GIMP kan inte göra mörkare färgtoningar släta?

Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

GIMP kan inte göra mörkare färgtoningar släta?

Inlägg av Hund »

Om jag gör en yta i 2 olika nyanser, t.ex svart i ena änden som övergår till en ljusare ton. Då får de mörka partiet ränder rakt över. Vilken är väldigt drygt, ju ljusare det blir ju mindre syns dom.

Se bifogad bild.. Tror den talar för sig själv. :)

Varför blir det så?
Bilagor
Fyrkant.png
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 17 gånger.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
nixy

SV: GIMP kan inte göra mörkare färgtoningar släta?

Inlägg av nixy »

Det beror nog inte på Gimp utan på filformatet .png som omfattar ett begränsat antal färger (indexerade färger eller gråskalor), och på upplösningen, dvs antalet pixlar som repesenterar toningen.

En toning i rastergrafik är alltid oslät, eller segmenterad, och det är i huvudsak antalet representerade färger och pixlar som gör att toningen upplevs som slät eller ojämn.

Ränderna, eller färgsegmenten, kan även leda till optiska illusioner (typ Mach band) som rent av förstärker upplevelsen av ojämnhet, speciellt i de mörkare färgerna.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Vad ska man använda sig av för format tycker du?
Användarvisningsbild
Prometheus
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Prometheus »

Ska du använde den på nätet är väl .jpg eller .png (möjligen .gif) med många färger bra (kan bli tungt och randigt ändå).
/ Mattias från designbilder.se
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

PNG kan använda upp till 16 bitar per färg, men jag tror att både JPG och GIF är begränsade till 8 bitar per färg. Hur som helst så stödjer Gimp bara 8 bitar, oavsett format.

Sedan kan det ju bero på skärmen/grafikkortet också, hur många färger kan visas?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Undrar om inte en del av problemet är grafikkort/skärm. När jag tittar på bilden så ser jag (svaga) ränder, men mest i det ljusa partiet. Det svarta ser bäst ut.  :o
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
SakJur
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av SakJur »

Jag kollar på skolans klient-datorer, då är det hur dåligafärger som helst...

Skulle förklara det så här:
Tänk er en linja... det är som en linjal!!
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
Användarvisningsbild
Prometheus
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Prometheus »

Lars skrev: PNG kan använda upp till 16 bitar per färg, men jag tror att både JPG och GIF är begränsade till 8 bitar per färg. Hur som helst så stödjer Gimp bara 8 bitar, oavsett format.
Jo men ställer man in för få färger när man sparar (eller byter läge till indexerad egentligen) lär både png och gif se rätt risiga ut i en färgtoning.
Lars skrev: Sedan kan det ju bero på skärmen/grafikkortet också, hur många färger kan visas?
Tror också det när jag tänker efter, för här se bilden rätt ok ut ändå. Man kan bara se linjer om man verkligen anstränger sig.
/ Mattias från designbilder.se
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Skärmen är en rätt ny TFT från Samsung. Grafikkortet är inhandlat i våras det med. :)
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

Liksom föregångaren .gif är .png användbar för bilder som till exempel loggor och teckningar, och kan även funka för mera nyansrika bilder. Men för de flesta nyansrika bilder, till exempel fotografier, toningar, eller andra motiv med släta nyansövergångar, funkar det ofta bättre med till exempel .xcf, .psd, .tif, eller .jpg. Det två första är bra format att arbeta med, och de senare är bra för slutversioner, dvs kopior som sparas för publicering.

Om man vill spara en bild som man ska fortsätta arbeta med är .jpg inte bra eftersom formatet "förstör" eller förändrar bilden varje gång den sparas. Däremot är .tif ett bra format som kan komprimeras (t.ex. med LZW) utan att bilden påverkas. Gimps egna format .xcf är kanske bättre för vissa saker, men efter att ha kollat http://en.wikipedia.org/wiki/XCF_%28file_format%29 så kanske man bara ska använda .xcf tillfälligt när man jobbar med bilden och för framtida bruk spara i något annat format. Photoshops format .psd är också bra, men se upp; en .psd sparad med Gimp 2.2.13 eller tidigare går inte att öppna varken med Gimp eller Photoshop. Jag vill minnas att jag läste att denna bugg är fixad i Gimpversioner över 2.2.14.
SakJur
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av SakJur »

nixy skrev: Liksom föregångaren .gif är .png användbar för bilder som till exempel loggor och teckningar, och kan även funka för mera nyansrika bilder. Men för de flesta nyansrika bilder, till exempel fotografier, toningar, eller andra motiv med släta nyansövergångar, funkar det ofta bättre med till exempel .xcf, .psd, .tif, eller .jpg. Det två första är bra format att arbeta med, och de senare är bra för slutversioner, dvs kopior som sparas för publicering.

Om man vill spara en bild som man ska fortsätta arbeta med är .jpg inte bra eftersom formatet "förstör" eller förändrar bilden varje gång den sparas. Däremot är .tif ett bra format som kan komprimeras (t.ex. med LZW) utan att bilden påverkas. Gimps egna format .xcf är kanske bättre för vissa saker, men efter att ha kollat http://en.wikipedia.org/wiki/XCF_%28file_format%29 så kanske man bara ska använda .xcf tillfälligt när man jobbar med bilden och för framtida bruk spara i något annat format. Photoshops format .psd är också bra, men se upp; en .psd sparad med Gimp 2.2.13 eller tidigare går inte att öppna varken med Gimp eller Photoshop. Jag vill minnas att jag läste att denna bugg är fixad i Gimpversioner över 2.2.14.

Tack! Måste verkligen minnas det där..
Jag redigerar en hel del bild...
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"