Terminalbaserad MSN-Klient? [LÖST]
Terminalbaserad MSN-Klient? [LÖST]
Hej!
Jag har suttit och försökt hitta en bra msn-klient att köra via terminalen när jag kör ssh till min stationära dator. Detta för att slippa köra massa bloatade msn-versioner på arbetsdatorn på jobbet.
Jag har testat "tmsnc" och laddad ner den från ubuntus repos, men den versionen är otroligt buggig. (Ex. så 'fastnar' vissa tecken i själva interfacet i programmet och det blir ofta okontrollerbart pga. buggar). Denna får ett stort minus (De nyaste verisonerna kanske är bättre dock, har inte testat)
Jag har också läst att samma gäng som producerar pidgin(f.d. gaim) också gör en terminalbaserad klient med stöd för msn som kallas 'Finch', men jag hittar den ingenstans! Är det någon som har erfarenheter av finch? Och som kanske vet var jag kan få tag i det?
Andra förslag till terminalbaserade msn-klienter är alltid välkomna!
Jag har suttit och försökt hitta en bra msn-klient att köra via terminalen när jag kör ssh till min stationära dator. Detta för att slippa köra massa bloatade msn-versioner på arbetsdatorn på jobbet.
Jag har testat "tmsnc" och laddad ner den från ubuntus repos, men den versionen är otroligt buggig. (Ex. så 'fastnar' vissa tecken i själva interfacet i programmet och det blir ofta okontrollerbart pga. buggar). Denna får ett stort minus (De nyaste verisonerna kanske är bättre dock, har inte testat)
Jag har också läst att samma gäng som producerar pidgin(f.d. gaim) också gör en terminalbaserad klient med stöd för msn som kallas 'Finch', men jag hittar den ingenstans! Är det någon som har erfarenheter av finch? Och som kanske vet var jag kan få tag i det?
Andra förslag till terminalbaserade msn-klienter är alltid välkomna!
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 20 gånger.
Can somebody PLEASE think of the children?
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: Terminalbaserad MSN-Klient?
Finch följer med Pidgin-paketet på getdeb.
Tack för det snabba svaret!Lars skrev: Finch följer med Pidgin-paketet på getdeb.
Jag fick igång finch väldigt fort och kan varmt rekommendera det. Klienten använde samma filer som pidgin/gaim så jag behövde inte ens lägga till min msn-adress, utan den körde igång allt precis som pidgin gör hemma.
Jag kan varmt rekommendera denna klient till er som är sugna på en terminalbaserad msn-klient!
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Jag kan tillägga att bitlbee är väldigt bra oxå. Det är en irc-server som kopplar upp sig till msn, icq, jabber osv. Sedan kan man använda sin favorit irc klient (t.ex. irssi som är terminalbaserad) för att chatta över msn.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
- DeepThought
Jag vill minnas att jag installerade centericq någon gång för längesedan när jag satt utan X och behövde lite hjälp av en vän att få igång något. Trots namnet, så klarar programmet av MSN-protokollet.
http://thekonst.net/centericq/
Kan inte avgöra om det är bra, eftersom jag bara använde det en kort stund. Dock tror jag att man måste ändra någon inställning (hade något problem med åäö, tror jag).
Finns i förråden.
http://thekonst.net/centericq/
Kan inte avgöra om det är bra, eftersom jag bara använde det en kort stund. Dock tror jag att man måste ändra någon inställning (hade något problem med åäö, tror jag).
Finns i förråden.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
- gothenburg
- Kontakt:
Bitlebee + irssi skulle jag ta.
Även CenterICQ finns!
Även CenterICQ finns!
Jag är bannad i #ubuntu-se !
Jag har problemet i finch att åäö inte fungerar... hilfe bitte? *NOT* nu fungerar dom men jag skulle gärna vilja veta var man ska titta om det problemet skule uppstå igen.
Sen så undrar jag om finch kan på nåt sätt meddela om att det har kommit nya meddelanden det finsn ju nån pounce grej i pidgin och finch men det verkar inte funka i finch?
och hur funkar filöverföringar i finch?
Sen så undrar jag om finch kan på nåt sätt meddela om att det har kommit nya meddelanden det finsn ju nån pounce grej i pidgin och finch men det verkar inte funka i finch?
och hur funkar filöverföringar i finch?
Senast redigerad av 1 Petri, redigerad totalt 22 gånger.
People willing to sacrifice freedom for temporary security will loose both and deserve neither.
Finch är det ända som fungerat bra utan X. Övriga ser verkligen inte bra ut annat än i terminal.
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!
Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!
Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
Testar Finch nu och blir nog frälst på en gång.. har bara lite problem med hur man växlar mellan kompislistan osv, är det bara Alt + n och p eller finns det fler val?
alt + 1-9dama skrev: Testar Finch nu och blir nog frälst på en gång.. har bara lite problem med hur man växlar mellan kompislistan osv, är det bara Alt + n och p eller finns det fler val?

alt + c = stänga fönster
SV: Terminalbaserad MSN-Klient? [LÖST]
Tack för tipset om en grym klient. Har själv ledsnat på alla gui-klienter... Men vad finns det mer för användbara kommandon än alt + c och alt + 1-9?
SV: Terminalbaserad MSN-Klient? [LÖST]
http://developer.pidgin.im/wiki/Using%2 ... UsingFinchskillz skrev: Tack för tipset om en grym klient. Har själv ledsnat på alla gui-klienter... Men vad finns det mer för användbara kommandon än alt + c och alt + 1-9?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- kollektivist
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Re: Terminalbaserad MSN-Klient? [LÖST]
Om någon orkar bry sig nu ett år senare så finns fama, en väldigt enkel msn-klient. Center-icq har uppdaterats till center-im också.