lyssna på radio sr.se

toddyd

lyssna på radio sr.se

Inlägg av toddyd »

Gjorde ett test försök i vintras med Ubuntu och har nu beslutat mig för att få saker och ting att funka.
Jag startade då en tråd om hur man får igång så man kan lyssan på radio på sr.se men jag antar att den tråden är död så jag startar därför en ny. Förra gången slutade det med att allt ljud försvann och jag tänker därför inte att ge mig in på att installera realplayer igen. I förra tråden fick jag ett tips om att mplayer till mozilla skulle funka. Funkar tyvärr inte för mig, transferring media men inget ljud. Firefox säger så här

Totem could not play 'mmsh://sr-wm.qbrick.com/02038_sr-p2musik-high'.
Audio codec 'Windows Media Audio v2 (win32)' is not handled. You might need to install additional plugins to be able to play some types of movies

1. Vad jag förstår så har jag installerat w32 codecs men för att dubbelkolla detta vad skirver i terminalen?
Hur kollar man vad som finns på systemet och finns det några smarta sökmetoder.

2. Vad sjutton ska man göra för att kunna lyssna på sr.se helst via firefox.

Ger mig aldrig !

Tack på förhand
Användarvisningsbild
Niklas Bolmdahl
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

lyssna på radio sr.se

Inlägg av Niklas Bolmdahl »

jag vet inte om det hjälper, men för mig funkar det.
jag sitter i firefox o lyssnar just nu på P3 via sr.se
Det är lite vajsing med hur jag måste avfokusera radio-fönstret för att behålla musiken, men ljudet är det inget fel på.
tror du behöver läsa på ubuntus engelska wiki om ofria format (tyvärr finns ingen ny översättning av sidan till svenska)
själv har jag ljudet kvar fast jag har realplayer installerat, men jag tror inte att rp är vad som behövs i det här fallet, även om jag naturligtvis kan ha fel.

till dina frågor:

1. lättast hanterar du paket i programmet synaptic (för mer info starta vid http://ubuntu-se.org/Wiki/Pakethantering)

2. se början av mitt inlägg
Errare humanum est
Homines quod volunt credunt
Okänd

lyssna på radio sr.se

Inlägg av Okänd »

Numera finns det ett par program (eller script) som kan ta hand om att installera det mesta i codecs och lite i annat. I min sig hittar du Automatix och sen finns det Easybuntu som är ett liknnande program http://easyubuntu.freecontrib.org/

Dessa två installerar automatiskt de codecs vilka man är van vid att ha i ett OS. Om du är som många av oss: peka-och-klicka så passar dessa utmärkt. Om du vill lära dig lite saker och ting så kolla dacovales länkar. Inget hindrar dig att kolla dem senare!
Användarvisningsbild
Niklas Bolmdahl
Kontakt:

lyssna på radio sr.se

ska tillägga att automatix tror mer på installera automatiskt, avinstallera manuellt. Automatix ändrar också delar av dina systeminställningar. men om jag förstått rätt ska easyubuntu va ett mer användarvänligt alternativ. kan oxå vara en sak att tänka på. (alltså, hellre easy än auto om man vill peka-och-klicka)
Errare humanum est
marwal

lyssna på radio sr.se

Inlägg av marwal »

Prova länken rtsp://sr-rm.qbrick.com/broadcast/cluster/encoder/02038_p2musik.rm istället
Okänd

lyssna på radio sr.se

Inlägg av Okänd »

[quote="dacovale"]...Automatix ändrar också delar av dina systeminställningar...[/quote]
Vilka systeminställningar ändrar den då? Har du någon länk för det var intressant.
Användarvisningsbild
Niklas Bolmdahl
Kontakt:

lyssna på radio sr.se

automatix arbetar genom att ändra i din sources.list, så att du tillfälligt (eller ibland tyvärr, permanent) har automatix sources.list.
Det gör inte easyubuntu.

Det kanske är mer, men huvudsaken med mitt inlägg var att visa att automatix har en tendens att orsaka problem.
Errare humanum est
Okänd

lyssna på radio sr.se

Inlägg av Okänd »

Ja det där ja. Men den frågar ju i slutet om du vill återställa sources.lst eller använda automatix sources.lst, eller hur? Det är snarare SBS än Automatix fel :D

Easybuntu verkar ha drygt hälften av det vad Automatix har.
Användarvisningsbild
Niklas Bolmdahl
Kontakt:

lyssna på radio sr.se

antar att man kan välja efter smak o tycke.
fast det är ju bra o välja med alla fakta framme.
Nu finns all fakta om automatix och easyubuntu samlade här.
fast vår tråd-kapning kanske ska sluta nu.

toddyd: hur gick det, lyckades du?
Errare humanum est
Okänd

lyssna på radio sr.se

Inlägg av Okänd »

Easyubuntu och Automatix är rätt så relevanta... trådkapning :rolleyes:

Det är alltid roligt att få feedback hur det gick, hur problemet blev löst.
Det finns många som läser dessa trådar och/eller söker i dem och vill se lösningen.
toddyd

lyssna på radio sr.se

Inlägg av toddyd »

Tack för tipsen!

Jag har easyubuntu installerat men tyvärr så funkar det ändå inte, hmmm.

Totem could not play 'mmsh://sr-wm.qbrick.com/02038_sr-p2musik-high'.
Audio codec 'Windows Media Audio v2 (win32)' is not handled. You might need to install additional plugins to be able to play some types of movies

Dacovale:

1.Du nämner att man lättast kollar vad som är installerat på systemet med synaptic men i fallet med w32 codecs så installerade jag dessa med ett script. Ska de om de är installerade ändå finnas med i listan i synaptic? Jag vill som sagt dubbelkolla men jag kan inte hitta dem i listan i synaptic.
Okänd

lyssna på radio sr.se

Inlägg av Okänd »

Har du mozilla-mplayer installerat? Det verkar som totem försöker spela den där och totem är inget vidare på streamar. w32 codecs ligger i /usr/lib/win32 så finns den mappen där så är dom installerade
toddyd

lyssna på radio sr.se

Inlägg av toddyd »

Jag har ingen w32 mapp I usr/libs så jag antar att något gick snett när jag installerade codecsen. Nu har jag gjort ett nytt försök men med mindre lyckat resultat eftersom permission denied.

Här försöker jag hämta codecsen med denna kod:

wget -c http://packages.freecontrib.org/ubuntu/ ... 1_i386.deb
sudo dpkg -i w32codecs_20060611-1plf1_i386.deb

Här kommer felmeddelanden:

Cannot write to `w32codecs_20060611-1plf1_i386.deb' (Permission denied).
tobbyd@tobbyd-desktop:/usr/lib$ sudo dpkg -i w32codecs_20060611-1plf1_i386.deb
dpkg: error processing w32codecs_20060611-1plf1_i386.deb (--install):
cannot access archive: No such file or directory
Errors were encountered while processing:
w32codecs_20060611-1plf1_i386.deb

Trodde att w32 codecs följde med easyubuntu.
Okänd

lyssna på radio sr.se

Inlägg av Okänd »

Prova det här:

wget -c http://www6.mplayerhq.hu/MPlayer/releas ... 11.tar.bz2

tar xvjf essential-20060611.tar.bz2

sudo mkdir /usr/lib/win32

sudo cp essential-20060611/* /usr/lib/win32/

Det borde funka
toddyd

lyssna på radio sr.se

Inlägg av toddyd »

Körde den här koden så hoppade det igång och jag kan luta mig tillbaka och lyssna på sr.se:lol:

wget -c http://packages.freecontrib.org/ubuntu/ ... 1_i386.deb
sudo dpkg -i w32codecs_20060611-1plf1_i386.deb

Jag tror att det är samma kod som jag körde allra först men jag gjorde väl någon tabbe eftersom det inte gick.

Tack för alla tips, men ni lär inte bli av med mina nybörjar frågor än på ett tag;)
jon

lyssna på radio sr.se

Inlägg av jon »

Det verkar inte fungera för mig heller. sr.se alltså. Jag har installerat w32codecs. gxine, mplayer, realplayer 10 och förmodligen några spelare till har jag. Men när jag ska lyssna på deras sändningar säger de så här

"Det verkar som du varken har Windows Media Player eller Realplayer installerat. Gå till vår supportsida och manuellt välj ljudformat."

Är det firefox månne som inte vet om vilka fina mediaspelare jag har? eller beror det på annat?
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"