..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Har länge varit sugen på att starta företag. Och något som skulle kunna slå igenom är en datorbutik som säljer PC-datorer med Ubuntu förinstallerat. Någon mer som kanske är sugen?
Är inte så jätte duktig på eget företagande, men skulle vilja lära mig mer, har så många ideer som måste förverkligas
Finns det någon liknande butik idag förresten som säljer enbart datorer med någon Linux Distrubition installerad?
Bra fråga, just nu är jag på lite "resande fot" då jag fortfarande studerar 1-2 år till och sedan är jag klar. Men tänkte mig någon storstad som Stockholm kanske?
Låter vettigt.
Tror du blir tvungen att börja i någon avsides belägen del av staden, om
lokalhyran blir för stor börda.
Känner till ett småföretag i Göteborg, där butik/verkstad ligger i bottenplanet
på ett hyreshus. Det företaget ligger således någon km utanför centrum.
Senast redigerad av 1 HR, redigerad totalt 18 gånger.
Har också såna planer i mitt huvud. Tänkte förverkliga min dröm så snart jag känner mig redo. Kommer nog hålla mig till i Hallstahammar el köping I en annan del av köping
Båda ställena har inte direkt nån datorbutik. Hallsta har inget alls.....
Ja det vore en kul grej att bygga lite datorer med linux-vänlig hårdvara och göra det kanske svåraste åt konsumenterna att partitionera hårddisken, installera drivrutiner. Och framförallt ha en bra service eftersom Ubuntu är nytt för många. Tänkte först bedriva e-handel, men tror många vill titta på de fysiska prylarna, och kanske ha en demo-dator som visar lite saker som Firefox / Open Office / Gimp / XQL / Synaptic och allt annat som kanske en windows användare aldrig har sett innan. D.v.s en fysisk butik är nog att föredra, men e-handel finns ju alltid kvar som en påbyggnad.
Det finns ett problem med att ha en "datorbutik", det är svårt att ha hårdvara på hyllan.
När jag köper hem diskar, minnen, moderkort mm så gäller det att sälja det snabbt för redan nästa vecka kan priset gått ner och du förlorar pengar på det. Idag kan man knappt lägga på mer än 10% påslag på priset och med den lilla vinsten ska du betala hyra, löner, telefon, skatt, moms mm
Jag har ett par färdiga datorer som jag kan visa kunden och en massa produktblad och blir det affär så beställar jag och datorn kan leveraras efter ca 1-2 dagar. Det jag tjänar pengar på är den vanliga kundens okunskap om datorer och program, dom får virus i datorn, dom behöver hjälp med en installation, backup mm och för det har jag fakturerat 500 plus moms per jobb inte per timme. Vissa jobb går på 5-10 min och vissa tar 5 timmar. Dom flesta kunder tycker att det är billigt.