lång fördröjning vid start av livecd 6.06

avanti

Inlägg av avanti »

Hejsan!

Jag håller på och testar Ubuntu.

Satte i cd-skivan. Men den stannade till väldigt länge vid "Starting Enterprise Volume Management Sysytem". Efter ett antal minuter gick den vidare. Och väl inne i Ubuntu funkade allt.

Nän som vet vad man kan göra åt den här fördröjningen?

Hälsningar
;)
Användarvisningsbild
n4h0j
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av n4h0j »

Låter skumt, men om det inte är några problem när du väl installerat ubuntu (då bör uppstarten ta mellan 20-60 sek) så är det nog inget att tänka på...
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
Användarvisningsbild
Retardedpope

Inlägg av Retardedpope »

Det tar lång tid att starta från en live-cd eftersom att den måste identifiera all hårdvara och eftersom att det inte går lika snabbt att läsa från en cd. Om allting fungerar när den väl har startat, så tycker jag inte att det finns något att klaga på.
Användarvisningsbild
n4h0j
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av n4h0j »

Lång tid? Njae, jag kan inte påstå att jag märker någon väldig skillnad mellan ett installerat system och en live-skiva. Men det kanske bara är jag? :P
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
Okänd

Inlägg av Okänd »

Dvd går bra mycket snabbare än cd. Men är det cd du bootar från så prova ta tid.. det ska skilja en hel del :D

Oj vad vi moderatorer är på ikväll ;)
avanti

Inlägg av avanti »

Tack för svar!

Ska kolla när jag väl vågar mig på och installera på hårddisk.
:o
Guttasej

Inlägg av Guttasej »

beror ju även på cdläsaren, går mycket fortare att starta igång en live skiva på en modernare cd läsare än en gammal läsare,, t.ex. på min server dator som har en gammal cd läsare så tar det år att starta upp en live skiva men den här datorn går det relativt fort,,
DualC

Inlägg av DualC »

Är oxo ny användare av Ubuntu, drog ner DVD disten häromdagen och har haft mer eller mindre otrevliga stunder med den hela tiden.

En av dem är just Live CD / Installen .. som inte vill gå vidare.. för min egen del så spottar den ur sig en massa Error's som jag kunde härleda med hjälp av Google.

Det handlade om SMART meddelanden för min SATA kontroller i mitt fall, om detta kan vara te nån hjälp.

Har dock inte testat om jag kan komma vidare på min Live CD då jag är ganska less på Ubuntu för tillfället, då den inte vill installera Starthaterare alls på min dator.....

/mattias

/M
Ubuntu 7.10 64Bit : Kiba-Dock : ScreenLets :
Asus P5B : Intel C2D 3.2Ghz : 4Gb DDR2 : x1950Pro : X-FI  :
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="DualC"]Är oxo ny användare av Ubuntu, drog ner DVD disten häromdagen och har haft mer eller mindre otrevliga stunder med den hela tiden...

... En av dem är just Live CD / Installen .. som inte vill gå vidare.. för min egen del så spottar den ur sig en massa Error's som jag kunde härleda med hjälp av Google...

/mattias

/M[/quote]
Har du kollat md5 summan på .iso filen och på DVDn? Jag antar att det finns md5 summa för DVD också (?)

Själv hade jag problem att få ned Edgy Eft .iso-fil till slut gav jag upp och laddade den via torrent (gick långsammare) Azureus checkad väl 4-5 gånger filen innan den var nöjd. I terminalen gav md5sum rätta siffror äntligen.

Olika sätt att kolla md5 summan finns bl.a. här: http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... ht=md5+sum
DualC

Inlägg av DualC »

Hej PetriO.

Ja, vad jag vet så tog jag ner den på en Mirror som fanns på den Engelska Ubuntu siten..

Tror det va ifrån ftp.du.se eller vad den hette, menar den borde fungera.. min DVD brännare är typ ett par månader gammal, en NEC 3551A DualLayer..

Och alla mina andra Linux distar jag har testat har fixat installen galant..

/M
Okänd

Inlägg av Okänd »

du.se = Dalarna University :D

Om du kollat md5 summan och den stämmer så vet jag inte vad kan det vara för fel.

Kan vara så illa att Ubuntus distro passar inte till din pc :(
DualC

Inlägg av DualC »

Tack igen Perti0..

Jo.. md5 checksumen är korrekt på alla ISO's jag tagit ner så jag tror inte att bränningen misslyckats.

Iaf, så testade jag KNOT-3 av Edgy på CD och det gick alldeles utmärkt att installera med Live-CD
Så det är väll bara för mig att vänta på att nya Versionen skall dyka upp, det va inga som helst problem med GRUB installen eller för att CD'n skulle starta upp eller nånting..:)

Så nu är JAG glad iaf, och kan juh säga till dom andra i tråden som haft trassel att testa och ta ner KNOT-3 av Edgy . det kanske fungerar för er då med..

/Mattias
Användarvisningsbild
XeonMasta
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av XeonMasta »

Kan det inte vara så att live cd körs från RAM minnet och det är därför det går segt? Nått med hans RAM minne?
”Abake babonani bayophine babonani phuti”
”those of us who have truly seen each other will surely see each other again”
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"