Nej UAC funkar inte alls eftersom jag stängt av detBarre skrev:Med ALLT menar du alltså allt utan UACmannealm skrev: I Vista funkar däremot ALLT hur bra som helst!![]()

Jag fattade inte vad det var till för:) Nån som vet

Nej UAC funkar inte alls eftersom jag stängt av detBarre skrev:Med ALLT menar du alltså allt utan UACmannealm skrev: I Vista funkar däremot ALLT hur bra som helst!![]()
Va har en vanlig användare för användning av sånt. Ärligt talar så tycker jag att sudo-funktionen i Ubuntu är dess största nackdel. Sjukt jobbig funktion, helt klart jobbigare än an UAC i Vista, som man ju dessutom enkelt kan slå av.Barre skrev: För att förhindra att skadlig kod som körs på datorn modifierar systemfiler utan att du som användare godkänner det
Ett tafatt försök att få till en "sudo" liknande funktion
Du kan sätta "nopasswd" i /etc/sudoers, men då blir systemet lika säkert som ett sönderhackat Win 95.mannealm skrev:Va har en vanlig användare för användning av sånt. Ärligt talar så tycker jag att sudo-funktionen i Ubuntu är dess största nackdel. Sjukt jobbig funktion, helt klart jobbigare än an UAC i Vista, som man ju dessutom enkelt kan slå av.Barre skrev: För att förhindra att skadlig kod som körs på datorn modifierar systemfiler utan att du som användare godkänner det
Ett tafatt försök att få till en "sudo" liknande funktion
Hur slår man av "sudo"?
Det där som du kallar cache-fetischism tycker jag att jag känner igen lite grann hos Vista. Har inte vista även fått lite kritik för att det just härmat OS X på visa punkter?Beer skrev: När jag gick från 98se till XP så kunde jag helt plötsligt använda datorn. 98 var segt och instabilt. Nu när jag tänker tillbaka så undrar jag hur jag orkade sitta så länge som jag gjorde med det skräpet.
XP har jag aldrig haft några problem med och det måste vara det mest stabila och självgående (inget specialtrixande med drivrutiner a la 95/98) OS som microsoft gjort.
De blåskärmar jag har fått har berott på för mycket lek i bios samt trasig hårdvara.
Men det är väl också en halvsanning eftersom det ibland händer att XP bryter samman och startar om explorer istället.
Något som dock retar gallfeber på mig är denna cache-fetischism hos MS OS. Helt ofattbart att det alltid måste pillas på disken trots överflödigt med ram-minne.
Man tycker ju att denna ram-simulering bara ska förekomma i nödfall.
(När något går galet med tex IE så måste hela ram-minnet dumpas till disken och samtidigt öka storleken på växlingsfilen. Det är en _mycket_ skum lösning.)
Ja, hela minneshanteringen är skum.
När det gäller Vista så har jag inte kört det så länge så att jag kan bilda mig en uppfattning huruvida jag har någon användning av det eller inte. Jag har fått för mig att det är ett spel-os och spel är något jag inte direkt högprioriterar. Dessutom kräver det mer dator än vad jag har nu och känner att då kan det kvitta.
(Nu har jag suttit i tele och tappat tråden....)
Om Vista har tagit ideer från OS X så är Ubuntu en kopia. Men självklart, man använder ju det som funkar bra.mannealm skrev:Det där som du kallar cache-fetischism tycker jag att jag känner igen lite grann hos Vista. Har inte vista även fått lite kritik för att det just härmat OS X på visa punkter?Beer skrev: När jag gick från 98se till XP så kunde jag helt plötsligt använda datorn. 98 var segt och instabilt. Nu när jag tänker tillbaka så undrar jag hur jag orkade sitta så länge som jag gjorde med det skräpet.
XP har jag aldrig haft några problem med och det måste vara det mest stabila och självgående (inget specialtrixande med drivrutiner a la 95/98) OS som microsoft gjort.
De blåskärmar jag har fått har berott på för mycket lek i bios samt trasig hårdvara.
Men det är väl också en halvsanning eftersom det ibland händer att XP bryter samman och startar om explorer istället.
Något som dock retar gallfeber på mig är denna cache-fetischism hos MS OS. Helt ofattbart att det alltid måste pillas på disken trots överflödigt med ram-minne.
Man tycker ju att denna ram-simulering bara ska förekomma i nödfall.
(När något går galet med tex IE så måste hela ram-minnet dumpas till disken och samtidigt öka storleken på växlingsfilen. Det är en _mycket_ skum lösning.)
Ja, hela minneshanteringen är skum.
När det gäller Vista så har jag inte kört det så länge så att jag kan bilda mig en uppfattning huruvida jag har någon användning av det eller inte. Jag har fått för mig att det är ett spel-os och spel är något jag inte direkt högprioriterar. Dessutom kräver det mer dator än vad jag har nu och känner att då kan det kvitta.
(Nu har jag suttit i tele och tappat tråden....)
Hur har föresten Mac läst det där med säkerheten? Har OS X någon motsvarighet till Ubuntus "sudo" och Vistas UAC?
Lika lätt i båda.mannealm skrev: Jaha, så Ubuntu är alltså en OS X-kopia?
Det visste jag inte, faktiskt aldrig testat mac. Aldrig haft råd, men det gör ju inget längre eftersom Ubuntu finns nu!
Så i OS X är det alltså precis lika krångligt att klistra in saker i mappar, vilka man inte har rättigheterna till, som det är Ubuntu?
Kod: Markera allt
drwxrwxr-x+ 51 root admin 1802 22 Aug 16:16 Applications
-rw-r--r--@ 1 root admin 1024 22 Aug 16:22 Desktop DB
-rw-r--r--@ 1 root admin 2 22 Aug 16:22 Desktop DF
drwxr-xr-x 6 emil admin 238 15 Aug 11:21 Filer
drwxrwxr-t+ 48 root admin 1700 3 Maj 13:05 Library
drwxr-xr-x@ 2 root wheel 68 14 Aug 23:00 Network
drwxr-xr-x 4 root wheel 170 22 Aug 00:50 System
drwxr-xr-x 6 root admin 204 22 Aug 16:24 Users
drwxrwxrwt@ 5 root admin 204 22 Aug 19:17 Volumes
drwxr-xr-x@ 2 root wheel 1360 22 Aug 00:49 bin
drwxrwxr-t@ 2 root admin 68 14 Aug 23:00 cores
dr-xr-xr-x 2 root wheel 512 22 Aug 18:59 dev
drwxrwxr-x 4 root admin 204 15 Aug 13:24 efi
lrwxr-xr-x@ 1 root admin 11 14 Aug 22:57 etc -> private/etc
dr-xr-xr-x 2 root wheel 1 22 Aug 2007 home
-rw-r--r-- 1 root wheel 10214060 21 Jul 08:48 mach_kernel
-rw-r--r-- 1 root wheel 10662745 21 Jul 08:48 mach_kernel.ctfsys
dr-xr-xr-x 2 root wheel 1 22 Aug 2007 net
drwxr-xr-x@ 6 root wheel 204 14 Aug 23:02 private
drwxr-xr-x@ 2 root wheel 2244 22 Aug 00:49 sbin
lrwxr-xr-x@ 1 root admin 11 14 Aug 22:57 tmp -> private/tmp
drwxr-xr-x@ 9 root wheel 340 14 Aug 23:06 usr
lrwxr-xr-x@ 1 root admin 11 14 Aug 22:57 var -> private/var
Nja, Ubuntu är en linuxdistrobution, dvs unixliknande. OsX är byggt från en typ av bsd, vilket är ett unixliknande os. Linux har funnits (och varit unixliknande) längre än apple har släppt unixliknande operativsystem till sina datorer. Jag har därmed väldigt svårt att se hur ubuntu skulle vara en OsX-kopia.mannealm skrev: Jaha, så Ubuntu är alltså en OS X-kopia?
[...]
Så i OS X är det alltså precis lika krångligt att klistra in saker i mappar, vilka man inte har rättigheterna till, som det är Ubuntu?
Varför då?koch skrev: Ville egentligen inte svara på denna men kände mig tvungenSå det blev naturligtvis XP. Tycker att Vista var ett misslyckande från första början...
Varför då vaddå? Vad?mannealm skrev:Varför då?koch skrev: Ville egentligen inte svara på denna men kände mig tvungenSå det blev naturligtvis XP. Tycker att Vista var ett misslyckande från första början...
Varför tyckte du att Vista var ett misslyckande redan från första början?koch skrev:Varför då vaddå? Vad?mannealm skrev:Varför då?koch skrev: Ville egentligen inte svara på denna men kände mig tvungenSå det blev naturligtvis XP. Tycker att Vista var ett misslyckande från första början...
mannealm skrev:Varför tyckte du att Vista var ett misslyckande redan från första början?koch skrev:Varför då vaddå? Vad?mannealm skrev:Varför då?koch skrev: Ville egentligen inte svara på denna men kände mig tvungenSå det blev naturligtvis XP. Tycker att Vista var ett misslyckande från första början...
Det är väl en överenskommelse mellan köpare och säljare som alla andra. Om du inte gillar produkten, så köp den inte utan välj en annan vara/säljare. (I min värld så får man betalt för det man producerar).HR skrev:
DRM är fascism.
HR skrev:mannealm skrev:Varför tyckte du att Vista var ett misslyckande redan från första början?koch skrev:Varför då vaddå? Vad?mannealm skrev:Varför då?koch skrev: Ville egentligen inte svara på denna men kände mig tvungenSå det blev naturligtvis XP. Tycker att Vista var ett misslyckande från första början...
Jag tycker Vista ger ett förvirrat intryck.
UAC är en plåga.
DRM är fascism.
Kort sagt; den suger apb****.
MS har DRM-skydd i Vista.mannealm skrev:HR skrev:mannealm skrev:Varför tyckte du att Vista var ett misslyckande redan från första början?koch skrev:Varför då vaddå? Vad?mannealm skrev: Varför då?
UAC är en plåga.
DRM är fascism.
Fast vad har DRM med Vista att göra, det förstod jag aldrig?
HR skrev:mannealm skrev:Varför tyckte du att Vista var ett misslyckande redan från första början?koch skrev:Varför då vaddå? Vad?mannealm skrev:Varför då?koch skrev: Ville egentligen inte svara på denna men kände mig tvungenSå det blev naturligtvis XP. Tycker att Vista var ett misslyckande från första början...
UAC är en plåga.
DRM är fascism.