Hej och välkommen till Ubuntu Sverige forumet
Jag själv är ganska ny på Ubuntu men kan nog svara lite på dina frågor.
Jag har ett Radeon X1950XT kort och precis som du hittar jag inte dessa drivrutiner på Ati's hemsida. Ubuntu känner av ditt grafikkort och kan använda propretiära drivrutiner. som kan aktiveras genom att trycka på "System->Administration->Hantering av propretiära drivrutiner " Om detta inte fungerar finns det ett verktyg som heter Envy som du kan installera som kan hitta de senaste drivrutinerna till ditt grafikkort.
För övrigt finns det en på detta forum som heter Zinden som är väldigt duktig på ATI kort i Linux, som bl.a. jag fått hjälp av
När det gäller ditt MSI-moderkort har Ubuntu ett stort hårdvarustöd från början, jag har ett Gigabyte kort där allting fungerade på direkten i Ubuntu. Integrerat ljud, Nätverkskortet, USB 2.0, Sata.
Ett tips är att ladda hem Live CDn och testa själv. I live Cd läget kan du inte få igång 3d accelerationen för ditt grafikkort genom propretiära drivrutiner, eller Envy, för det måste du göra en installation. Dock borde både internet och ditt ljud fungera i Live CD läget.
Om du inte vill skrota Windows helt, kan du installera Ubuntu bredvid Windows och köra med Dual Boot och välja operativsystem när du startar datorn.
Lycka till, o tveka inte att fråga om du undrar över något.