X11vnc problem, servern stänger sig vid viewer exited.
- HOLMEN
- Fadder
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
X11vnc problem, servern stänger sig vid viewer exited.
Har problem med min kusins server. Den kör Xubuntu och han vill ha lite grafiskt överblick på servern därför valde jag x11vnc. Problemet är att x11vnc servern stänger sig när han gått in och sen loggat ut ur vnc viewer programmet. Hur fixar jag det? Är det någon variabel jag måste lägga till i kommandot?
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Del av Core apps Dev
SV: X11vnc problem, servern stänger sig vid viewer exited.
på vilket sätt menar du att han loggar ut?
Jag vet inte riktigt om jag körr x11 (är det den som följer med eller är det en spciell?)
Men jag stänger bara fönstret och kan sedan ansluta igen när jag känner för det.
Jag vet inte riktigt om jag körr x11 (är det den som följer med eller är det en spciell?)
Men jag stänger bara fönstret och kan sedan ansluta igen när jag känner för det.
- HOLMEN
- Fadder
- Kontakt:
Han stänger bara fönstret. Till Ubuntu följer vino med som är en vanlig vnc server. x11 är lite mer avancerad och lättare för systemet.
Del av Core apps Dev
Del av Core apps Dev
Jag har då tyvärr ingen erfarenhet av det hela och har faktiskt ingen aning... kanske inser inte systemet att han kopplar ifrån och tillåter bara en användare åt gången (gissning!)
- HOLMEN
- Fadder
- Kontakt:
Precis. Men detta måste ju kunna ändras.
Del av Core apps Dev
Del av Core apps Dev
detta kanske är svaret på din fråga?
http://www.karlrunge.com/x11vnc/
EDIT: källa btwQ-34: Why does x11vnc exit as soon as the VNC viewer disconnects? And why doesn't it allow more than one VNC viewer to connect at the same time?
These defaults are simple safety measures to avoid someone unknowingly leaving his X11 desktop exposed (to the internet, say) for long periods of time. Use the -forever option (aka -many) to have x11vnc wait for more connections after the first client disconnects. Use the -shared option to have x11vnc allow multiple clients to connect simultaneously.
Recommended additional safety measures include using ssh (see above), stunnel, -ssl, or a VPN to authenticate and encrypt the viewer connections or to at least use the -rfbauth passwd-file option to use VNC password protection (or -passwdfile) It is up to YOU to apply these security measures, they will not be done for you automatically.
http://www.karlrunge.com/x11vnc/
Precis som ovan; lägg till -forever i start kommandot så skall det rulla vidare.....
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
- HOLMEN
- Fadder
- Kontakt:
Fungerar klockrent! Tack!!
Del av Core apps Dev
Del av Core apps Dev