Ubuntu på server
Ubuntu på server
Har funderingar på att lägga in Ubuntu Server på min nya server som snart blir levererad men det är några saker jag funderar på innan jag bestämmer mig. Det jag skulle vilja ha reda på eventuellt ha länkar till är:
1. Mailserver helt fristående från ISP:s pop och smtp servrar
2. Webserver med stöd för php samt Ruby on rails
3. "musikserver" dvs. musik ligger på servern men jag kan spela upp den via vilken annan dator som hellst via ssh.
Har googlat runt men inte hittat något jag blir klok på så därför frågar jag här och hoppas på svar.
1. Mailserver helt fristående från ISP:s pop och smtp servrar
2. Webserver med stöd för php samt Ruby on rails
3. "musikserver" dvs. musik ligger på servern men jag kan spela upp den via vilken annan dator som hellst via ssh.
Har googlat runt men inte hittat något jag blir klok på så därför frågar jag här och hoppas på svar.
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
SV: Ubuntu på server
3. Är det inte bara att installera SSH på servern sedan montera serverdisken med ssh på datorn du vill ha musiken på?
Vet inte om du också har Uubuntu på de andra datorerna men om du har det så är det Platser -> Anslut till server
Motsvarande i Windows vet jag inte.
Vet inte om du också har Uubuntu på de andra datorerna men om du har det så är det Platser -> Anslut till server
Motsvarande i Windows vet jag inte.
3 är ju helt klart MPD!
http://www.musicpd.org/
http://www.musicpd.org/
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Kan ju nämnas att jag kör ubuntu på min stationära men win XP på min laptop samt på flickvännens dator men jag ska testa detta så snart servern är levererad.
En liten sidofråga angående Ubuntu server. Jag har provat att installera den på min temporära server som ligger på 233Mhz med 64 Mb RAM men får bara kernel panic hela tiden... vad kan detta bero på?
En liten sidofråga angående Ubuntu server. Jag har provat att installera den på min temporära server som ligger på 233Mhz med 64 Mb RAM men får bara kernel panic hela tiden... vad kan detta bero på?
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Har du provat att köra memtest86?
ska testa det...
här kommer ytterligare en fråga...
hur svårt/lätt är det att få Apache att fungera med php, mysql, ruby on rails osv? hade en hel del problem med det i archlinux som jag använder på servern för tillfället...
här kommer ytterligare en fråga...
hur svårt/lätt är det att få Apache att fungera med php, mysql, ruby on rails osv? hade en hel del problem med det i archlinux som jag använder på servern för tillfället...
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Att få igång Apache med php och mysql är inte särskilt krävande. Ruby on Rails vet jag inte men borde inte vara mycket svårare än: sudo apt-get install rails Det svåra börjar egentligen når du skall börja anpassa de installerade komponenterna för dina behov. Där kan man alltid lägga massor med tid, berende på vad man försöker åstadkomma. Skall det gå fort så bör man ha en hel del vana av konfiguration av webappar - vad tycker du själv?
Hej, jag funderar också på att gå över till den textbaserade server versionen för att man får mer klart för sig vad som händer, och så lär man sig. En sak jag undrar dock är hur man delar man ut kataloger.
Låt säga att jag har installerat server versionen på en 8GB hårddisk, och ska dela ut musik som ligger på en 160Gigare, hur går det till och vad ska man göra?
Låt säga att jag har installerat server versionen på en 8GB hårddisk, och ska dela ut musik som ligger på en 160Gigare, hur går det till och vad ska man göra?
Bara att ändra i /etc/samba/smb.confTompalaz skrev: Hej, jag funderar också på att gå över till den textbaserade server versionen för att man får mer klart för sig vad som händer, och så lär man sig. En sak jag undrar dock är hur man delar man ut kataloger.
Med exemplen i filen + manualen är det inte några problem alls.

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Samba är installerat från början? eller skriver man sudo apt-get install? Vad ändrar jag config filen med, räcker det att skriva cd /etc/samba/smb.conf eller sudo framför?Bara att ändra i /etc/samba/smb.conf
Med exemplen i filen + manualen är det inte några problem alls.![]()
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
sudo apt-get install samba
sudo nano /etc/samba/smb.conf
More Mekaniserad at http://blippe.se.
När jag gör detta så får jag några alternativ typMekaniserad Apelsin skrev: sudo apt-get install samba
bla bla bla
^Q to Exit ^T Change Vad ska jag göra, jag tror inte riktigt jag förstod där för jag kan inte skriva det :S
Hur editerar jag i samba config filen? jag har kört nano /ets/samba/smb.conf typ, men för att editera ska jag skriva något efter, vilket är det mer exakta kommandot?
OT fråga, när kommer gutsy gibbon, hört i oktober, men är det något bestämt datum?
OT fråga, när kommer gutsy gibbon, hört i oktober, men är det något bestämt datum?
Har ännu inte hunnit testa alla förslag jag har fått här men nu kommer jag med ytterligare en fråga. Om jag vill streama film/musik från min server för att kunna kolla på det i t.ex. skolan... hur går jag till väga då?
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Vlc är byggd just för att streama film och musik (Video lan client står det för, de har byggt in video lan daemon som förr var ett eget program).Anarion skrev: Har ännu inte hunnit testa alla förslag jag har fått här men nu kommer jag med ytterligare en fråga. Om jag vill streama film/musik från min server för att kunna kolla på det i t.ex. skolan... hur går jag till väga då?
Samba i sig går oftast inte att komma åt via internet (trots att det bygger på cifs "common internet fiel system" av den anledningen att nästan alla isp's har valt att stänga de portar som det använder eftersom windows samtidigt kör netbios över det, det är det som förr gjorde så att man inte kunde ha sin windowsburk kopplat mot internet längre än några få sekunder innan den var invaderad).
Om du tillåts installera något ssh-program kan du tunnla samba över en ssh-tunnel, alternativt lägga upp det på en http-server (t.ex. apache) eller om det är *nix-klienter med nfs.
More Mekaniserad at http://blippe.se.