Se bifogad bild.. Tror den talar för sig själv.

Varför blir det så?
Jo men ställer man in för få färger när man sparar (eller byter läge till indexerad egentligen) lär både png och gif se rätt risiga ut i en färgtoning.Lars skrev: PNG kan använda upp till 16 bitar per färg, men jag tror att både JPG och GIF är begränsade till 8 bitar per färg. Hur som helst så stödjer Gimp bara 8 bitar, oavsett format.
Tror också det när jag tänker efter, för här se bilden rätt ok ut ändå. Man kan bara se linjer om man verkligen anstränger sig.Lars skrev: Sedan kan det ju bero på skärmen/grafikkortet också, hur många färger kan visas?
Tack! Måste verkligen minnas det där..nixy skrev: Liksom föregångaren .gif är .png användbar för bilder som till exempel loggor och teckningar, och kan även funka för mera nyansrika bilder. Men för de flesta nyansrika bilder, till exempel fotografier, toningar, eller andra motiv med släta nyansövergångar, funkar det ofta bättre med till exempel .xcf, .psd, .tif, eller .jpg. Det två första är bra format att arbeta med, och de senare är bra för slutversioner, dvs kopior som sparas för publicering.
Om man vill spara en bild som man ska fortsätta arbeta med är .jpg inte bra eftersom formatet "förstör" eller förändrar bilden varje gång den sparas. Däremot är .tif ett bra format som kan komprimeras (t.ex. med LZW) utan att bilden påverkas. Gimps egna format .xcf är kanske bättre för vissa saker, men efter att ha kollat http://en.wikipedia.org/wiki/XCF_%28file_format%29 så kanske man bara ska använda .xcf tillfälligt när man jobbar med bilden och för framtida bruk spara i något annat format. Photoshops format .psd är också bra, men se upp; en .psd sparad med Gimp 2.2.13 eller tidigare går inte att öppna varken med Gimp eller Photoshop. Jag vill minnas att jag läste att denna bugg är fixad i Gimpversioner över 2.2.14.