Ubuntu-SE's Forums historia
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Ubuntu-SE's Forums historia
Finns nu i:
http://ubuntu-se.org/drupal/node/347 såvitt jag har förstått har jag skrivit, PM:a mig om nåt är fel, eller ändra själv...
http://ubuntu-se.org/drupal/node/347 såvitt jag har förstått har jag skrivit, PM:a mig om nåt är fel, eller ändra själv...
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
sakjur@launchpad
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
SV: Ubuntu-SE's Forums historia
Eftersom ubuntu-se är äldre än forumet kanske en bit om irc-kanalen vore bra att ha (den hette för övrigt ubuntu.se från början likt debians namngivning, men när flera locos började kalla sig ubuntu-(landskod) så länkades helt enkelt ubuntu.se om till ubuntu-se).
More Mekaniserad at http://blippe.se.
om jag minns rätt så klev sebastean ner från sin tron och och gav platsen som forumsadmin till no1viking någon gång mellan septemer-november 2006.(No1Viking var såvitt jag förstått också admin.).
om någon minns får den gärna verifiera om mitt minne stämmer eller inte.
Jävligt bra grejj med historia fö. Vi borde försöka fylla på efter att tiden går. kanske lägga in visdoms ord om vad vi lär oss vid olika konflikter och liknande

kanske ett datum för när locot bildades och liknande

EDIT: nä nu har jag tänkt efter, det måste ha varit tidigare... kanske juli-augusti...
Senast redigerad av 1 Chippen, redigerad totalt 23 gånger.
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Jag har kompletterat lite i historieskrivningen. Det avser i första hand tiden från sommaren 2006 och fram till idag.
Ha det gott, allesamman

Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Oerhört intressant läsning! 

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
- Kontakt:
Tack, Broder Tuck..Broder Tuck skrev:
Jag har kompletterat lite i historieskrivningen. Det avser i första hand tiden från sommaren 2006 och fram till idag.
Ha det gott, allesamman![]()
![]()
Jag hade ju som sagt osäkra källor och registerade mig alltså precis efter DSK...
sakjur@launchpad
sakjur@launchpad
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Nice
Nu vet man lite mer om forumet ^^

-
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Det är nog bra att känna till sin historia, men i det här fallet känns det lite malplacerat då det är vissa personer som återigen hamnar i skottgluggen och jag upplever det lite trist och tråkigt å dessa personers vägnar.
De var trots allt bara ett par vanliga människor som gjorde, vad de trodde sitt bästa för forumet och ubuntu-se.
Tyvärr insåg de nog aldrig vidden av konflikten och ej heller hur djup klyftan egentligen var, och därför så fanns ej heller någon möjlighet att föra en dialog och försöka skapa förståelse mellan de då stridande parterna.
Det finns en tråd som visar med all tydlighet hur oförstående de var för all inkommen kritik och att de inte kände igen sig i den beskrivna kritik som framförts till dem. Tråden är lång, men den sätter fingret på problemen.
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,5357.0.html
Jag tänkte låta bli att posta här från början för trots allt så blir historiken lite enahanda då man bara har den ena sidans version. Jag är övertygad om att om de andra parterna skulle återge sin version så skulle den se helt annorlunda ut.
Det är aldrig en persons fel att två träter.
Bästa vore nog att låta den här tråkiga historien vara glömd och bara gå vidare.
De var trots allt bara ett par vanliga människor som gjorde, vad de trodde sitt bästa för forumet och ubuntu-se.
Tyvärr insåg de nog aldrig vidden av konflikten och ej heller hur djup klyftan egentligen var, och därför så fanns ej heller någon möjlighet att föra en dialog och försöka skapa förståelse mellan de då stridande parterna.
Det finns en tråd som visar med all tydlighet hur oförstående de var för all inkommen kritik och att de inte kände igen sig i den beskrivna kritik som framförts till dem. Tråden är lång, men den sätter fingret på problemen.
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,5357.0.html
Jag tänkte låta bli att posta här från början för trots allt så blir historiken lite enahanda då man bara har den ena sidans version. Jag är övertygad om att om de andra parterna skulle återge sin version så skulle den se helt annorlunda ut.
Det är aldrig en persons fel att två träter.
Bästa vore nog att låta den här tråkiga historien vara glömd och bara gå vidare.
Senast redigerad av 1 Kattskrället, redigerad totalt 26 gånger.
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ligger väldigt mycket i det du säger, katten! Helt naturligt blir det en sidas version av händelserna, vilket är synd. Egentligen borde det som hände återgetts av någon som var helt neutral, men var hitta någon sådan? Jag tror det är bättre att dom som känner att dom har något att lägga till och/eller skildra ur någon annan synvinkel går in och gör tillägg på sidan.
Jag tycker också att vi ska gå vidare, men samtidigt är det bra att också slänga ett öga då och då i backspegeln. Inte för att hänga ut någon, utan för att inte upprepa gamla misstag. Det skulle också vara roligt med lite mer än bara skildring av DSK, det kan väl knappast vara det enda som hänt hittills i LoCots historia.
Jag tycker också att vi ska gå vidare, men samtidigt är det bra att också slänga ett öga då och då i backspegeln. Inte för att hänga ut någon, utan för att inte upprepa gamla misstag. Det skulle också vara roligt med lite mer än bara skildring av DSK, det kan väl knappast vara det enda som hänt hittills i LoCots historia.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

-
- Kontakt:
Forumets historia... inte LoCots..vulfgar skrev: Ligger väldigt mycket i det du säger, katten! Helt naturligt blir det en sidas version av händelserna, vilket är synd. Egentligen borde det som hände återgetts av någon som var helt neutral, men var hitta någon sådan? Jag tror det är bättre att dom som känner att dom har något att lägga till och/eller skildra ur någon annan synvinkel går in och gör tillägg på sidan.
sakjur@launchpad
sakjur@launchpad
-
- AVREGISTRERAD
Det största som hänt var väl när ozamosi till en början fick iden att starta ubuntu-se.
Det är där historien ska börja, med starten, uppbyggnaden medgångar, motgångar.
Milstolpar som passerades osv........från start till där vi är idag.
Personer som haft olika positioner och som har kommit och gått.....det finns massor med bra hjälpsamma/supportande/stöttande/uppbyggande personer som skulle kunna lyftas fram lite och som bidragit till den position där vi står idag. Många har på ett eller annat sätt byggt upp det som vi har idag.
Trazan, petri0, rancor, vulfgar, gholen, Barre, UA, Bossieman, LJ, ja till och med sebastean och No1. Och det finns fler personer, kommer inte på namn bara just nu.
Skulle vara mycket trevligare att läsa en historik som mer lyfter fram det positiva som skett här och låta dsk få en avsevärt mindre plats i historiken (mer som en notis) istället för som den är skriven nu, att dsk nästan är det enda som har skett.
Det är där historien ska börja, med starten, uppbyggnaden medgångar, motgångar.
Milstolpar som passerades osv........från start till där vi är idag.
Personer som haft olika positioner och som har kommit och gått.....det finns massor med bra hjälpsamma/supportande/stöttande/uppbyggande personer som skulle kunna lyftas fram lite och som bidragit till den position där vi står idag. Många har på ett eller annat sätt byggt upp det som vi har idag.
Trazan, petri0, rancor, vulfgar, gholen, Barre, UA, Bossieman, LJ, ja till och med sebastean och No1. Och det finns fler personer, kommer inte på namn bara just nu.
Skulle vara mycket trevligare att läsa en historik som mer lyfter fram det positiva som skett här och låta dsk få en avsevärt mindre plats i historiken (mer som en notis) istället för som den är skriven nu, att dsk nästan är det enda som har skett.
Senast redigerad av 1 Kattskrället, redigerad totalt 26 gånger.
- Broder Tuck

Kattskrället,
du har helt rätt i det du säger.
Fakta är, att jag har funderat starkt över det jag skrev i sagda återgivning.
Jag är långt ifrån nöjd med vad jag åstadkom. Medgives helt och fullt.
Det bästa vore, om någon annan skulle vilja ge sig in på sidan och revidera
en stor del av vad som jag skrev, tar bort och skriver om. Någon med bättre
distans. Annars kommer jag nog själv att ändra i texten inom några dagar.
Jag har haft en del ågren över det jag skrev. Den bör inte vara kvar så som
den ser ut för tillfället (efter min skrivning, om nu någon redan varit inne och
korrigerat, vilket jag inte har kollat).
Även jag vill ge respekt till personer som stod på den andra sidan, s.a.s..
Du träffar precis vad som egentligen borde ha stått där och det du skriver angående
just dem som ledde forumet vid denna tid, är viktigt och rätt att förstå och erkänna.
De ville nog så väl väl, men utveckling och stridigheter gav dem inte chansen och
möjligheterna, när det började rulla utför. Till slut blev det ogörligt att ändra på
utvecklingen. Hur mycket man än hade önskat det.
Jag hoppas att någon annan hinner före mig in och rensa lite och skriva om.
Annars gör jag det själv. Jag har funderat mycket på detta sedan igår.
Ha det gott, allesamman och, Katten, tack. Du har rätt.

Hälsningar
Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
-
- AVREGISTRERAD
Br Tuck. +1!!!

- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Hela historian med DSK var ett skräckexempel i kommunikation, från båda hållen. Sen så fanns det på båda sidor personer som enbart eldade på konflikten.
Så att ge en neutral beskrivning av tumultet som var är nästintill omöjligt, då det skulle kräva en full återgivning av vad som hände.
Sidan är ett exempel på hur svårt det kan vara att hålla sig neutral. Nej bättre då att enbart notera att DSK skedde och att den ledde till en hel del förändringar.
Att försöka återge vad som hände annat än väldigt kortfattat ser jag som hopplöst, då det alltid kommer finnas vinklingar, åsikter och saker att lägga till.
Så skriv hellre något i stil med: "Sen så kom en period kallad den stora krisen (DSK). Det var en period då det skedde stora konflikter mellan dåvarande administratörer och en del personer ur locot. Denna ledde till att den varande administrationen avgick och ersattes med en temporär administration."
Så att ge en neutral beskrivning av tumultet som var är nästintill omöjligt, då det skulle kräva en full återgivning av vad som hände.
Sidan är ett exempel på hur svårt det kan vara att hålla sig neutral. Nej bättre då att enbart notera att DSK skedde och att den ledde till en hel del förändringar.
Att försöka återge vad som hände annat än väldigt kortfattat ser jag som hopplöst, då det alltid kommer finnas vinklingar, åsikter och saker att lägga till.
Så skriv hellre något i stil med: "Sen så kom en period kallad den stora krisen (DSK). Det var en period då det skedde stora konflikter mellan dåvarande administratörer och en del personer ur locot. Denna ledde till att den varande administrationen avgick och ersattes med en temporär administration."
Abusus non tollit usum
-
- AVREGISTRERAD
Fullkomligt lysande och mer än så behövs definitivt inte.zero gravity skrev: "Sen så kom en period kallad den stora krisen (DSK). Det var en period då det skedde stora konflikter mellan dåvarande administratörer och en del personer ur locot. Denna ledde till att den varande administrationen avgick och ersattes med en temporär administration."
Kanonbra zero gravity!!
- vulfgar
- ung forumnörd
+1 

- Broder Tuck

Så, mina damer och herrar.
Jag har skrivit det som jag i eftertänksamhetens kranka blekhet kände skulle vara lite mer passande.
Det jag efteråt tyckte mig ha spårat in så fel på, var de formuleringar kring just detta med DSK som nämns i början av denna tråd och på något sätt kom mitt inlägg att bli ett försök att ge -mitt- bidrag kring just detta, specifika. Det var nog så omfattande, subjektivt, vilket jag kom till insikt om, ett dygn senare. . . .

Däremot har jag f.n. inget persongalleri enligt kattens förslag i den senare versionen, vilket säkerligen skulle kunna uppskattas av nytillkomna medlemmar. Trevligt för dem att få lite mer historia kring en del av de nick som förekommer. Jag hoppas innerligt att några fler av er skulle kunna gå in där och komplettera den delen.
Ha det så bra ni kan, allesamman.
Tukken

-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Mycket bra!
Kul att du har flätat in Ubuntus utgåvor i det hela också.

- vulfgar
- ung forumnörd
Nu ser det väldigt trevligt ut! 
Nu behöver vi bara fylla på med namn, det saknas en hel del.

Nu behöver vi bara fylla på med namn, det saknas en hel del.

-
- AVREGISTRERAD
Kan bara stämma in med de andra.....bra jobbat Br Tuck!!