internetdelning

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
regander

internetdelning

Inlägg av regander »

Hej!
Jag har en stationär PC som jag installerat Ubuntu 6.06 på. Allt funkar toppen förutom att det är jäkla tjafs med nätverket. Jag har en ibook som jag inte kan ansluta till och framförallt så kan jag inte få igång internet-delning. Jag har två nätverkskort på min stationära dator och vill veta hur jag ska göra för att kunna konfigurera en nätverksbrygga och dela min internet till den bärbara datorn. Har provat med inställningar i firestarter, och installerat guidedog. Men jag kan och vet för lite om hur man ställer in rätt konfiguration i dessa program. Skulle uppslatta om det finns någon som kan hjälpa mig att lösa detta problem.
regander

internetdelning

Inlägg av regander »

Det märklig är att jag har kontakt mellan datorerna, funkar att pinga (har ställt in statisk ip-adress på både den stationära och den bärbara) och att skype på den bärbara kan ansluta men inte webläsaren
Joker
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

internetdelning

Inlägg av Joker »

Om Skype kan ansluta, så har du en fungerande Internet delning, Har du lagt in DNS servrarna på den bärbara datorn. Prova skriva in ett ip-nummer i webbläsaren.

//jonas
Användarvisningsbild
Retardedpope

internetdelning

Inlägg av Retardedpope »

Om du kör ping google.com så får du ett ip som du kan använda i webbläsaren....
Macchi

internetdelning

Inlägg av Macchi »

Om ma ställer in statiska IP addresser måste man lägga in DNS servrarna manuellt antigen i System->Administration->Networking mm eller i /etc/resolv.conf, en IP-address per rad. Hoppas de fungerar.

Firestarter har en Wizard när du startar första gågngen och allt man behöver göra är att kryssa i "internet connection sharing" samt ev väja nätverkskor i en lista, om det finns flera. Vid inställningarna kan man också leta runt efter "internet connection sharing", tyvärr har jag inte det på just den här maskinen.

[quote="Mr Retarded Pope"]Om du kör ping google.com så får du ett ip som du kan använda i webbläsaren....[/quote]
Du menar "ping -c 2 google.com" i den första datorn, sedan kopieras IP-adressen till webbläsaren på den andra datorn för att testa anslutningen.
Ett par gånger bruka räcka för att testa, därför ping -c 2 <namn eller IP-adress>. Annars sliter man ut ping-generatorn i datorn :)
/M
regander

internetdelning

Inlägg av regander »

tack för alla svar och värdefulla tips. Har fått det att fungera nu efter lite trixande.

//Alex
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"