Detta trodde jag aldrig om Ubuntu :(

Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

SV: Detta trodde jag aldrig om Ubuntu :(

Inlägg av Hund »

GRUB är väldigt bra. Bättre än den Windows använder sig av. Dessvärre så krånglade det lite för dig. Men ge det en chans så ska du få se på annat. ;)

Du kan läsa om Wubi på dess hemsida - <a class="postlink" href="http://www.wubi-installer.org">http://www.wubi-installer.org</a>
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Smygis
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Smygis »

Waiz skrev:
Smygis skrev: typ wubi?
Okej om det är en Boot-skiva så man kan starta upp ubuntu istället för XP, vart finner man då den? :)

/// Waiz
Nej, Det är en alternativ installer för ubuntu. Du kan starta ubuntu-LiveCDn och starta gparted och ta bort ubuntu partitionerna och utöka windows partitionen och sedan testa att installera med wubi. Om du skulle känna för det.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Waiz

Ubuntu vs Windows

Inlägg av Waiz »

Smygis skrev:
Waiz skrev:
Smygis skrev: typ wubi?
Okej om det är en Boot-skiva så man kan starta upp ubuntu istället för XP, vart finner man då den? :)

/// Waiz
Nej, Det är en alternativ installer för ubuntu. Du kan starta ubuntu-LiveCDn och starta gparted och ta bort ubuntu partitionerna och utöka windows partitionen och sedan testa att installera med wubi. Om du skulle känna för det.
Hej!

Jag har ej tillräckligt med RAM för att köra Wubi, men bör det inte finnas ett enklare sett att få igång Ubuntu på?
Jag vet att Linux är känt för att vara krångligare än windows för den allmänne datoranvändaren, därför tänkte ja att Ubuntu skulle vara en perfekt väg att komma Linux närmare.
Men att det skulle vara sånt här krångel bara för att få igång det..njaa
Om man har Windows på Disk 1 o Ubuntu på Disk 2, går det inte bara att boota från Disk 2 då?
eller är Ubuntu 200% beroende av GRUB och LILO?
Känns tungt att inte få komma igång med Ubuntu nu när jag äntligen har tid.

/// Waiz
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Med Wubi installerar du Ubuntu i Windows, ungefär som ett program. Kan du installera program i Windows borde du kunna köra Wubi med.
Waiz

Inlägg av Waiz »

Hund skrev: Med Wubi installerar du Ubuntu i Windows, ungefär som ett program. Kan du installera program i Windows borde du kunna köra Wubi med.
Okej hehe, nu hänger jag med..det var ett annat program man behövde över 1gb RAM.
Men är detta stabilt då?
Med tanke på att linux och windows är 2 helt olika moment.

/// Waiz
Användarvisningsbild
Beer

Inlägg av Beer »

Jag upplevde att wubi hade lite egenheter för sig under installationen av ubuntu. När jag väl fick in det på disken så slutade det med ett underligt HAL-fel vilket gjorde att jag var tvungen att installera om det. Sedan hände någonting annat som jag nu förträngt, men oavsett så är det inget optimalt sätt att installera ett operativsystem på. (Givetvis kan jag ha klantat till något med wubi.)

Jag letade istället fram en gammal IDE-disk där jag körde in ubuntu på och ja, nu har jag en fungerande installation. Tänkte köra på det viset och testa mig fram, leka lite med det tills jag är redo att helt och hållet gå över. Sen installerar jag det på en snabbare disk som nu XP ockuperar. (Windows blir jag dock tvungen att köra i virtualbox då jag måste ha en del program  :(.)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Waiz skrev:
Hund skrev: Med Wubi installerar du Ubuntu i Windows, ungefär som ett program. Kan du installera program i Windows borde du kunna köra Wubi med.
Okej hehe, nu hänger jag med..det var ett annat program man behövde över 1gb RAM.
Men är detta stabilt då?
Med tanke på att linux och windows är 2 helt olika moment.

/// Waiz
Det är ju helt klart en smidig lösning. Men inte den bästa.

Du kan ju alltid rycka ur din Windows-hårddisk för att vara säker och bara ha den andra hårddisken inkopplad och installera Ubuntu och GRUB på den.
Sedan väljer du bara vilken hårddisk du vill boota från i BIOS, borde ju vara en säker lösning, men kanske smått omständig. :)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"