Perl

Här diskuteras programmering och utveckling
mannealm

Perl

Inlägg av mannealm »

Såg precis att jag ska få lära mig Perl på en av Kurserna som jag ska läsa på högskolan i höst. Verkar rolig. Men vad är Perl för språk egentligen, typ aldrig hört talas om det innan. Påminner det mycket om java, c, c++ och de här vanliga, eller är det nåt helt annat?
Nybliven nörd!
Användarvisningsbild
DrMegahertz
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

SV: Perl

Inlägg av DrMegahertz »

Perl är ett skriptspråk precis som python och ruby och *ganska* likt C i sin syntax. Du har lite mer info och några kodexempel här; http://en.wikipedia.org/wiki/Perl

Lycka till! :)
BildAre you shpongled? Bild
mannealm

Inlägg av mannealm »

DrMegahertz skrev: Perl är ett skriptspråk precis som python och ruby och *ganska* likt C i sin syntax. Du har lite mer info och några kodexempel här; http://en.wikipedia.org/wiki/Perl

Lycka till! :)
Tack, tack. Det ska bli spännande. Aldrig pysslat med såna där grejer innan. Mina datorkunkaper har, innan jag installerade ubuntu för någon månad sen(vilket jag inte lärt mig så mycket om än), begränsat sig till att krångla med windowsdatorer...
Senast redigerad av 1 mannealm, redigerad totalt 22 gånger.
Nybliven nörd!
Användarvisningsbild
DrMegahertz

Inlägg av DrMegahertz »

Spännande! Det finns ju en viss tjusning i programmering, med lite tur kanske du också fastnar för det!  ;D

Om du känner dig nyfiken kan du ju ta en titt i Guider och Länkar så bör du finna ett par länkar till nybörjarkurser i Perl. :)

Testa att spara ner kodexemplet i en fil, säg 'test.pl' och kör den genom terminalen med; 'perl test.pl', så får du se på grejjor! Detta kan du ju sedan leka vidare med och se om du får den att göra något annat. :)
Användarvisningsbild
per9000
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

Perl är liksom Python ett script-språk kan man säga. Man kompilerar aldrig utan bara kör så det ryker och hoppas på det bästa - smäller det så märker man det (om man har tur). Det gör att det är ganska snabbt att utveckla saker - men det är inte nödvändigtvis förknippat med stabilitet.

Perl = Practical Extraction and Reporting Languge, eller något liknande. Är precis som Python underbart att ha och göra med om man ska kötta igenom text-filer (eller xml, eller html, och så vidare).

Det verkar även som att Perl (på samma sätt som PHP) används sjukt mycket för att bygga webb-grejer.

Dessutom tror jag att killen som byggde Perl är frireligiös (jätteviktig kunskap...).

/Pe(l)r
--
Per Erik Strandberg
Yet Another IT Consultant
mannealm

Inlägg av mannealm »

per9000 skrev: Perl är liksom Python ett script-språk kan man säga. Man kompilerar aldrig utan bara kör så det ryker och hoppas på det bästa - smäller det så märker man det (om man har tur). Det gör att det är ganska snabbt att utveckla saker - men det är inte nödvändigtvis förknippat med stabilitet.

Perl = Practical Extraction and Reporting Languge, eller något liknande. Är precis som Python underbart att ha och göra med om man ska kötta igenom text-filer (eller xml, eller html, och så vidare).

Det verkar även som att Perl (på samma sätt som PHP) används sjukt mycket för att bygga webb-grejer.

Dessutom tror jag att killen som byggde Perl är frireligiös (jätteviktig kunskap...).

/Pe(l)r

Ja och lingvist. Kanske därför blivit så användarvänligt, som det väl anses?

Verkar har varit en smart kille. http://en.wikipedia.org/wiki/Larry_Wall

Ligger visst även bakom Usenet.

Läste även att man brukar skriva GUIs i Perl. finns det nåt sånt till Linux, alltså typ KDE eller gnome fast gjort i Perl?
Nybliven nörd!
ipx

Inlägg av ipx »

mannealm skrev: Såg precis att jag ska få lära mig Perl på en av Kurserna som jag ska läsa på högskolan i höst. Verkar rolig. Men vad är Perl för språk egentligen, typ aldrig hört talas om det innan. Påminner det mycket om java, c, c++ och de här vanliga, eller är det nåt helt annat?
Du pluggar möjligtvis inte i skövde? Jag upptäckte samma sak igår.
Can somebody PLEASE think of the children?
mannealm

Inlägg av mannealm »

ipx skrev:
mannealm skrev: Såg precis att jag ska få lära mig Perl på en av Kurserna som jag ska läsa på högskolan i höst. Verkar rolig. Men vad är Perl för språk egentligen, typ aldrig hört talas om det innan. Påminner det mycket om java, c, c++ och de här vanliga, eller är det nåt helt annat?
Du pluggar möjligtvis inte i skövde? Jag upptäckte samma sak igår.
Nej, tyvärr. I Halmstad. Nåt som heter nätverksdesign och datordrift. Verkar lite lattjo. En del sladdar och så, men man ska tydligen även vara tvungen att lära sig både Windows och Linux, samt Perl. Blir nog skoj.

Vad är det du ska plugga?
Nybliven nörd!
Användarvisningsbild
per9000
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

mannealm skrev: [...]
Läste även att man brukar skriva GUIs i Perl. finns det nåt sånt till Linux, alltså typ KDE eller gnome fast gjort i Perl?
Skulle tippa på att det i så fall är via gtk eller qt.

perl + gtk: http://gtk2-perl.sourceforge.net/ (mest för gnome (och xfce) skulle jag tro)
perl + qt: http://perlqt.sourceforge.net/ (mest för kde (och lite för xfce) skulle jag tro)

Antagligen kan man göra interfacen i Glade (om gtk) och sen importera till Perl, eller bygga direkt i perl.

/Per
--
Per Erik Strandberg
Användarvisningsbild
per9000
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

per9000 skrev: [...]
perl + qt: http://perlqt.sourceforge.net/ (mest för kde (och lite för xfce) skulle jag tro)
[...]
Verkar lite gammal (senaste nyheten från 2003) finns säkert något fräschare, eller så har de bara bytt sida (?).

/P
--
Per Erik Strandberg
mannealm

Inlägg av mannealm »

DrMegahertz skrev: Spännande! Det finns ju en viss tjusning i programmering, med lite tur kanske du också fastnar för det!  ;D

Om du känner dig nyfiken kan du ju ta en titt i Guider och Länkar så bör du finna ett par länkar till nybörjarkurser i Perl. :)

Testa att spara ner kodexemplet i en fil, säg 'test.pl' och kör den genom terminalen med; 'perl test.pl', så får du se på grejjor! Detta kan du ju sedan leka vidare med och se om du får den att göra något annat. :)
Det där låter coolt. Kan man göra så med alla olika pragrammeringsspråk? Finns det liksom inbyggt massa stöd för olika programspråk i terminalen?
Nybliven nörd!
mannealm

Inlägg av mannealm »

per9000 skrev:
Skulle tippa på att det i så fall är via gtk eller qt.

perl + gtk: http://gtk2-perl.sourceforge.net/ (mest för gnome (och xfce) skulle jag tro)

Antagligen kan man göra interfacen i Glade (om gtk) och sen importera till Perl, eller bygga direkt i perl.

/Per
Vad är gtk och qt?
Nybliven nörd!
Användarvisningsbild
Smygis
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Smygis »

de två senaste posterna skrämmer mig lite. men det är så jobbigt att skriva med mobil. så ingen förklaring från mig.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
mannealm

Inlägg av mannealm »

Smygis skrev: de två senaste posterna skrämmer mig lite. men det är så jobbigt att skriva med mobil. så ingen förklaring från mig.
Men du är ju en riktig Ubuntunörd, medan jag bara låtsas :P

Men nyfiken är jag. Det är väl skitbra att det kommer in lite folk som inte har en aning om sånt här, då kan ni träna upp eran pedagogik, ni som vill sprida Linux ;)
Nybliven nörd!
Användarvisningsbild
DrMegahertz

Inlägg av DrMegahertz »

Som svar i Smygis ställe..

Som sagt så är Perl ett skriptspråk och kräver alltså en tolk för att kunna köras. När du kör 'perl test.pl' i din terminal så startar du perl-tolken och säger åt den att tolka och utföra de instruktioner som du lämnat åt den i 'test.pl'.

Ett skript behöver alltså ALLTID ett värdprogram för att kunna fungera till skillnad från kompilerade språk såsom C/C++(m.fl.) där man kör sina instruktioner genom en kompilator som omvandlar dina instruktioner till maskinkod. Denna maskinkod tolkas sedan direkt av datorn utan några "värdprogram" eller tolkar.

Men vad är då GTK/QT? Enkelt beskrivet så är det ett gäng funktioner som du kan anropa från ditt program för att måla upp användargränssnitt(knappar, textfält, dialogrutor etc.). GTK används främst för GNOME-miljön och QT främst för KDE, dock så är båda plattformsoberoende och kan alltså köras på flera olika system, inte bara linux.

Hoppas det gav lite mera klarhet i träsket :)
mannealm

Inlägg av mannealm »

DrMegahertz skrev: Som svar i Smygis ställe..

Som sagt så är Perl ett skriptspråk och kräver alltså en tolk för att kunna köras. När du kör 'perl test.pl' i din terminal så startar du perl-tolken och säger åt den att tolka och utföra de instruktioner som du lämnat åt den i 'test.pl'.

Ett skript behöver alltså ALLTID ett värdprogram för att kunna fungera till skillnad från kompilerade språk såsom C/C++(m.fl.) där man kör sina instruktioner genom en kompilator som omvandlar dina instruktioner till maskinkod. Denna maskinkod tolkas sedan direkt av datorn utan några "värdprogram" eller tolkar.

Men vad är då GTK/QT? Enkelt beskrivet så är det ett gäng funktioner som du kan anropa från ditt program för att måla upp användargränssnitt(knappar, textfält, dialogrutor etc.). GTK används främst för GNOME-miljön och QT främst för KDE, dock så är båda plattformsoberoende och kan alltså köras på flera olika system, inte bara linux.

Hoppas det gav lite mera klarhet i träsket :)
Absolut. Tackar!

Brukar man aldrig kompilera Perl?
Nybliven nörd!
Användarvisningsbild
per9000
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

Brukar man aldrig kompilera Perl?
Jag vet inte exakt hur perl fungerar men python, som är ganska likt på många sätt, kör man direkt från käll-kod. Någon (typ python programmet antar jag) genererar då en kompilerad version av programmet som man kan göra nästa gång för att det ska gå lite fortare. Men det är inget man gör själv i normala fall.

Men jag ska låta det vara osagt om Perl gör det samma - jag vet inte.

Poängen är i alla fall att man "inte kompilerar".

/P
--
Per Erik Strandberg
Användarvisningsbild
DrMegahertz

Inlägg av DrMegahertz »

Efter att ha sökt runt lite på Wikipedia så verkar det som om Perl för tillfället inte kompileras till bytekod, men en bytekod-kompilator är under utveckling. :)

Observera att "kompileringen" som sker i t.ex Python inte skapar ren maskinkod, utan bytekod, och kräver fortfarande en tolk för att kunna köras. Att lagra skripten som bytekod gör dock att det kan köras fortare, eftersom interpretatorn då inte behöver kontrollera syntaxen, bygga syntaxträd och sedan klättra runt och tolka i trädet(mm.) varje gång skriptet körs.
Användarvisningsbild
per9000
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

DrMegahertz skrev: [...]
Observera att "kompileringen" som sker i t.ex Python inte skapar ren maskinkod, utan bytekod, och kräver fortfarande en tolk för att kunna köras. Att lagra skripten som bytekod gör dock att det kan köras fortare, eftersom interpretatorn då inte behöver kontrollera syntaxen, bygga syntaxträd och sedan klättra runt och tolka i trädet(mm.) varje gång skriptet körs.
Tack för den insikten! Det kanske förklarar lite varför/hur man gör för att dekompilera *.pyc-filer som jag hört att man ska kunna göra.

/Per
--
Per Erik Strandberg
mannealm

Inlägg av mannealm »

Ok, intressant. Verkar vara nya grejer pågång alltså.

Ska se om jag fattat rätt, Pyton(och snart Perl) kan "kompileras ner" till bytekod, medan exempelvis c kompileras ner ända till ettor och nollor?
Nybliven nörd!
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"