Hej.
Jag ska nu installera om min server. Så för att säkerställa att allt går smidigt har jag installerat en virtuell server (Ubuntu 7.04 Server) som jag nu leker/exprimenterar med. Men jag behöver hjälp med två saker. FTP-server; Jag vill ha en FTP-server som jag kan ha flera olika användare på, som dessutom har tillgång till olika mappar, och om möjligt en gemensam mapp. Jag vill enkelt kunna tabort och lägga till användare och rättigheter. Några förslag?
WLAN AP? På den platsen där servern ska stå finns det nu inget trådlöst nätverk. Servern kommer anslutas med kabel, men jag skulle vilja få ett trådlöst nätverkskort att agera AP. Är det möjligt?
FTP-server och WLAN-AP?
SV: FTP-server och WLAN-AP?
En ftp-server i Unix använder systemets användare.Luk@$ skrev: Hej.
Jag ska nu installera om min server. Så för att säkerställa att allt går smidigt har jag installerat en virtuell server (Ubuntu 7.04 Server) som jag nu leker/exprimenterar med. Men jag behöver hjälp med två saker. FTP-server; Jag vill ha en FTP-server som jag kan ha flera olika användare på, som dessutom har tillgång till olika mappar, och om möjligt en gemensam mapp. Jag vill enkelt kunna tabort och lägga till användare och rättigheter. Några förslag?
Om du inte vill att de skall se dina lösenord i Firefox låser du användarna till sin egen hemmapp.
Det finns accesspunkter att köpa, då måste du givetvis ha två NIC i servern.WLAN AP? På den platsen där servern ska stå finns det nu inget trådlöst nätverk. Servern kommer anslutas med kabel, men jag skulle vilja få ett trådlöst nätverkskort att agera AP. Är det möjligt?
Måste fptn använda systemets användare?
Btw, vad jag vet är inte Firefox installerad i Server versionen, eftersom den inte ens har en Xserver!
Jag vet att man kan köpa AP, men jag undrar om man kan göra en
Btw, vad jag vet är inte Firefox installerad i Server versionen, eftersom den inte ens har en Xserver!

Jag vet att man kan köpa AP, men jag undrar om man kan göra en

Nej, du behöver inte använda systemets användare. Det går utmärkt att ha inloggningsuppgifterna i en databas istället - virtuella användare. Se t.ex http://www.howtoforge.com/vsftpd_mysql_debian_etch
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Sätt det trådlösa nätverkskortet i "master" som "mode". Beroende på vilket chip du använder (och därmed kernelmodule) kan tre saker hända:Luk@$ skrev: [...] jag undrar om man kan göra en![]()
1. Inget händer, du får en felkod om att kernelmodulen inte stödjer det.
2. Kernel-krasch. Din dator hänger sig.
3. Allt fungerar alldeles utmärkt.
More Mekaniserad at http://blippe.se.