Min dator har börjat uppföra sig lite märkligt. Till och från så fryser den några sekunder för att sedan fungera felfritt igen. Detta pågår mer eller mindre frekvent men helt slumpmässigt (vad det verkar). Någon som har en aning om vad detta kan bero på?
Jag vet inte riktigt var detta problem härstammar ifrån (hårdvara/mjukvara) så jag postar tråden under program. Om det visar sig vara hårdvaran som orsakar felet ska tråden naturligvis flyttas.
Tillfälliga frysningar
SV: Tillfälliga frysningar
Så höll min dator på när disken var på väg att ge sig...
- Dimi
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ok. Tråkigt om det är så. Bäst att Backupa systemet då. Blä!
- Dimi
Finns det något verktyg som man kan undersöka hälsan på hårddisken med?
Edit: Kan meddela att datorn uppför sig som ett litet barn. Ni vet hur det blir när man tar med ett sjukt barn till doktorn. Den har såklart slutat frysa och uppträda illa sedan jag skrev om dess problem på forumet. :-)
Edit: Kan meddela att datorn uppför sig som ett litet barn. Ni vet hur det blir när man tar med ett sjukt barn till doktorn. Den har såklart slutat frysa och uppträda illa sedan jag skrev om dess problem på forumet. :-)
Senast redigerad av 1 Dimi, redigerad totalt 16 gånger.
- Dimi
Jag har upptäckt att dessa frysningar upphör om jag högerklickar. Det eliminierar väl teorin om dålig hårddisk antar jag?
Vad visar systemövervakaren? Någon process som går ovanligt högt?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Dimi
Nej det gör den inte.
Men jag får nog ge mig. Helt plötsligt har datorn blivit väldigt seg och att öppna en applikation tar ibland flera minuter. Så det är nog hårddisk krångel det handlar om.
Men jag får nog ge mig. Helt plötsligt har datorn blivit väldigt seg och att öppna en applikation tar ibland flera minuter. Så det är nog hårddisk krångel det handlar om.
- Dimi
Finns det något diagnosprogram som man kan köra för att kolla hälsan på disken?