Svar ja. Du kan alltså använda det i ubuntu.KanineN skrev:men det går att använda Linux DC++ till Linux??
- - Linuxmotsvarigheter till Windowsprogram - -
SV: - - Linuxmotsvarigheter till Windowsprogram - -
- Jabberwock
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Bra, det ska jag testa. Annars hittade jag Dia genom ett test i Dator Magazin nr 8/07 som verkar lysande. Det är fortfarande beta i och för sig men verkar funka så långt jag kan se.mcNisse skrev: Kivio är en bra ersättare av visio.
- Beakon
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Linux - Bringing back the joy of computing
- Hixx
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Jag söker en motsvarighet till Paint.NET. Dvs inte så dåligt som paint. Inte så avancerat som Photoshop/GIMP.
Ett program som ger möjligheter att redigera bilder lite lätt, spara i olika format, beskärning och lite annat liknande. Något förslag?
Ett program som ger möjligheter att redigera bilder lite lätt, spara i olika format, beskärning och lite annat liknande. Något förslag?
KeyNote -> TreeLine
Under Windows använde jag det databasbaserade anteckningsprogrammet KeyNote. En riktig livlina för oss med rörig hjärna. Det finns ej under linux och kan inte köras med wine.
Jag fann dock ett annat program TreeLine på adressen <a class="postlink" href="http://www.bellz.org/treeline/index.htm ... ex.html</a> (2007-09-20) som kan ersätta KeyNote.
Det har en nackdel och det är att man endast kan exportera filer som XML eller HTML vilket gör det struligt att att flytta projekt till OpenOffice.
Jag fann dock ett annat program TreeLine på adressen <a class="postlink" href="http://www.bellz.org/treeline/index.htm ... ex.html</a> (2007-09-20) som kan ersätta KeyNote.
Det har en nackdel och det är att man endast kan exportera filer som XML eller HTML vilket gör det struligt att att flytta projekt till OpenOffice.
- DeepThought
Testa Krita (ja, det är en KDE-applikationHixx skrev: Jag söker en motsvarighet till Paint.NET. Dvs inte så dåligt som paint. Inte så avancerat som Photoshop/GIMP.

WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Hixx skrev:
" Jag söker en motsvarighet till Paint.NET. Dvs inte så dåligt som paint. Inte så avancerat som Photoshop/GIMP.
"
DeepThought föreslog Krita.
Jag har använt Krita och det fungera för enklare bildbehandling. Det är inte i första hand avsätt för foto utan för grafik. Det finns inget enkelt sätt att korrigera färgstick och liknande.
Jag har haft vissa tekniska problem med programmet. Det är långsamt och använder mycket RAM-minne i förhållande till arbetsuppgiften. Vid upprepade tillfällen har programmet kraschat men det tycks har blivit mer stabilt efter några uppdateringar.
Men programmet är intressant och värt att titta närmare på. Det har tekniska lösningar som jag saknar i Gimp som att zooma genom att rotera mushjulet över bilden.
" Jag söker en motsvarighet till Paint.NET. Dvs inte så dåligt som paint. Inte så avancerat som Photoshop/GIMP.
"
DeepThought föreslog Krita.
Jag har använt Krita och det fungera för enklare bildbehandling. Det är inte i första hand avsätt för foto utan för grafik. Det finns inget enkelt sätt att korrigera färgstick och liknande.
Jag har haft vissa tekniska problem med programmet. Det är långsamt och använder mycket RAM-minne i förhållande till arbetsuppgiften. Vid upprepade tillfällen har programmet kraschat men det tycks har blivit mer stabilt efter några uppdateringar.
Men programmet är intressant och värt att titta närmare på. Det har tekniska lösningar som jag saknar i Gimp som att zooma genom att rotera mushjulet över bilden.
- DeepThought
Håll inne Ctrl och scrolla sedan// JG skrev: Men programmet är intressant och värt att titta närmare på. Det har tekniska lösningar som jag saknar i Gimp som att zooma genom att rotera mushjulet över bilden.

WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
- Hixx
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Gött. Det ska jag prova! TackDeepThought skrev:Testa Krita (ja, det är en KDE-applikationHixx skrev: Jag söker en motsvarighet till Paint.NET. Dvs inte så dåligt som paint. Inte så avancerat som Photoshop/GIMP.
Ett program som ger möjligheter att redigera bilder lite lätt, spara i olika format, beskärning och lite annat liknande. Något förslag?). Det finns att installera via Lägg till/Ta bort.
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Är det inte enklare att bara ge folk adressen till <a class="postlink" href="http://www.osalt.com ">http://www.osalt.com </a> 
...iof på ängläska då men jag har haft stor hjälp av osalt i mitt sökande efter passande applikationer...

...iof på ängläska då men jag har haft stor hjälp av osalt i mitt sökande efter passande applikationer...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- farmfield
- Kontakt:
Bokföringsprogram: Elicon
Sajt: http://elicon.se/
Samma nissar som designat SPCS Lön m.fl. applikationer till Windoze
Sajt: http://elicon.se/
Samma nissar som designat SPCS Lön m.fl. applikationer till Windoze
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
- Kontakt:
Lägga till under MSN: emesene
En sida med massa motsvarigheter till program
om någon leter efter något nytt.
kanske kommer till hjälp för någon.
http://linuxappfinder.com/alternatives?page=1
om någon leter efter något nytt.
kanske kommer till hjälp för någon.
http://linuxappfinder.com/alternatives?page=1
Varför finns inte det självklara programet VLC med i video-listan?
Finns med i Synaptic
Finns med i Synaptic
För att det är exakt samma program som finns för båda plattformarnaWarmedal skrev: Varför finns inte det självklara programet VLC med i video-listan?
Finns med i Synaptic

- farmfield
- Kontakt:
Canonical (m.fl distro-utvecklare) får ju deala med utvecklarna av olika (säkert ekonomiska) skäl och därför "förorenas" t.o.m. Ubuntu ibland, t.ex. av "Totem"...Warmedal skrev:Varför finns inte det självklara programet VLC med i video-listan?

Ut med Totem & in med VLC samt mplayers mozilla-plug för att kunna kolla bl.a. QuickTime, och dessutom i helskärm vilket inte ens QT erbjuder, varken på Mac- eller PC, hehe...
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
www.osalt.com
Här listas massa öppen källkodprogram som kan ersätta kommersiella program. t.ex. sök på photoshop i oslat och du hittar program som gimo m.m. jättebra faktiskt.
Dock finns inte alla program till linux, men de flesta gör det.
Här listas massa öppen källkodprogram som kan ersätta kommersiella program. t.ex. sök på photoshop i oslat och du hittar program som gimo m.m. jättebra faktiskt.
Dock finns inte alla program till linux, men de flesta gör det.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Va, det gör det väl visst det? ctrl+F har jag för mig.farmfield skrev: ...och dessutom i helskärm vilket inte ens QT erbjuder, varken på Mac- eller PC, hehe...
En kompis till mig behöver ett program i stil med Garageband som hon tidigare använt. Finns det någon motsvarighet till det i Ubuntu?
Jokosher och Ardour verkar vara återkommande tips. Annars ska http://reaper.fm/ fungera bra via Wine.russin skrev: En kompis till mig behöver ett program i stil med Garageband som hon tidigare använt. Finns det någon motsvarighet till det i Ubuntu?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!