Frågor innan jag installerar Ubuntu.

triMo

Frågor innan jag installerar Ubuntu.

Inlägg av triMo »

Hejsan.. :)

Jag funderar på om jag ska skrota mitt windows och installera Ubuntu istället.
Men jag är lite osäker på några saker.
1. Finns det drivrutiner till mitt radeon xt 1950 grafik kort? (hittade inte det på ati.com)
Funderar även på alla drivrutiner till moderkortet.
2. Har ett Msi och jag tycker inte jag hittar några drivrutiner hos varken msi,asus och abit Behövs det inte när man kör Ubuntu?

Tacksam för svar

Mvh Joel Lilja
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

SV: Frågor innan jag installerar Ubuntu.

Inlägg av Hund »

Ang ditt graffikort borde det finnas info om det här: http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,10952.0.html
ATI är inte mitt område men hör dig för med Zinden, han är väldigt grym med ATI.

Fungerar ditt internet etc i Live-versionen så ska de fungera när du installerat det med. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

EDIT: Hej och välkommen till Ubuntu-se, förresten! :D
---

Jag har ingen erfarenhet av just din hårdvara, men generellt sett så behöver man inte tanka drivrutiner från tillverkarens hemsidan när man kör Ubuntu, utan antigen så fungerar hårdvaran ändå (med medföljande drivrutiner) eller så kan Ubuntu under/efter installation hjälpa till att installera de drivrutiner som inte kan tillhandahållas på installations-skivan (juridiska anledningar, i huvudsak).

Det kan vara lite lurigt att komma ur "windows-tänket", men så är det :)

Mitt tips är att du hämtar hem en LiveCD (de som heter -desktop) och startar upp den skivan. Om/När du kommer till ett grafiskt gränssnitt så kan du kontrollera om din hårdvara fungerar "out-of-the-box", annars kan det bli lite felsökande. Att starta från LiveCDn kräver inte att du installerar, utan du kan t.ex. testa att köra Ubuntu ett tag för att se vad som fungerar/inte fungerar. Dock är en installation betydligt snabbare än att köra från skivan, och en del saker som inte fungerar på LiveCDn kan komma att fungera efter installation.

Dock, kanske jag skulle nämna, kan det ibland bli problem med ATI-kort eftersom ATI själva verkar vara dåliga på att ge ut fungerande linux-drivrutiner (om de ger ut några alls), och det kan ta ett tag innan de öppna drivrutinerna ger fullt stöd åt en del kort.

Jag önskar dig lycka till!
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
svartberg
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av svartberg »

Hej och välkommen till Ubuntu Sverige forumet :)

Jag själv är ganska ny på Ubuntu men kan nog svara lite på dina frågor.

Jag har ett Radeon X1950XT kort och precis som du hittar jag inte dessa drivrutiner på Ati's hemsida. Ubuntu känner av ditt grafikkort och kan använda propretiära drivrutiner. som kan aktiveras genom att trycka på "System->Administration->Hantering av propretiära drivrutiner " Om detta inte fungerar finns det ett verktyg som heter Envy som du kan installera som kan hitta de senaste drivrutinerna till ditt grafikkort.
För övrigt finns det en på detta forum som heter Zinden som är väldigt duktig på ATI kort i Linux, som bl.a. jag fått hjälp av :)

När det gäller ditt MSI-moderkort har Ubuntu ett stort hårdvarustöd från början, jag har ett Gigabyte kort där allting fungerade på direkten i Ubuntu. Integrerat ljud, Nätverkskortet, USB 2.0, Sata.

Ett tips är att ladda hem Live CDn och testa själv. I live Cd läget kan du inte få igång 3d accelerationen för ditt grafikkort genom propretiära drivrutiner, eller Envy, för det måste du göra en installation. Dock borde både internet och ditt ljud fungera i Live CD läget.

Om du inte vill skrota Windows helt, kan du installera Ubuntu bredvid Windows och köra med Dual Boot och välja operativsystem när du startar datorn.

Lycka till, o tveka inte att fråga om du undrar över något.
triMo

Inlägg av triMo »

Oooo tack för alla snabba och fina svar.
Ja då är det bara och testa live cd:n antar jag.

// Joel Lilja
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"