:
Fanns dock ett alternativ som gjorde att det fungerade. Skriv "26 08" så blir det rätt.
Fanns dock ett alternativ som gjorde att det fungerade. Skriv "26 08" så blir det rätt.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- sontho
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Hej cattan
Intressanta problem/fel.
Har testat en del, är ingen expert, men lite gemensam felsökning brukar kunna lösa saker
Ännu enklare är kanske att skapa en formatmall som sätter texten till vald färg. Se sedan till att verktygsfältet syns på skärmen (F11), så är det "bara" att dubbelklicka på formatnamnet när cellen som ska ändras är markerad.
Fungerar ung som i Excel.
Eller att "Verktyg - Cellinnehåll - AutoInmatning" är markerat, tror det kan strula till det också.
skriv in som 07-08-26 eller 2007-08-26
så visas det enligt vald formatering t ex 26 aug 07
(är det inte så i excel också? att man måste skriva in på rätt sätt, men det kan visas på olika sätt)
(ser att ZX Spectrum också testat detta medan jag skriver)
Hoppas vi löser problemen, nu tar jag nattexpressen tillsammans med john blund
/Thomas
Intressanta problem/fel.
Har testat en del, är ingen expert, men lite gemensam felsökning brukar kunna lösa saker

Har jag inte tänkt på tidigare, men så är det ju faktiskt. Det går ju att lösa med ett litet macro som sätter färgen, och lägga på verktygsraden. Jag provade det och det fungerade.2.Byta teckenfärg: Knappen ställer automatiskt om till den färg som redan finns i cellen (den enda färg som jag INTE vill byta till). När jag bokför använder jag röd färg och när jag sedan kollar mot kontoutdrag ändrar jag till svart (automatisk) efterhand som posterna är kontrollerade. Detta gick lätt i Exel genom att knappen stod kvar på senast använda färg, så det var bara att klicka på knappen när posten var kollad.
Ännu enklare är kanske att skapa en formatmall som sätter texten till vald färg. Se sedan till att verktygsfältet syns på skärmen (F11), så är det "bara" att dubbelklicka på formatnamnet när cellen som ska ändras är markerad.
Knäppt fel! Men man kan komma runt felet genom att slå ett tecken i anteckningen då visas texten. Men det verkar ju fortfarande vara ett fel, och är ju inte särskilt smidigt.4.När man ska redigera anteckning får man dubbeklicka för att komma i läge att redigera texten, det är bara det att då blir texten osynlig. Lite svårt att redigera osynlig text.
Fungerar för mig. Det är inte så att ordet finns med i "Verktyg - Autokorrigering"?5.Det går inte att skriva t ex LÖN med versaler i en cell. Calc ändrar automatiskt till Lön.
Fungerar ung som i Excel.
Eller att "Verktyg - Cellinnehåll - AutoInmatning" är markerat, tror det kan strula till det också.
Datum fungerar för mig6.När en cell är formaterad för att skriva datum som ”26 aug” blir det istället ”1 aug” oavsett vilket datum man skriver. Månadsnamnet blir rätt.
skriv in som 07-08-26 eller 2007-08-26
så visas det enligt vald formatering t ex 26 aug 07
(är det inte så i excel också? att man måste skriva in på rätt sätt, men det kan visas på olika sätt)
(ser att ZX Spectrum också testat detta medan jag skriver)
Hoppas vi löser problemen, nu tar jag nattexpressen tillsammans med john blund

/Thomas
Det ska gå!
--------------------------------------------------------
Ubuntu user # 10410
--------------------------------------------------------
Ubuntu user # 10410
- ZX Spectrum
När vi ändå är inne på OpenOffice-området så har jag en annan bugg.
Om man väljer "spara som" under arkivmenyn och skriver vad filen ska heta. Jag brukade markera texten jag skrev in och trycka ctrl+c för att kopiera den eftersom jag har en namnstandard som gör så att filnamnet blir långt. Jag brukar vilja använda detta även i dokumentet.
Detta låser i alla fall ordbehandlaren totalt. Gäller antagligen i Calc också.
Det gick att komma runt detta genom att välja det gamla "spara som"-fönstret som fanns i tidigare OO-versionen. Då fungerar det utmärkt.
Om man väljer "spara som" under arkivmenyn och skriver vad filen ska heta. Jag brukade markera texten jag skrev in och trycka ctrl+c för att kopiera den eftersom jag har en namnstandard som gör så att filnamnet blir långt. Jag brukar vilja använda detta även i dokumentet.
Detta låser i alla fall ordbehandlaren totalt. Gäller antagligen i Calc också.
Det gick att komma runt detta genom att välja det gamla "spara som"-fönstret som fanns i tidigare OO-versionen. Då fungerar det utmärkt.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Tack alla ni som svarat och tagit mina synpunkter på allvar. 
Ikväll ska jag prova de förslag som framförts. Hinner inte nu på morgonen.

Aha, jag är ännu inte så insatt i Linux-strukturen. Tyvärr är min engelska så dålig (nästan obefintlig) så mitt inlägg där skulle hamna i humortråden.DeepThought skrev:Istället är det nog lättast att du kontaktar de som arbetar med OpenOffice, och de kan nås på följande sida:
De har även ett forum:
http://www.oooforum.org/

-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Önskemål om detta framfördes första gången 2002 men har inte prioriterats. http://qa.openoffice.org/issues/show_bug.cgi?id=5560cattan skrev: 1.Jag saknar möjligheten att välja färg på flikar i Calc. Olika färger på flikarna underlättar när man ofta växlar mellan olika blad.
cattan skrev:
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
-
- Kontakt:
Det är lungt... Skriv ett PM till mig med vad du vill skriva till dom (på Svenska..) så fixar jag som fadder det så fort jag kan...cattan skrev: Tack alla ni som svarat och tagit mina synpunkter på allvar.
Aha, jag är ännu inte så insatt i Linux-strukturen. Tyvärr är min engelska så dålig (nästan obefintlig) så mitt inlägg där skulle hamna i humortråden.DeepThought skrev:Istället är det nog lättast att du kontaktar de som arbetar med OpenOffice, och de kan nås på följande sida:
De har även ett forum:
http://www.oooforum.org/![]()
sakjur@launchpad
sakjur@launchpad
- Johnny Rosenberg
- Kontakt:
Det finns en mailinglista för OpenOffice på svenska, mer information om detta och andra listor på OpenOffice webbsida. I och för sig är det inte så mycket trafik på den svenska listan, men de få frågor som kommer in brukar oftast besvaras.cattan skrev: Idag har jag bokfört kvitton för flera veckor plus en massa räkningar. Tycker att jag nu använt Calc (kallar ni programmet så?) tillräckligt för att ha synpunkter. Klistrar in en lista som jag gjort anteckningar i efterhand som jag hittat saker som inte fungerar som jag vill.
Det där du skrev om anteckningar, att texten försvinner när man ska editera den, är en känd bugg som jag TROR är åtgärdad. Har du inte senaste versionen installerad, så ladda ner den och uppgradera. Kanske funkar det då, kanske inte.
Själv har jag 2.2.0 och kan efter ett snabbt test konstatera att felet inte är åtgärdat i den versionen, men version 2.2.1 finns och jag har ej provat med den.
När det gäller teckenfärg tror jag att det finns två knappar för den funktionen och de fungerar lite olika varandra, eller så blandar jag ihop det med bakgrundsfärg. Leta lite i Verktyg - Anpassa o.s.v. Det brukar ge sig när man väl är där.
Det där med att LÖN konverteras till Lön beror på autokorrigeringen och/eller stavningskontrollen. Båda går att stänga av. Ett alternativ till detta är att skriva en ' före texten. Tecknet syns inte i cellen sedan, när man tryckt Enter, utan det ser bara till att det du skriver formatteras som text och att det blir exakt så som du skrev det.
Själv testade jag nyss själv att skriva just LÖN och det blev LÖN nästan hur jag än gjorde. Enda gången det blev Lön var när jag skrivit ordet Lön någon annanstans i samma kolumn. Då är det autofyllfunktionen som ser till att jag inte skriver samma ord på olika sätt, vilket bara fungerar om ordet står ensamt i cellen, logiskt nog. Om det i en cell står "Lön kan vara trevligt att få" och man skriver ett "L" på en annan rad i samma kolumn så föreslår ju programmet hela meningen om inte fler meningar börjar på "L". Detta finns ju i Excel också, men fungerar väldigt dåligt där, men det kanske är en fråga om tycke och smak. Det fungerade i alla fall inte som jag önskade, vilket det inte gjorde i Calc heller, men i alla fall bra mycket bättre än i Excel. Lägg också märke till att Excel inte stavas "Exel". Ett sätt att komma ihåg detta kan kanske vara att man tänker sig att de sista bokstäverna, "cel" kanske kan betyda "cell". Sen om det har med det att göra i verkligheten eller inte, spelar ju mindre roll.
Och det där med datum... När jag skriver "26 aug" och har låtit bli att formattera cellen (vilket ger ISO 8601-formatet för datum med tvåsiffrigt årtal, "YY-MM-DD", får jag som resultat "26-08-01", alltså första augusti 2026. I ditt fall ser du inte årtalet alls och tror därför att det är det nuvarande året som avses, vilket det alltså inte är. Således tolkas 26 aug som augusti år 2026.
Skriv aug 26 istället och det blir rätt. Visst, inte svensk standard precis, vilket till viss del kan bero på att antalet svenskar i projektet är minimalt. Jag har själv fått skriva en och annan felrapport som har med svenskan att göra, exempelvis att vi INTE vill sortera åäö efter a respketive o (aåäbcdefghijklmnoöpqrstuvwxyz) som det var i en tidigare version. Detta ändrades också på, så det ska fungera sedan version 1.1.3 eller om det var 1.1.4, d.v.s. sedan länge tillbaka. Detta visar att det kan löna sig att skriva felrapporter. Flera av de buggar och annat jag rapporterat om har blivit åtgärdade och det känns lite trevligt.
Tack för intresset Sakjur och Jonny Rosenberg. Jag hör av mig, men det dröjer några dagar.
Och vad det gäller stavningen av Excel så är det väl inte så noga på detta forumet.
(Dock måste jag erkänna att Excel hittills är det program som jag uppskattat mest.)
Och vad det gäller stavningen av Excel så är det väl inte så noga på detta forumet.

(Dock måste jag erkänna att Excel hittills är det program som jag uppskattat mest.)
-
- Kontakt:
Det är ingen fara, Microsoft har ju lyckats på några få punkter, och [Joke]Ekcsell[/Joke] är en av dom...cattan skrev: Tack för intresset Sakjur och Jonny Rosenberg. Jag hör av mig, men det dröjer några dagar.
Och vad det gäller stavningen av Excel så är det väl inte så noga på detta forumet.![]()
![]()
sakjur@launchpad
sakjur@launchpad
- Johnny Rosenberg
- Kontakt:
Beror kanske på vad man ska göra. För min egen del kan jag bara säga att jag störde mig på Excel när jag bara hade det. De saker som fungerat dåligt i Excel har visat sig fungera allt ifrån något bättre till alldeles utmärkt i Calc, men visst finns det saker i Calc som också fungerar dåligt och vissa saker som fungerar sämre än i Excel. Dock inget som jag använder särskilt ofta, som tur är för mig men kanske inte för andra.SakJur skrev:Det är ingen fara, Microsoft har ju lyckats på några få punkter, och [Joke]Ekcsell[/Joke] är en av dom...cattan skrev: Tack för intresset Sakjur och Jonny Rosenberg. Jag hör av mig, men det dröjer några dagar.
Och vad det gäller stavningen av Excel så är det väl inte så noga på detta forumet.![]()
![]()