fungerar de här programmen i linux

hbaby

Inlägg av hbaby »

Tack för de otroligt snabba och goda svaren av min förra samling frågor

Ny fråga:
Fungerar Autocaad(Architectural desktop), Archicaad, 3d studio max, flash i Linux
Andreas

Inlägg av Andreas »

Flash fungerar så länge du inte kör någon 64-bitars dist...

De andra programmen finns mig veterligen inte för linux, det är däremot möjligt att de går att köra genom wine. Skulle dock inte rekommendera detta dels på grund av prestandaförluster vid emulering, dels då wine tenderar att inte vara allt för stabilt. Det finns långa listor med linux-motsvarigheter till windowsspecifika program om du letar runt lite.

Har du kollat tråden Programmotsvarigheter?
david.vikstrom

Inlägg av david.vikstrom »

Om du menar Flash som visare så går det att få att funka även på en 64-bitars dist. Dock lite knep att fixa till. På ubuntuforums.org finns en bra guide hur man får ff1.5 med flash och java att funka.

Däremot så har jag inte hittat någon ersättare till macromedia flash MX för att skapa flashfiler. Tänkte mot ovanståendes advis försöka få det att snurra med Wine. :)
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Det är ofta inga prestandaförluster alls att köra program i Wine, eftersom wine är en implementering av W32 API, och inte någon systememulator. Målet med Wine är att vara en exakt kopia av Windowsimplementationen av W32 API, och om de lyckas med det så är det NT-kärnan mot Linux-kärnan som avgör vad som blir snabbast. I nuläget finns det vissa andra saker som inte är kodade lika bra (antar jag) vilket gör saker långsammare.

För att få igång Flash är det som sagt strul, då Macromedia gett blanka fan i 64-bitars Linuxanvändare. Du kan läsa hur du gör för att ändå få igång det här: https://wiki.ubuntu.com/DebootstrapChroot
Användarvisningsbild
Anton Fosselius
Kontakt:

Inlägg av Anton Fosselius »

gör ett försök med blender istället för 3d studio max.
Ubuntu Linux
Robotic Fantastic
“Those who desire to give up freedom in order to gain security, will not have, nor do they deserve, either one.”
Användarvisningsbild
Dick Lundberg
Kontakt:

Inlägg av Dick Lundberg »

Man kan ju testa Qcad som alternativ till Autocad. Hur bra det är vet jag inte... Lyckligtvis har jag aldrig behövt använda några Windowsprogram alls. Det har alltid funnits en motsvarighet till Linux som fungerat minst lika bra.
Lundbergs Lya: http://radoka.se
Min guide till musikinspelning i Ubuntu: http://hem.wtnord.net/k05816
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"