Annu ett dualboot vista/ubuntu grub problem

Kniff

Annu ett dualboot vista/ubuntu grub problem

Inlägg av Kniff »

Tjenare, beslutade att kasta in Ubuntu idag, och eftersom jag skall dualboota blev det Vista i samma svang, istallet for XP.

1. Installerade Windows Vista till disk #0, partition 0. Det fungerade perfekt, la in messenger och standardprylarna.

2. Bootade Ubuntu via skivan, fixade till partitionerna, och installerade nu ubuntu pa disk #0, partition 1.

Nar jag nu startar om datorn, och den skall boota grub, far jag grub error #21, disk is missing. Vad felet ar har jag funderat over, och jag vet faktiskt inte vad som ar fel.

Sahar ser min main.lst ut fran grub ;

Kod: Markera allt

code:title		Ubuntu, kernel 2.6.20-15-generic
    root		(hd0,1)
    kernel		/boot/vmlinuz-2.6.20-15-generic root=UUID=f14f3566-62b0-4fc7-8548-dd8c83a53983 ro quiet splash
    initrd		/boot/initrd.img-2.6.20-15-generic
    quiet
    savedefault

title		Ubuntu, kernel 2.6.20-15-generic (recovery mode)
    root		(hd0,1)
    kernel		/boot/vmlinuz-2.6.20-15-generic root=UUID=f14f3566-62b0-4fc7-8548-dd8c83a53983 ro single
    initrd		/boot/initrd.img-2.6.20-15-generic

title		Ubuntu, memtest86+
    root		(hd0,1)
    kernel		/boot/memtest86+.bin
    quiet

### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST

# This is a divider, added to separate the menu items below from the Debian
    # ones.
    title		Other operating systems:
    root

# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS
    # on /dev/sda1
    title		Windows Vista/Longhorn (loader)
    root		(hd0,0)
    savedefault
    makeactive
    chainloader	+1

Har sokt pa forumet, och ocksa last en del guider for dualbooting, men jag ar ratt ny pa det har sa har ni tips eller sa far ni hemskt garna svara sa fort ni kan. Tycker det ser ratt ut i grub men vet inte.

Skall ocksa namna att just mitt moderkort inte bootar diskarna normalt sett, dvs man ser dom ej vid bootscreen, utan dom laddas in via en PCI-e -> IDE/raid controller, kan detta vara felet? Och hur loser jag det isf?

PS, har kopierat det har fran ett annat forum jag postat det pa sa ni vet. Jag vet att det finns mycket fel och tradar om just grub, men jag tycktes inta hitta en losning. Har ocksa provat installera om grub osv.

mvh
Användarvisningsbild
Daniel Nylander
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

SV: Annu ett dualboot vista/ubuntu grub problem

Inlägg av Daniel Nylander »

21 betyder att disken inte finns. Det kan vara en bugg eller felkonfiguration.

https://launchpad.net/ubuntu/+source/grub/+bug/8978
--
Daniel Nylander
Medlem av GNOME Foundation och Ubuntu Members
Kniff

SV: Annu ett dualboot vista/ubuntu grub problem

Inlägg av Kniff »

Jag har lokaliserat problemet :)

Mitt moderkort har som sagt en PCI-E -> IDE/RAID-controller som heter Jmicron. Den här har haft enorma problem med Grub/Linux och likaså för mig Windows (jag måste koppla ut alla diskar förutom den jag vill installera Vista på, annars klagar den...)

Jag fann en gigantisk tråd på ett annat ubuntu-forum om detta. Jag uppdaterade helt enkelt BIOS på mitt moderkort och ska testa lägga in Ubuntu igen senare idag :)

MVH
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"