Köra operativsystem virtuellt

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
mannealm

Köra operativsystem virtuellt

Inlägg av mannealm »

Nån som vet hur det där funkar? Har hört att man exempelvis kan löra mac os X virtuellt ovanpå Windows. Hur går det till?

Och kan man göra samma sak med Linux? Hur?
Nybliven nörd!
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

SV: Köra operativsystem virtuellt

Inlägg av zenbios »

Du kan använda dig av tex virtualbox eller vmware.
sök på det här inne i forumet, det finns flera trådar om det.

http://www.virtualbox.org/
http://www.vmware.com/
Bild
mannealm

Inlägg av mannealm »

Ok, nu har jag installerat vm player. Men hur gör jag för att starta Ubuntu där? Måste man ha en speciell image eller funkar det med den vanliga?

Ska kolla runt lite på forumet så länge...
Nybliven nörd!
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Jag har visserligen bara prövat VWware server, men om allt är installerat och klart är det bara att skapa en ny maskin. Sedan tror jag att man kan använda en ISO-fil som man sätter i den virtuella CD-spelaren. Man gör sedan en helt vanlig installation.
mannealm

Inlägg av mannealm »

Aha, man behöver alltså ingen speciell VMware image?

Om man kör Ubuntu genom VMware, kan man uppdatera och allting då?

Annars då, går det mycket segare och så? Och finns det några andra nackdelar att köra Ubuntu virtuellt mot att installera det direkt på hårddisken? Kan man tex använda bittorrent och så virtuellt?
Nybliven nörd!
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

mannealm skrev: Aha, man behöver alltså ingen speciell VMware image?

Om man kör Ubuntu genom VMware, kan man uppdatera och allting då?

Annars då, går det mycket segare och så? Och finns det några andra nackdelar att köra Ubuntu virtuellt mot att installera det direkt på hårddisken? Kan man tex använda bittorrent och så virtuellt?
Köra ett operativsystem virtuellt är precis som vilken installation som helst. Det är ju det som är tanken med det hela. ;)
Man har dock inget stöd för 3-D acceleration.

Hur mycket segare det går beror ju helt på vad du har för dator.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Var enda gång jag har prövat att installera Ubuntu virtuellt (spelar ingen roll om det varit med VirtualBox eller VMware) så har uppdateringsikonen blinkat till direkt. Det funkar precis som vilken vanlig installation som helst. Är otroligt smidigt om man vill pröva saker. I helgen och igår prövade jag att installera Ubuntu med LVM på RAID. Jag fick det att funka till slut! Är lite stolt faktiskt, för det kändes svårt.
SakJur
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av SakJur »

maths57 skrev: Var enda gång jag har prövat att installera Ubuntu virtuellt (spelar ingen roll om det varit med VirtualBox eller VMware) så har uppdateringsikonen blinkat till direkt. Det funkar precis som vilken vanlig installation som helst. Är otroligt smidigt om man vill pröva saker. I helgen och igår prövade jag att installera Ubuntu med LVM på RAID. Jag fick det att funka till slut! Är lite stolt faktiskt, för det kändes svårt.
Grattis!
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
CenterN
Kontakt:

Inlägg av CenterN »

maths57 skrev: Var enda gång jag har prövat att installera Ubuntu virtuellt (spelar ingen roll om det varit med VirtualBox eller VMware) så har uppdateringsikonen blinkat till direkt. Det funkar precis som vilken vanlig installation som helst. Är otroligt smidigt om man vill pröva saker. I helgen och igår prövade jag att installera Ubuntu med LVM på RAID. Jag fick det att funka till slut! Är lite stolt faktiskt, för det kändes svårt.
Håller med, det är smidigt. Fast jag blir "besviket glad" för jag fick ljudet att funka när jag körde virtuellt men inte när jag har kört ubuntu "riktigt"..:P
Proccesor: Amd Dual Core 4600+ 2,4 ghz
Grafikkort: Geforce 6600 (någonting)
Minne: 2*1024 mb
LJudkort: Creative Auidgy
Bildskärm: iiyama ProLite E1900S
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

CenterN skrev: Håller med, det är smidigt. Fast jag blir "besviket glad" för jag fick ljudet att funka när jag körde virtuellt men inte när jag har kört ubuntu "riktigt"..:P
Det låter ju inte klokt! Kan det vara något med drivarna på den riktiga datorn? Virtualiseringsprogrammen måste ju köra någon slags standardhårdvara för att det ska funka.
CenterN
Kontakt:

Inlägg av CenterN »

maths57 skrev:
CenterN skrev: Håller med, det är smidigt. Fast jag blir "besviket glad" för jag fick ljudet att funka när jag körde virtuellt men inte när jag har kört ubuntu "riktigt"..:P
Det låter ju inte klokt! Kan det vara något med drivarna på den riktiga datorn? Virtualiseringsprogrammen måste ju köra någon slags standardhårdvara för att det ska funka.
Min teori:
Virtualbox tog ljudkorts inställningarna från Windows eller något sådant och fick dett att vara standardkort eller något..
Proccesor: Amd Dual Core 4600+ 2,4 ghz
Grafikkort: Geforce 6600 (någonting)
Minne: 2*1024 mb
LJudkort: Creative Auidgy
Bildskärm: iiyama ProLite E1900S
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"