Hårdiskpartition inaccessible
-
Jag vet inte hur jag ska lyckas använda min andra hårddisk. Nu visar disks manager accesspath = none och status = inaccessible. Efter att har kollat runt på lite forum och wikin provade jag att ange min hemkatalog i accesspath (Tanken var att det ändå är där jag kommer att börja leta efter mina filer) och sedan aktivera partitionen. Resultat blev dock att mina sessioner inte kunde startas upp vilket i sin tur tvingade mig att göra om installationen.
Så hur gör jag för att kunna använda paritionen dev/hdb1 som lagringsplats för mina filer.
Så hur gör jag för att kunna använda paritionen dev/hdb1 som lagringsplats för mina filer.
Har du en FAT/NTFS-partition på den som du har tänkt använda, eller vill du skapa en partition att lagra filerna på?
-
det är en ext3 partition som jag vill läga mina filer på.
Är det en ext3-partition, eller ska det bli?
-
det är det nu
Börja med att kopiera allt du har i /home till någon annan plats - t ex /tmp.
Öppna filen /etc/fstab som root (starta en terminal, och skriv sudo gedit /etc/fstab). Skriv in den här raden:
/dev/hdb1 /home ext3 defaults,errors=remount-ro,user_xattr 0 1
Spara, och skriv sudo mount -a, så borde den vara monterad.
Kopiera nu tillbaka det du backup:ade innan.
Den där raden gör så att din hårddisk hamnar direkt på /home - vill du ha den som en underkatalog, skriv det istället.
Öppna filen /etc/fstab som root (starta en terminal, och skriv sudo gedit /etc/fstab). Skriv in den här raden:
/dev/hdb1 /home ext3 defaults,errors=remount-ro,user_xattr 0 1
Spara, och skriv sudo mount -a, så borde den vara monterad.
Kopiera nu tillbaka det du backup:ade innan.
Den där raden gör så att din hårddisk hamnar direkt på /home - vill du ha den som en underkatalog, skriv det istället.
-
när jag skulle kopiera tillbaka filerna till /home så var den enda mapp som fanns där "lost-found", Det går heller inte att öppna disks, jag får ett felmeddelande om att min hemmapp /home/tonny saknas.
Skapa mappen tonny i /home, går inte det?
-
Nu är det löst. Följde ozamosi instruktioner, men skapade först en ny mapp i /home som jag angav som accesspath. Fick efter montering av disken ändra rättigheterna till 777 så att alla kommer åt den.
Tack för hjälpen har insett att jag behöver lära mig mer om hur man använder terminalfönstret.
Tack för hjälpen har insett att jag behöver lära mig mer om hur man använder terminalfönstret.
Terminalfönstret är oerhört kraftfullt, men det har en betydligt högre inlärningströskel än vanliga GUIs. Fråga gärna på om du vill lära dig mer.