Fjärrskrivbord

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Okänd

Fjärrskrivbord

Inlägg av Okänd »

Någon som vet hur jag kan komma åt min dator från en annan dator över internet med fjärrskrivbord??

System/Inställningar/Fjärrskrivbord

Ã…ker på semester nu och det hade varit minst sagt smidigt :D
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Fjärrskrivbord

Inlägg av ozamosi »

System -> Inställningar -> Fjärrskrivbord verkar låta dig ställa in fjärrskrivbord.
Användarvisningsbild
johan.t

Fjärrskrivbord

Inlägg av johan.t »

En annan intressant fråga är hurvida man kan kan koppla upp sig mot en win-dator och vise versa.
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Fjärrskrivbord

Inlägg av ozamosi »

Jadu...

Det ser ut att vara VNC som delas ut, och man kan även ansluta till VNC-klienter. Vad jag vet är VNC det populäraste sättet att dela ut skrivbord i windows.
Användarvisningsbild
Anton Fosselius
Kontakt:

Fjärrskrivbord

Inlägg av Anton Fosselius »

VNC är bra och smidigt.
själv föredrar jag SSH med PUTTY som win klient..
Ubuntu Linux
Robotic Fantastic
“Those who desire to give up freedom in order to gain security, will not have, nor do they deserve, either one.”
Okänd

Fjärrskrivbord

Inlägg av Okänd »

[quote="Omnius"]Det finns en 'terminal server client' under 'internet'-menyn. Där borde man väl kunna kika runt lite. Bara gissar.[/quote]
Är nu inne i "terminal server client". Men vet inte vad som ska fyllas i. Vill komma åt mitt skrivbord från annan dator med Ubuntu över internet.
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Fjärrskrivbord

Inlägg av ozamosi »

Terminal Server Client är väl ändå för att ansluta till en terminalserver, dvs för att komma åt din dator?
Okänd

Fjärrskrivbord

Inlägg av Okänd »

[quote="ozamosi"]Terminal Server Client är väl ändå för att ansluta till en terminalserver, dvs för att komma åt din dator?[/quote]
Ja det måste det ju vara. Men jag vet inte vad jag ska fylla i. Bifogar en skärmdump.
Okänd

Fjärrskrivbord

Inlägg av Okänd »

Jag bifogade skärmdumpen som png men den kom inte med? (Och det är inte för att jag förhandsgranskade)

Hur som helst så är fortfarande det jag undrar vad jag ska fylla i "terminal server client" (för att kunna ansluta till annan Ubuntudator över internet).
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Fjärrskrivbord

Inlägg av ozamosi »

Jag vet inte hur bra den där bifoga-fil-funktionen fungerar, tyvärr... :/

Till att börja med behöver du dela ut ditt skrivbord. Antingen med Inställningar för fjärrskrivbord, eller med System -> Administration -> Inloggningsfönster under Fjärr-fliken.

Jag sitter just nu och testar att logga in till mig själv. Det gick bra med Inställningar för fjärrskrivbord, men inte med Inloggningsfönster - antagligen jag som gör något fel.

Skillnaden är att den första ger dig en kopia av ditt skrivbord, och den andra ger dig en helt egen X-session, så att du får logga in och sedan använda datorn som vanligt.

För den första varianten - VNC - är det bara att bocka för "Tillåt andra användare att se ditt skrivbord", samt "Kräv att användaren anger detta lösenord:", och skriv ett lösenord i rutan under. När du gjort det, gå till den andra datorn och skriv in rätt ip-nummer under Computer, Protocol ska vara VNC, och User Name ditt användarnamn. När en lösenordsruta poppar upp, skriv in det lösenordet du skrev innan.
Okänd

Fjärrskrivbord

Inlägg av Okänd »

[quote="ozamosi"]Jag vet inte hur bra den där bifoga-fil-funktionen fungerar, tyvärr... :/

Till att börja med behöver du dela ut ditt skrivbord. Antingen med Inställningar för fjärrskrivbord, eller med System -> Administration -> Inloggningsfönster under Fjärr-fliken.

Jag sitter just nu och testar att logga in till mig själv. Det gick bra med Inställningar för fjärrskrivbord, men inte med Inloggningsfönster - antagligen jag som gör något fel.

Skillnaden är att den första ger dig en kopia av ditt skrivbord, och den andra ger dig en helt egen X-session, så att du får logga in och sedan använda datorn som vanligt.

För den första varianten - VNC - är det bara att bocka för "Tillåt andra användare att se ditt skrivbord", samt "Kräv att användaren anger detta lösenord:", och skriv ett lösenord i rutan under. När du gjort det, gå till den andra datorn och skriv in rätt ip-nummer under Computer, Protocol ska vara VNC, och User Name ditt användarnamn. När en lösenordsruta poppar upp, skriv in det lösenordet du skrev innan.[/quote]
När du loggar in till dej själv, använder du då ett internt eller externet ip-nummer. Jag har router och försöker logga in på samma dator som jag sitter på och använder det jag tror är mitt interna ip, men får då meddelandet "no route to host".

Ska jag använda användarnanet på datorn jag ska logga in på eller ska jag hitta på ett nytt?

och hur hur kollar jag vad jag har för ipnr internt?

Det där med att få en egen x-session låter intressenat men det får bli en annan gång.
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Fjärrskrivbord

Inlägg av ozamosi »

Jag använder 127.0.0.1 - dvs loopback. No route to host tyder på att datorn i fråga inte går att hitta.

Du ska använda det du har på datorn.

Du har ju alltid ip-nummret 127.0.0.1. I övrigt fungerar kommandot ifconfig.
Okänd

Fjärrskrivbord

Inlägg av Okänd »

Fick fram mitt internet ip 192.168.0.xxx med ifconfig. Tack :)
Kan logga in på min egen dator både med detta och med loopback.
Men hela skärmen fylls med den översta panelen + toppen på vnc-fönstret så allt som syns är 20 sånna.
Kan det vara för att jag går in på min egen dator? Ser ut som nån typ av rundgång. Finns det några sådan problem för dej Dakilla?
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Fjärrskrivbord

Inlägg av ozamosi »

VNC visar vad du ser på ditt skrivbord, vilket är VNC, som visar vad du ser på ditt skrivbord, vilket är VNC, som visar... Ja, du förstår säkert.
Okänd

Fjärrskrivbord

Inlägg av Okänd »

Just det :)

Men för att komma åt min dator över internet måste jag nog använda mej av port forwarding på min router. För ip-numret på min dator syns ju inte på internet utan bara routerns.

Utklipp från min routers inställningar:
# Enable Service Name Start Port End Port Server IP Address
1 FTP 20 23 192.168.xxx.xxx

Men för det behöver jag veta vilka portar som används? Jag kör VNC som protokoll..
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Fjärrskrivbord

Inlägg av ozamosi »

Enligt http://en.wikipedia.org/wiki/TCP_and_UDP_port_numbers är portarna 5800 och/eller 5900
Okänd

Fjärrskrivbord

Inlägg av Okänd »

Har du lust att prova komma in på min data? Kan maila uppgifter
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Fjärrskrivbord

Inlägg av ozamosi »

Maila på... ozamosi [at] ubuntu.com, om det inte syns.
Okänd

Fjärrskrivbord

Inlägg av Okänd »

Tack

Jag mailar dej imorgon
Okänd

Fjärrskrivbord

Inlägg av Okänd »

Det gick ju bra det där. :)

För den som vill prova så gäller det att veta ditt ip som skrivs in i rutan computer. Kolla <a class="postlink" href="http://www.whatismyip.com">http://www.whatismyip.com</a>.

Har du router så behöver du troligtvis köra portforwarding från din router till din dators nätverks-ip.

För den som har problem så skriv här eller starta en ny tråd.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"