Jag uppdaterade nyss till feisty, men problemen tycks ha uppkommit då jag installerade de föreslagna uppdateringarna på edgy (tror jag, jag kom nyss tillbaka från sommarlovet, men jag kan inte minnas att jag hade de problemen innan sommaren

Det första jag märkte var att ljudet inte fungerade. Beep startade och såg ut att fungera normalt, men inget ljud kom från högtalarna.
Sedan försökte jag starta mplayer för att se om jag fick något ljud från den. Det som hände var att X tycktes dö, vit text flimrade förbi på svart bakgrund och jag fick en svart bakgrund och ett litet streck (terminal utan prompt). Det gick att skriva lite, och efter några sekunder startade X om, och jag kunde logga in igen.
Sedan testade jag movie player, med samma resultat.
I hopp om att åtminstone få en felutskrift hoppade jag till tty1 och startade mplayer därifrån. Detta ledde till en lite snabbt förbiflimrande text, och sedan skrivs "Failed to kill(6705,27) (error 3)" ut, hela tiden. Den enda reaktionen jag får på ^c är lite text, vilken rullar undan för snabbt för att jag ska hinna läsa den. ^z ger ingen effekt alls. Det här är fortfarande igång, eftersom jag inte lyckats hitta ett sätt att få livet ur det.
Sedan öppnade jag tty2 också, kollade ps -e | less i hopp om att kunna slå ihjäl monstret i tty1. Jag är ingen expert på listan man får, så jag vet inte vad som är normalt, men mplayer fanns iaf inte med.
Skam den som ger sig, tänkte jag, och testade att starta mplayer i tty2 också. Nu startade filmen, och jag fick så bra bild man kan vänta sig i en terminal... Ljudet startade dock, och fungerar nu även i den terminal som kör X.
Jag ska väl egentligen inte svära på att ljudet fungerar pga det våld jag utövat, men det är ju en imponerande timing om det inte är därför...