Kan inte bränna med extern brännare

Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Kan inte bränna med extern brännare

Inlägg av Christian Johansson »

Jag ville bränna en CD-iso-avbildning till en CD-R skiva med GnomeBaker och en extern brännare ansluten via USB. Det fungerade dock inte så jag brände med den interna brännaren istället. Det måste väl dock på något sätt gå att bränna med den externa brännaren. Jag fick följande fel:

Kod: Markera allt

cdrecord: No write mode specified.
cdrecord: Asuming -tao mode.
cdrecord: Future versions of cdrecord may have different drive dependent defaults.
cdrecord: Continuing in 5 seconds...
cdrecord: Warning: Running on Linux-2.6.17-11-generic
cdrecord: There are unsettled issues with Linux-2.5 and newer.
cdrecord: If you have unexpected problems, please try Linux-2.4 or Solaris.
scsidev: '2,0,0'
scsibus: 2 target: 0 lun: 0
Error trying to open /dev/sg0 exclusively (Permission denied)... retrying in 1 second.
Error trying to open /dev/sg0 exclusively (Permission denied)... retrying in 1 second.
Cdrecord-Clone 2.01.01a03 (i686-pc-linux-gnu) Copyright (C) 1995-2005 Joerg Schilling
NOTE: this version of cdrecord is an inofficial (modified) release of cdrecord
      and thus may have bugs that are not present in the original version.
      Please send bug reports and support requests to <cdrtools@packages.debian.org>.
      The original author should not be bothered with problems of this version.

TOC Type: 3 = CD-ROM XA mode 2
cdrecord: Permission denied. Cannot open '/dev/sg0'. Cannot open SCSI driver.
cdrecord: For possible targets try 'cdrecord -scanbus'. Make sure you are root.
cdrecord: For possible transport specifiers try 'cdrecord dev=help'.
cdrecord: 
cdrecord: For more information, install the cdrtools-doc
cdrecord: package and read /usr/share/doc/cdrecord/README.ATAPI.setup .
HR

SV: Kan inte bränna med extern brännare

Inlägg av HR »

Jag tror det var cdrecord som felade för mig efter uppdatering i Edgy.
Nu använder jag Nero för svårare jobb, medans Gnomes inbyggda fungerar för isos.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Står ju i klartext: "Permission denied", "Make sure you are root.".
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Christian Johansson

Emil.s skrev: Står ju i klartext: "Permission denied", "Make sure you are root.".
Ja, problemet är dock att om jag startar Gnomebaker med sudo så får jag inte upp mer än Desktop- och root-katalogerna. Jag har läst att fler har samma problem när jag googlat lite. I den här tråden hittade jag dock lite intressant information. Man kan ändra gruppen för filen /dev/sg0 från root till cdrom, t.ex. genom att lägga till en regel i /etc/udev/rules.d eller genom att lägga till "chown root:cdrom /dev/sg0" till /etc/rc.local. Jag får prova det men nu ska jag gå och lägga mig.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Christian Johansson skrev:
Emil.s skrev: Står ju i klartext: "Permission denied", "Make sure you are root.".
Ja, problemet är dock att om jag startar Gnomebaker med sudo så får jag inte upp mer än Desktop- och root-katalogerna. Jag har läst att fler har samma problem när jag googlat lite. I den här tråden hittade jag dock lite intressant information. Man kan ändra gruppen för filen /dev/sg0 från root till cdrom, t.ex. genom att lägga till en regel i /etc/udev/rules.d eller genom att lägga till "chown root:cdrom /dev/sg0" till /etc/rc.local. Jag får prova det men nu ska jag gå och lägga mig.
Hm, hur menar du med katalogerna? Kan du inte dra och släppa in filer till Gnomebaker?

Hur som hellst, skriva Udev regler är lättare än det ser ut. Men det verkar ju konstigt endå...
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Christian Johansson

Emil.s skrev: ...
Hm, hur menar du med katalogerna? Kan du inte dra och släppa in filer till Gnomebaker?
...
Jag menar att inne i GnomeBaker finns det ett filbrowser-fönster och där kan man inte se alla kataloger om man startar GnomeBaker med sudo. Det är dock möjligt att man kan dra och släppa filer från t.ex. Nautilus in till "brännfönstret" i GnomeBaker istället för att dra och släppa från filbrowserfönstret i GnomeBaker till brännfönstret i GnomeBaker. Det har jag inte provat. Jag har bara dragit och släppt mellan fönster inne i GnomeBaker.
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"