Nu har jag haft ett ganska bra flyt med min server senaste tiden. Men nu har jag kört lite fast. När jag uppdaterade min server till Gutsy så gnällde Apache2 om att /var/www/ tillhörde en annan användare än den som Apache anser (www-data). Jag hade gjort en egen användare för arr kunna editera webbserverns filer över ftp protokollet. Jag visste inte att www-data användarens fans för det ändamålet.
Hur som helst så är min första fråga hur jag ändrar lösenordet till den användaren och alltså hur man ändar ett lösenord rent generellt.
Frågar två handlar om virtuella servrar. Jag har satt upp en hemsida till min flickvän sedan en tid tillbaka. Sidan är ju bara en undermapp på min sida och därför skaffade jag en no-ip.org adress till henne som skapade som en genväg till den riktiga sidan. Tycker dock inte det är så smidigt med länkning så därrför skulle jag kolla detta med virtuella servrar.
Då är frågan hur man fixar detta? Jag ha Webmin på servern och där i kan man bla.a lyssna efter en adress. Skrev in så att hon lyssnade på en adress men det vill sig inte illafall. Man kommer till min sida.
Är det någon som har några erfarenheter av virtuella servrar i Apache2 som kan hjälpa mig?

Hade gött!