Ännu en tråd om Installations problem

Ricque

Inlägg av Ricque »

(För att göra det här så lätt som möjligt så använder jag mig av bilder)

Har under en ganska lång tid nu försökt få Ubuntu att fungera men det vill sig inte. Har provat både med AMD64 och i386 versionen (Har ett AMD64 3800+ prolle)

Nu får jag som dem flesta en meny med ett par alternativ

Bild

Väljer jag:

1. Start or install Ubuntu så går det bra till en början, allting startar som det ska:

Bild

Bild

Bild

men sen kommer boven:

Bild

(All text med svart bakgrund kommer efter ca 5 sekunder)

Nu försöker jag välja "Yes" genom att trycka på "ENTER" men då kommer bara texten "ubuntu@ubuntu:~$" upp varje gång:

Bild

Trycker på Power knappen på datorn för att avbryta och provar på nytt ett par gånger med olika grafikinställningar men med samma resultat.

2. Start Ubuntu in safe graphics mode

Till en början flyter det på och nu slipper jag den blåa skärmen.. i utbyte mot en svart skärm. Jag hör ljud av det startande Operativsystem men ingen bild.

3. Check CD for defects

Inga fel här inte, så skivan kan vi inte klaga på.

4. Memory Test

Har jag faktiskt inte provat ännu men antar att den är för att testa om minnet är tillräckligt. Sitter på 1gb RAM.

5. Boot from first hard disk

Väljer jag denna så hamnar jag i Windows boot-meny där jag får välja bland mina 2 OS (Win XP och Vista). Valde XPn, den startar som vanligt, men sen inge mer med det.

-------------------------------------------------

Så.. Vad gör jag nu? Ska jag ladda ner och prova Alternativ CD:n?

Tack på förhand / Ricky
freemanen
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av freemanen »

starta som Du gjort nu. När det står ubuntu@ubuntu:~$ så skriv sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg. Förvalen är oftast bäst, men fungerar det så får Du välj aktivare.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Använd 386 CDn när du installerar, sedan som freemanen skriver ovan och väl där (sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg) väljer du "vesa" som kort. Den brukar fungera med alla grafikkort. Har du en ATI-grafik?

64-bits Ubuntu är för erfarna användare, dess nytta för desktop är lite tveksam än så länge för det finns så få program som är skrivna till 64-bit.
Ricque

Inlägg av Ricque »

Ska prova det när jag kommer hem från skolan.

Jag har ett ATI Radeon X850. Ska jag fortfarande välja vesa då?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Ja, just därför att du har ATI bör du välja "vesa" för att komma igång. Annars kan "ati" funka på vissa, "radeon" på andra och har även sett "flgrx" på andra forum så det är bara att prova sig fram.

Eller varför inte börja med "flgrx"? Är den inte installerat så syns den inte. Med "vesa" bör dukomma igång dock med ingen bra uppdateringsfrekvens. Men får du skärmen igång så kan du installera "fglrx" eller vad som nu rekommenderas till X850. Du kan även prova "fglrx" från repos med Synaptic.
Användarvisningsbild
n4h0j
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av n4h0j »

Ricque, underbart inlägg! Kanonkul att se någon som verkligen ger den info man behöver för att lösa problemen! :D

Synd att det inte fungerar dock, men med hjälpen som redan givits borde det lösa sig. Jag hade förmodligen sagt samma sak som de redan nämnt här ovan nämligen... :)
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
Ricque

Inlägg av Ricque »

Roligt att du tycker så Nahoj :) Tänkte så att om jag förklarar utförligt så får jag utförliga svar ;)

Nu sitter jag dock där igen, i smeten :(

Efter att jag gått igenom alla inställningar så kommer jag till kommandotolken igen (efter skärminställningarna). Vad skriver jag nu? Startar jag om med Powerknappen så avbryts ju självfallet alltihopa och inställningarna försvinner.

EDIT: Jag behöver inte skriva ner grafikkortets minneskapacitet? Har inte gjort det hittils iallafall.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Nej, ändringarna du gjorde är sparade i /etc/X11/xorg.conf

Skriv

Kod: Markera allt

sudo shutdown -r now
så startas datorn om och borde fungera i normal läge.

EDIT: Kan ju fungera direkt med

Kod: Markera allt

startx
vilket startar Xservern och ger dig GUI men jag blev osäker ifall du sitter där som root och då är det ingen bra idé att surfa vidare så. Gammal windowsskada (starta-om-och-prova-om-det-funkar :D )
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"