Problem med att föra över en ljudbok till MP3-spelare

cattan
Utgåva: 8.04 Hardy LTS

Problem med att föra över en ljudbok till MP3-spelare

Inlägg av cattan »

Jag skulle föra över en ljudbok till min MP3-spelare för att gå min vanliga 5 km runda. Jag blir väldigt uttråkad av att gå samma runda gång på gång om jag inte har en intressant eller spännande bok att lyssna på. Jag lånar ljudböcker på biblioteket, sparar i datorn och laddar över till MP3-spelaren efter hand som jag ska lyssna.

Idag gjorde jag som vanligt, kopplade spelaren till en USB-port, raderade den förra boken, valde en ny bok som jag drog över till spelaren. När boken var nerladdad högerklickade jag och valde avmontera. När jag kollade så att det fungerat så fick jag "No music" i spelarens display (spelaren kan inte skilja på musik och en bok).

Jag kopplade åter spelaren till USB-porten och kollade i filhanteraren, boken fanns där. Jag tänkte att det kanske var fel på just den boken så jag förde över en annan bok, avmonterade och provade igen. Samma resultat. När jag försökte med den tredje boken fick jag beskedet att den inte fick plats trots att jag raderat de andra två och att spelaren förnekar att där finns något nerladdat. Suck  :'(

Spelaren jag har är en Creative Zen nano plus, 1 gb. Tidigare har jag lyckats föra över böcker med hjälp av filbläddraren men jag är osäker på om de böckerna var nerladdade med hjälp av Sound Juicer. Vad kan problemet vara?
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Problem med att föra över en ljudbok till MP3-spelare

Inlägg av Lars »

Om du raderar filer i Nautilus (filbläddraren) så hamnar de i papperskorgen. Om du tömmer papperskorgen (finns längst ner i högra hörnet) så frigörs utrymme på MP3-spelaren.

Papperkorgen ligger i en dold katalog på MP3-spelaren som heter .Thrash-cattan (om du loggar in som cattan). Du kan trycka ctrl+H i bilbläddraren för att visa/dölja dolda filer och sedan radera filerna den vägen också.

Men varför filerna inte syns på spelaren vet jag inte.
cattan

Inlägg av cattan »

När jag väljer avmontera frågar den om jag vill tömma papperskorgen. Detta har jag svarat ja på. Nu tömde jag papperskorgen nere i högra hörnet så som du säger, men när jag försöker föra över en bok får jag fortfarande meddelandet att den inte får plats. Ctrl+H visar ingen dold fil i spelaren. Men tack för ditt svar i alla fall.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Kan möjligtvis inte vara så att /home/<namn>/.local/share/trash också måste tömmas.
Hade detta bekymmer en gång.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
cattan

Inlägg av cattan »

k_jermeus skrev: Kan möjligtvis inte vara så att /home/<namn>/.local/share/trash också måste tömmas.
Hade detta bekymmer en gång.
Kan du förklara lite utförligare?
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag hade problem en gång med att allt jag tog bort på disken inte frigjorde något minne. Spelade ingen roll om jag tömde papperskorgen.
Det visade sig att filerna jag slängde hamnade i min hemmapp under en dold mapp som heter .local
Om du går in i din hemmapp under platser och väljer att "visa dolda filer" under visa-menyn så hittar du en mapp som heter .local
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
cattan

Inlägg av cattan »

Jag hittar mappen local men där finns bara två tomma undermappar som heter applications och desktorp-directories. Ingen /trash.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Var värt ett försök i alla fall. Egendomligt att min trash hamnade där.
Bild
cattan

Inlägg av cattan »

Jag har nu kommit en bit på väg genom att köra igång min gamla dator igen och se hur det såg ut där. Alla ljudböckerna har jag sparade på min externa hårddisk så det är enkelt att flytta mellan datorerna. Min son var på besök och nu tror jag att jag kan lösa resten själv. Delvis orsakades problemen av att jag inte förstår alla termer i inställningarna. Om det återstår något problem om några dagar så återkommer jag.

Tack Lars och k_jermeus för att ni bidragit till att min hemmastaddhet i Ubuntu har ökat lite till.  :)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"