Frågor om ubuntu

mliljedl

Frågor om ubuntu

Inlägg av mliljedl »

Hej

Jag har några frågor.

En av 8 gånger jag startar ubuntu så saknas den övre och nedre panelen, så det enda jag kan göra är att starta om datorn för att få tillbaka dom. Är detta en bug? finns det någon uppdatering som löser det?

Förr kunde jag flytta ett fönster (bara genom att dra det åt sidan) till nästa arbetsyta på kuben, jag kunde t.ex. släppa det i mitten så ena halvan va på en arbetsyta och andra på nästa, men det går alltså inte längre. Vad kan ha hänt? Jag har Beryl manager installerat är det någon inställning jag har råkat komma åt?

Och till sist när jag vill spara t.ex. en bild från en websida och jag höger klickar och väljer spara bild som, så står det vad bilden har för fil namn, men om jag byter mapp som jag vill spara bilden i så försvinner filnamnet och jag måste skriva in det på nytt. Vad beror detta på?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

SV: Frågor om ubuntu

Inlägg av Hund »

Din första fråga har jag tyvärr ingen lösning på. Men ist för att starta om datorn kan du trycka på Alt + F2 och skriva gnome-panel

Window management och/eller Desktop. Nog där du ska kika. Var längesedan jag pillade med Beryl så jag har tyvärr inte en aning. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
SakJur
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av SakJur »

Om det första problemet är väldigt jobbigt så testa att installera Kubuntu/Xubuntu eller liknande...

Det gör man i Terminalen genom:
sudo apt-get install kubuntu-desktop//sudo apt-get install xubuntu-desktop
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
mliljedl

Inlägg av mliljedl »

mliljedl skrev: Förr kunde jag flytta ett fönster (bara genom att dra det åt sidan) till nästa arbetsyta på kuben, jag kunde t.ex. släppa det i mitten så ena halvan va på en arbetsyta och andra på nästa, men det går alltså inte längre. Vad kan ha hänt? Jag har Beryl manager installerat är det någon inställning jag har råkat komma åt?
Löste jag genom att avinstallera beryl med

Kod: Markera allt

sudo apt-get remove beryl emerald-themes
Som borde avinstallera beryl? men beryl fanns fortfarande kvar ???
och så tog ja bort .beryl från hemmamappen

men efter denna åtgärd så fungerade beryl och kuben som den ska ;D
Senast redigerad av 1 mliljedl, redigerad totalt 20 gånger.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"