Problem med flera ljudkort

Xcorp
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Problem med flera ljudkort

Inlägg av Xcorp »

Jag har två ljudkort i min dator, ett onboard och ett Creative SB Live!
Problemet är att hur jag än gör kan jag inte få SB-kortet att skicka ut master-ljudet, jag kan ställa in i t.ex. xmms att det ska skicka ut ljudet där men då förlorar jag alla volym-kontroller i programmet (självklart inte den på högtalaren :P). På System>Inställningar>Ljud så har jag satt "Ljudhändelser" och "Musik och filmer" till "multichannel playback" och när jag då trycker på "testa" så får jag ljud i det ljudkortet jag vill.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Problem med flera ljudkort

Inlägg av Lars »

Kör kommandot "asoundconf set-default-card namn-på-kort", kortets namn får du reda på med kommandot "asoundconf list".
Xcorp

Inlägg av Xcorp »

Tackar för hjälpen! Men nu kom det nya problem.
1: Ljudet i xmms skickas fortfarande ut i fel ljudkort.
2: Volym-kontrollen som man kan ha i panelen ställer fortfarande in ljudet för fel ljudkort, det är inställt på rätt kort d.v.s.
Arkiv>Byt Enhet>() 0: VIA 8237 (Alsa Mixer)
                            (*) 1: SB Live! 5.1 (Alsa Mixer)
                            () 2: Realtek ALC658D (OSS mixer)

Realtek och VIA är väl samma fast med olika ljudhanterare eller?
För chippet på syd-bryggan är VIA 8237 och M$ Windows visar onboard kortet som Realtek AC'97
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Gå in i Bios och stäng av det integrerade ljudkortet. Då ska allt fungera.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Xcorp

Inlägg av Xcorp »

Jo, jag vet...men problemet är att jag använder båda ljudkorten när jag kör windows och det blir lite jobbigt att byta varje gång
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Varför behöver du det integrerade kortet?
Själv har jag ett AC97 onboard och ett Soundblaster Live-kort. Stängde av det integrerade i Bios och sen fungerade allt kanon.
Jag anser att mitt Soundblaster-kort är bättre än det ursprungliga. (Gäller även i Windows)
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Xcorp

Inlägg av Xcorp »

Jag kör DJ-program och skickar ut hörlurarna i onboard och master i SB, men är det ingen som har ett svar på mitt problem?
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

Mina problem löstes inte av att jag inaktiverade det integrerade i bios... är det enda problemet att du inte kan styra ljudet i XMMS eller har jag missförstått dig, för i sådanna fall har jag samma problem...
Xcorp

Inlägg av Xcorp »

Jag tror du har missförstått mig lite, för det första så styr volym-kontrollen i panelen fel ljudkort.
Angående XMMS så kan jag styra ljudet så länge som jag skickar ut det i standard-inställningen i XMMS (som är mitt VIA kort), men när jag byter till SB kortet så kan jag inte ändra några volymer i xmms.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Xcorp skrev: Jag tror du har missförstått mig lite, för det första så styr volym-kontrollen i panelen fel ljudkort.
Angående XMMS så kan jag styra ljudet så länge som jag skickar ut det i standard-inställningen i XMMS (som är mitt VIA kort), men när jag byter till SB kortet så kan jag inte ändra några volymer i xmms.
Högerklicka på volym-kontrollen i panelen och välj inställningar.
Där kan man välja vilket av korten som ska styras.
Bild
Xcorp

Inlägg av Xcorp »

Jag vet, men som jag skrev innan har jag redan gjort det.
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

jag var tvungen att gå in på system/inställningar/ljud och där ändra från detekteras automatiskt till mulitichanel playback... då funkar det för mig... det enda som inte funkar då är volymkontrollern o XMMS... jag tror att jag var tvungen att ändra till OSS-drivrutin och pilla lite med den också i XMMS för att få igång ljudet där... men prova starta om XMMS innan du gör det, kanske funkar ändå...
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

När jag väljer inställningar för volymkontrollen så står det "SBLive! Platinum [CT4760P](Alsa mixer)"

Andra alternativ är:
Brooktree Bt878(Alsa mixer)
SigmaTel STAC9721.23(OSS Mixer)
Bild
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

du ska inte gå in på inställningar för volymkontrollern.... läs mitt tidigare inlägg

edit: Ledsen att jag lät tjurig, jag har precis vaknat och har tenta idag och är lite nervös...

Du ska alltså klicka på system menyn och sedan gå in på inställningar sedan ljud... där har du helt andra alternativ än inställningarna för volymkontrollern...
Senast redigerad av 1 Chippen, redigerad totalt 15 gånger.
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"