Föreningen Ubuntu Sverige - kubuntu, edubuntu, xubuntu

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Föreningen Ubuntu Sverige - kubuntu, edubuntu, xubuntu

Inlägg av TicToc »

Hej, jag är lite nyfiken på om dessa, kubuntu - edubuntu - xubuntu, och andra, kommer att 'marknadsföras' av föreningen? Eller är det en ren ubuntugrej? Jag är själv en KDE-användare, och ser gärna fler av oss, som kan tillföra varandra olika saker.

Finns det någon uttalad strategi för hantering av andra ubuntudistr?
För en ny användare kan det kanske vara förvirrande med alla alternativ, det var det för mig.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

SV: Föreningen Ubuntu Sverige - kubuntu, edubuntu, xubuntu

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Hej.

Jag vill ge dig ett första svar.

Finns det någon uttalad strategi för hantering av andra ubuntudistr?
Inte uttalat specifikt för någon av de olika valörerna av Ubuntu.
Varken det ena, eller det andra, så att säga. Föreningen som sådan skall stödja personer och grupper som själva är aktiva och ge dem hjälp, där föreningen kan bidraga på ett bra sätt.

citat ur stadgarna:

Föreningens primära syfte skall vara att stödja aktiviteter om och kring Ubuntu.
Exempelvis genom hjälp med att ta fram informationsmateriel till aktiva forummedlemmar,framtagande och tryckning av flygblad och affischer, skyltar, montrar förlagskampanjer, informationsmöten. Sådant som kan stötta dem i deras arbete för spridningen av användadet av Ubuntu. Föreningen skall stödja närvaro vid mässor och liknande och gärna själv deltaga i mån
av möjlighet.

Föreningen avser även att upprätta en Internetbaserad webb-shop som av sin vinst skall kunna
stödja verksamheter enligt föregående.

slut citat.

Allt som rör Ubuntu ( underförstått samtliga "smaker" ) och där människor drar igång kampanjer, skall kunna omfattas av hjälp från föreningen. Medlemmarna här på forumet och utvecklingen av föreningen avgör hur det skall komma att bli.

Än så länge ser det bra ut och vi hoppas att många medlemmar på forumet även går in och stödjer föreningen, med medlemsskap och engagemang. I medlemsmöten i föreningen kommer sedan formerna för föreningens arbete att arbetas fram.

I dagarna sänds registreringsansökan för föreningen in. Därefter kommer arbetet att kunna ta form.

Så att om du verkligen känner för en specifik variant av Ubuntu och du vill arbeta extra för den, bör det kunna finnas alla möjligheter för att kunna göra det och med föreningen "i ryggen".

Hoppas att du har fått ett, för dig, bra svar. Känn dig välkommen även till föreningen den dag du väljer att bli medlem även där.
http://www.ubuntuforeningen.se/index.php

Hälsningar

Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

Allt som rör Ubuntu ( underförstått samtliga "smaker" )
Tack, det är allt jag behöver veta, jag, i min enfald, tog för givet att ubuntu = ubuntuubuntu, eller hur man nu skall uttrycka sig.
Kanon!

Jag såg helst att alla smaker avskaffades och stoppades in som paket i ubuntu, en strippad grundinstallation, sedan välja efter tycke och smak. Nä, nu har jag inte tid att skriva längre, skall besöka http://www.ubuntuforeningen.se/
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Det jag undrar över är vem som bestämmer vilka kampanjer föreningen ska stötta ekonomiskt och materiellt. Är det styrelsen eller föreningens medlemmar?
Hur ska man bära sig åt för att be om stöd från föreningen?
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
Okänd

Inlägg av Okänd »

HakanS skrev: Det jag undrar över är vem som bestämmer vilka kampanjer föreningen ska stötta ekonomiskt och materiellt. Är det styrelsen eller föreningens medlemmar?
Hur ska man bära sig åt för att be om stöd från föreningen?
Hej!
Allt det där kommer att diskuteras inför den första ordinarie årsmöte.
Det är många punkter som måste tas upp. Det vad du nämnde där, sen
sponsring, och det kommer säkert mycket till....
Jag kan tänka mig att någon kan ansöka om stöd på föreningens hemsida
genom att beskriva projektet.
Hälsningar
LJ
Ordförande interimsstyrelse  ;D
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"