Rhythmbox som väckarklocka
Rhythmbox som väckarklocka
Tänkte fixa till det så att rhythmbox börjar spela vid ett visst klockslag, som en väckarklocka. Tittade runt lite på internet och hittade att man kunde göra det med Kalarm genom att köra en viss kod i Terminalen vid bestämd tidpunkt. Fick till det så att den startade Rhythmbox men kan inte få den att börja spela.
Koden för att den ska göra det ska enligt flera sidor vara rhythmbox --play-pause fast när jag testar det får jag fel, när jag bara skriver inte det i terminalen så står det att den flaggan inte finns, och enligt rhythmbox --help så finns den heller inte, finns inte heller något motsvarande. Så vad är det för kommando som jag ska skriva in? Nån som har erfarenhet av detta eller något liknande?
Det som får den att öppnas är /usr/bin/rhythmbox
Koden för att den ska göra det ska enligt flera sidor vara rhythmbox --play-pause fast när jag testar det får jag fel, när jag bara skriver inte det i terminalen så står det att den flaggan inte finns, och enligt rhythmbox --help så finns den heller inte, finns inte heller något motsvarande. Så vad är det för kommando som jag ska skriva in? Nån som har erfarenhet av detta eller något liknande?
Det som får den att öppnas är /usr/bin/rhythmbox
SV: Rhythmbox som väckarklocka
Pröva med rhythmbox-client --play-pause
tack så mycket, nu fungerade det 

Skrev in rhythmbox-client --help och fick reda på lite mer koder som man kunde använda för att sätta igång det. Bland annat rhythmbox-client --play-uri= och sedan den fil man vill ska spelas upp. Men jag får det inte riktigt att fungera, för när jag skriver in det så börjar den första låten i biblioteket att spelas upp och inte den som jag anget. Koden som jag för tillfället använder är
rhythmbox-client --play-uri=/home/henrik/Alarm/wake up.mp3
,har gjort en mapp där jag samlar det jag vill spela upp. Testade först även med att göra en playlist men det funkade inte heller, om jag inte var inne i det albumet i rhythmbox när jag tryckte på testa i Kalarm som jag använder som alarm. Men finns det något fel i koden eller är det själva rhythmbox som spökar?
rhythmbox-client --play-uri=/home/henrik/Alarm/wake up.mp3
,har gjort en mapp där jag samlar det jag vill spela upp. Testade först även med att göra en playlist men det funkade inte heller, om jag inte var inne i det albumet i rhythmbox när jag tryckte på testa i Kalarm som jag använder som alarm. Men finns det något fel i koden eller är det själva rhythmbox som spökar?
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
- Kontakt:
Det här var ju en kul grej! Ingen som skulle kunna skriva en liten guide till hur man gör? Jag hängde inte med riktigt. 

Really, I'm not out to destroy Microsoft. That will just be a completely
unintentional side effect. --- Linus Torvalds
Har fått det att fungera nu helt.
Börja med att installera Kalarm, finns i synaptic tror jag.
Starta sedan det från terminalen genom att bara skriva in kalarm.
Efter det så gör du en ny mall, eller bara ett nytt alarm men smidigare om du ska använda det flera gånger att göra en mall.
Sedan så gör kryssar du i rutan där det står "kommando". Ett fält blir då synligt där du skriver in följande:
I rutan kommando utmatning så kryssar du i "kasta". Sedan är det bara att sätta ett klockslag och datum när du vill att musiken ska börja spela. Det hela börjar dock spela den låt som är först i playlisten eller den som spelas för tillfället. Se till så att du även har Rhythmbox igång och inte avstängt, är det avstängt så kommer det bara att startas och inte spela någon musik.
Så lycka till med det hela^^
Börja med att installera Kalarm, finns i synaptic tror jag.
Starta sedan det från terminalen genom att bara skriva in kalarm.
Efter det så gör du en ny mall, eller bara ett nytt alarm men smidigare om du ska använda det flera gånger att göra en mall.
Sedan så gör kryssar du i rutan där det står "kommando". Ett fält blir då synligt där du skriver in följande:
Kod: Markera allt
rhythmbox-client --play
Så lycka till med det hela^^
-
- Kontakt:
Det funkade ju fint! Roligt. Men nu är det ju så att jag använder Amarok mest. Hur skriver man då? Jag testade
men det funkade inte.
amarok-client --play
men det funkade inte.
amarok -p
amarok --help
-
- Kontakt:
Tack
funkade utmärkt. Nu ska det få väcka mig imorron. Det blir soft. Jag kan kanske få lägga in det här i wikin? Vad säger de som löst problemen?
amarok -p
funkade utmärkt. Nu ska det få väcka mig imorron. Det blir soft. Jag kan kanske få lägga in det här i wikin? Vad säger de som löst problemen?