Dela hårddisken?
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Dela hårddisken?
Kan jag dela min extra hårddisks partition till 2 utan att formatera den? Den har 66 GB ledigt utrymme men jag kan inte göra en ny partition, iallafall inte vad jag vet...
SV: Dela hårddisken?
Du borde kunna ändra storlek på den med Gparted. Se till att du avmonterar den innan, annars går det inte. 

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
- Kontakt:
Nej jag kan inte ändra storleken. Jag kan bara ta bort partitionen. Kanske ska nämna att den är NTFS och inte ext3...
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Gparted är beroende av paketet ntfsprogs (som innehåller ntfsresize), om du installerar det så ska det fungera. Fast å andra sidan så ska det fungera direkt från live-cd:n. Får du några felmeddelanden eller är alternativet bara gråmarkerat? Kolla på funktioner under menyn gparted i gparted, är ntfs-stödet aktiverat?
-
- Kontakt:
Alternativet var gråmarkerat, men det funkar nu efter att jag installerat ntfsprogs... Tror ni att det räcker med 10gb för backup av ubuntu om jag kompirmerar backupen med bzip i clonezilla??
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jag använder mig av Partition Expert Rescue-skiva från 2003 för modifiera mina partitioner. Kräver inte Windows.
Kostade dock pengar.
Kostade dock pengar.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om