Compiz Fusion
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
- invaderjohn
- Kontakt:
SV: Compiz Fusion
nu har jag me fått problem. startade om datan
o nu e compiz-fusion jääääätte segt. alla effekter går typ 10 ggr saktare.. asså det laggar inte det bara går sjukt segt allting :S
o nu e compiz-fusion jääääätte segt. alla effekter går typ 10 ggr saktare.. asså det laggar inte det bara går sjukt segt allting :S
Compiz Fusion har krånglat oerhört mycket för mig. Det blev bara värre till den grad då det dog helt.. Så nu är man tillbaka med Beryl igen.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- invaderjohn
- Kontakt:
eh mit funkar nu igen. starta om datan igen reloada compiz-icon sen funka d fel fritt igen 

Såg att det hade kommit några updates idag och ganska överraskad såg jag att det var compiz fusion updates. Efter att dessa updates var installerade ville compiz fusion äntligen starta. Innan dessa updates sa compiz bara att det inte kunde starta på mitt system så det fick bli Beryl fram tills idag. Så pojkar och flickor, om ni inte har fått igång compiz fusion testa igen med de updaterade paketen.
"Komposit XGL alt AIXGL måste vara aktiverat i likhet med för Beryl"
Vad betyder det?
Vad betyder det?
Nybliven nörd!
- invaderjohn
- Kontakt:
att du måste ha xgl/aixgl aktiverat me dina graffe drivisar för att det ska funka?:mannealm skrev: "Komposit XGL alt AIXGL måste vara aktiverat i likhet med för Beryl"
Vad betyder det?

Är det kanske därför som jag aldrig fått beryl att funka riktigt? Hur aktiverar man det där?invaderjohn skrev:att du måste ha xgl/aixgl aktiverat me dina graffe drivisar för att det ska funka?:mannealm skrev: "Komposit XGL alt AIXGL måste vara aktiverat i likhet med för Beryl"
Vad betyder det?![]()
Fast det där kanske är aktiverat by default?
Annars, allmänt, är Compiz fusion mycket bättre än Beryl? Vad är det egentligen som skiljer?
Nybliven nörd!
Du installerar lämpliga drivrutiner för ditt grafikkort med stöd för XGL och AIXGL.mannealm skrev:Är det kanske därför som jag aldrig fått beryl att funka riktigt? Hur aktiverar man det där?invaderjohn skrev:att du måste ha xgl/aixgl aktiverat me dina graffe drivisar för att det ska funka?:mannealm skrev: "Komposit XGL alt AIXGL måste vara aktiverat i likhet med för Beryl"
Vad betyder det?![]()
Fast det där kanske är aktiverat by default?
Annars, allmänt, är Compiz fusion mycket bättre än Beryl? Vad är det egentligen som skiljer?

Beryl är ett gammalt och nedlagt projekt. Compiz Fusion är resultatet av Beryl's och Compiz ihopslagning.
- buntubuntu
Jepp, nu funkar det. Senaste paketen gjorde susen! 
En liten fråga bara. I Beryl kunde man lägga in musknappar som shortcuts, t.ex. hade jag initiate cube rotation på musknapp 8. Var grymt smidigt. Finns det något sätt att göra motsvarande i Compiz Fusion?
Tack för ordet
BB

En liten fråga bara. I Beryl kunde man lägga in musknappar som shortcuts, t.ex. hade jag initiate cube rotation på musknapp 8. Var grymt smidigt. Finns det något sätt att göra motsvarande i Compiz Fusion?
Tack för ordet
BB
Compiz blir oerhört segt för mig efter 1-2 dagar.. Nyss hängde sig det t.o.m. Annars brukar man med en viss slöhet kunna slå på Metacity som fönsterdekoratör så blir datorn snabb igen. Fler som fått erfara detta?
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Det var nog det jag erfarade. Avinstallerade CF, Beryl. Fick inte igång Compiz senare så jag fick installera om Ubuntu. Nu inväntar jag Gutsy Gibbon och det stabila CF, sen ska det bli kulHund skrev: Compiz blir oerhört segt för mig efter 1-2 dagar.. Nyss hängde sig det t.o.m. Annars brukar man med en viss slöhet kunna slå på Metacity som fönsterdekoratör så blir datorn snabb igen. Fler som fått erfara detta?

ledsen Hund jag har inte upplevt det. (läs: jag är glad för jag har nästan inga problem)
Det problemet jag har är att ibland så laddas(de kanske laddas men ritas sen inte upp, jag får tex notifiering när nätverket är anslutet) inte panelerna eller skrivbords ikonerna, nån som haft det problemet?
Det löser sig oftast med en omstart.
mvh
Anders
Det problemet jag har är att ibland så laddas(de kanske laddas men ritas sen inte upp, jag får tex notifiering när nätverket är anslutet) inte panelerna eller skrivbords ikonerna, nån som haft det problemet?
Det löser sig oftast med en omstart.
mvh
Anders
Det finns med som standard.mannealm skrev: Kan man ladda hem CF genom lägg till/tabort i Gutsy?
- buntubuntu
Uppdaterade igår, då fanns det stöd för precis det jag ville göra! Så glöm föregående frågabuntubuntu skrev: Jepp, nu funkar det. Senaste paketen gjorde susen!
Tack för ordet
BB

Känns som jag helt plötsligt har flyt med CF.

tjo!
installerade om häromdagen och skulle hiva in compiz. Sen gjorde jag det där fusion-icon-skriptet.
Jag kan inte starta det genom alt+f2, däremot om jag kör sudo fusion-icon i terminalen så hostar det igång, och funkar fint. Problemet är bara att jag får upp följande när det går igång:
Jag försökte gå in i ocmpiz-config och ändra värdet för initiate edge, men det återställs till det gamla efter någon sekund hela tiden :S
Emerald-felen vet jag inte ens vad de betyder.
pathen som anges i felmeddelandet ovan hittar jag inte. Finns ingen /apps i root iaf. Vart ska jag leta?
installerade om häromdagen och skulle hiva in compiz. Sen gjorde jag det där fusion-icon-skriptet.
Jag kan inte starta det genom alt+f2, däremot om jag kör sudo fusion-icon i terminalen så hostar det igång, och funkar fint. Problemet är bara att jag får upp följande när det går igång:
Kod: Markera allt
* Using the GTK Interface
* Searching for installed applications...
/usr/bin/compiz.real
/usr/bin/ccsm
/usr/bin/compiz
/usr/bin/gtk-window-decorator
/usr/bin/emerald
/usr/bin/metacity
* gnome session
* fglrx found, exporting: LD_PRELOAD=/usr/lib/fglrx/libGL.so.1.2.xlibmesa
* Executing: compiz.real --replace --sm-disable --ignore-desktop-hints ccp
(emerald:5652): Wnck-WARNING **: Unhandled action type (nil)
GConf backend: There is an unsupported value at path /apps/compiz/plugins/scale/allscreens/options/initiate_edge. Settings from this path won't be read. Try to remove that value so that operation can continue properly.
Emerald-felen vet jag inte ens vad de betyder.
pathen som anges i felmeddelandet ovan hittar jag inte. Finns ingen /apps i root iaf. Vart ska jag leta?
nu har jag löst problemet med att det intge gick att starta någonstans utom i terminalen... skulle ju köra gksudo, inte sudo 

- DeepThought
Jag har just installerat CF på min Xubuntu Gutsy-installation, men är inte alls nöjd med prestandan. Jag tror att något är fel, för jag får under 7FPS (sju!) när jag snurrar på kuben, och jag sitter ändå på ett 8600M GT 512MB.. Beryl gick ju snabbare i Feisty på den stationära med ett Geforce 3 64MB! Dessutom är inte temperaturen på grafikkortet alls hög, så det verkar ju inte jobba för fullt iallafall..
Jag misstänker att något är galet med xorg.conf, eftersom jag har följande sektion:
[quote="xorg.conf"]
Section "Module"
Load "glx"
EndSection
[/quote]
För normalt sett brukar det väl stå en hel del mer under "Module"? Eller har de ändrat något mellan Feisty-Gutsy?
Någon som har några tips eller förslag? För det här känns verkligen inte vettigt just nu..
Jag misstänker att något är galet med xorg.conf, eftersom jag har följande sektion:
[quote="xorg.conf"]
Section "Module"
Load "glx"
EndSection
[/quote]
För normalt sett brukar det väl stå en hel del mer under "Module"? Eller har de ändrat något mellan Feisty-Gutsy?
Någon som har några tips eller förslag? För det här känns verkligen inte vettigt just nu..
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag uppgraderade från feisty. Hos mej ser det ut så här
Fast jag vet inte om allt behövs, kanske ska exprimentera med att ta bort lite. Nu har ju jag ett betydligt simplare grafikkort, ett 6200.
Kod: Markera allt
Section "Module"
Load "dbe"
Load "extmod"
Load "type1"
Load "freetype"
Load "glx"
EndSection
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch!