Tjena.
Jag funderar på ett börja köra linux med dualboot (med windows).
Har kollat rätt mycket på ubuntu men även freespire.
Övertala mig att ubuntu är bättre än freespire (ska även ställa denna fråga i något freespire forum motsvarande detta.
Och är ända skillnaden mellan ubuntu och Kubuntu utseendet?
Jag använder datorn till en del programmering, spela musik och film(måste kunna spela dvd, jag har ingen annan dvd-spelare), generell surfning, msn, fildelning (typ torrent och dc++ och lite limwire, kan dock tänka mig vara utan de senare två, men det finns väll till linux också va?) och så synkar jag min nokian till datorn.
Jag vill desutom kunna köra kompiz-fusion på linux. Funkar det på alla distros och har dom släpt det ännu?
Tacksam för svar.
ubuntu vs freespire
-
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
ubuntu vs freespire
Senast redigerad av 1 jansson, redigerad totalt 27 gånger.
SV: ubuntu vs freespire
Det är omöjligt att säga vad som passar dig...
Vad föredrar jag? Saab eller Volvo?
Du får helt enkelt testa, och se vad du trivs med. Men Ubuntu är det som växer snabbast, "det som alla pratar om", där du garanterat får bäst community support.
EDIT:
Och självklart funkar Compiz Fusion på alla distar (eller iallafall de som "lever"
). Finns flera olika källor för paket.
Vad föredrar jag? Saab eller Volvo?

Du får helt enkelt testa, och se vad du trivs med. Men Ubuntu är det som växer snabbast, "det som alla pratar om", där du garanterat får bäst community support.
EDIT:
Och självklart funkar Compiz Fusion på alla distar (eller iallafall de som "lever"

Senast redigerad av 1 Emil.s, redigerad totalt 27 gånger.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Freespire's LiveCD är konstig, och har en känd bugg, som gör att det inte funkar hos många...
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
sakjur@launchpad
- TForsman
- Kontakt:
Ubuntu kör Gnome som standard för skrivbordsmiljö.
Freespire kör KDE som standard för skrivbordsmiljö.
Och det här ser inte alls bra ut:
Nej, dem kör också med helt olika program. Men programmen i sig kan ha samma funktioner. Kubuntu har mer paket i pakethanteraren, men knappt inga spel att installera.
Ubuntu har mindre paket i pakethanteraren, men mer spel och känns som ubuntu har mer support överallt.
Freespire kör KDE som standard för skrivbordsmiljö.
Och det här ser inte alls bra ut:
Dem kör ubuntu uppdateringar:Freespire is the red-headed stepchild of the Linspire company, an organization that has taken upon itself to accept that FREE-as-in-FREEdom software they rebundle is infringing upon Microsoft's unrevealed patents, yielding to the threat without cause. They are Quislings. The completely non-proprietary version of Freespire was killed off by the company. The company recently informed the "community" that they had NO effect on the "community-driven" distro whatsoever. Dozens of forum regulars gave two fingers up to the company when their leader announced the Microsoft agreement. This distro is to be shunned, avoided, deprecated and others discouraged from using it. The current CEO, Kevin Carmony was conducting negotiations with Microsoft for over a year when he posted to his own "Linspire Letter" blog in late November last year about how much he distrusted and disavowed Microsoft. If this sort of two-faced attitude is present at the top, the entire company is NOT to be trusted. Avoid, shun, discourage.
When I updated the apt-get package database at the command line, I could see the Ubuntu Feisty repositories being updated in the standard output.
Nej, dem kör också med helt olika program. Men programmen i sig kan ha samma funktioner. Kubuntu har mer paket i pakethanteraren, men knappt inga spel att installera.
Ubuntu har mindre paket i pakethanteraren, men mer spel och känns som ubuntu har mer support överallt.
Torrent funkar utmärkt (kTorrent Azuereus osv.) LinuxDC++ finns också, Limewire vet ja dock inget om. Programmeringen är inget problem. MSN, så har du Gaim/Pidgin. Sufring så har du Firefox. DVD spelare så finns Totem. Altt bör egentligen flyta på då alla program du önskar finns i pakethanterarn eller i .deb filer ( simpelt sagt motsvarighet mot .exe)jansson skrev: Tjena.
Jag använder datorn till en del programmering, spela musik och film(måste kunna spela dvd, jag har ingen annan dvd-spelare), generell surfning, msn, fildelning (typ torrent och dc++ och lite limwire, kan dock tänka mig vara utan de senare två, men det finns väll till linux också va?) och så synkar jag min nokian till datorn.
Jag vill desutom kunna köra kompiz-fusion på linux. Funkar det på alla distros och har dom släpt det ännu?
Tacksam för svar.
Proccesor: Amd Dual Core 4600+ 2,4 ghz
Grafikkort: Geforce 6600 (någonting)
Minne: 2*1024 mb
LJudkort: Creative Auidgy
Bildskärm: iiyama ProLite E1900S
Grafikkort: Geforce 6600 (någonting)
Minne: 2*1024 mb
LJudkort: Creative Auidgy
Bildskärm: iiyama ProLite E1900S
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Om det är något litet program är det ju bara att wina exe program...CenterN skrev:Torrent funkar utmärkt (kTorrent Azuereus osv.) LinuxDC++ finns också, Limewire vet ja dock inget om. Programmeringen är inget problem. MSN, så har du Gaim/Pidgin. Sufring så har du Firefox. DVD spelare så finns Totem. Altt bör egentligen flyta på då alla program du önskar finns i pakethanterarn eller i .deb filer ( simpelt sagt motsvarighet mot .exe)jansson skrev: Tjena.
Tacksam för svar.
Och Compis finns...
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
sakjur@launchpad