Hej
Direkt till problemet: Jag vill kunna spela spelet Guild Wars på min Ubunutu 7.04 Feisty Fawn, desvärre har jag ingen erfarenhet av Linux. En Detaljerad guide skulle inte vara helt fel. (Har Cedega 6.02 fat där fungerar det inte att starta spelet.)
Tack på förhand
Spelhjälp för en nybörjare
SV: Spelhjälp för en nybörjare
Själva grejen är: Jag kan starta guild wars och uppdatera, men när spelet väl ska starta, låser sig datorn vid bakgrunden. Jag har testat att installera en drivrutin för kortet jag har (Radeon X600), och innan fick jag felet att mitt kort inte hade stöd för Guild Wars (vilket det hade när jag körde med XP). Nu låser sig bara datorn.
En Svensk guide vore inte helt fel eftersom min engelska inte är perfekt.
En Svensk guide vore inte helt fel eftersom min engelska inte är perfekt.

Jag har använt mig av guiden som som Beer länkar till och GW fungerar..nästan perfekt.Det som inte fungerar är s.k. Battle Sounds (sådana ljud som skall spelas upp när du slåss).
För min del så förstör det för mycket av spelglädjen så jag har kvar min Windows-installation.
Nåväl, ta gärna även en titt på den här posten:
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,13340.0.html
..där Nominar beskriver hur han/hon fått GW att fungera under Cedega.
För min del så förstör det för mycket av spelglädjen så jag har kvar min Windows-installation.
Nåväl, ta gärna även en titt på den här posten:
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,13340.0.html
..där Nominar beskriver hur han/hon fått GW att fungera under Cedega.
Ubuntu 10.04 x86 @ AMD Athlon 64 3200+, TwinMos 2048MB PC3200 DDR SDRAM, Nvidia GeForce 6600GT (256MB, PCI-E), SB Audigy 2.
Som tidigare sagt fungerar inte min installation av Cedega mot Guild Wars. När jag ställt in upplösningen och klickar på "apply" sedan "OK". Efter det när jag klickar på den stora fina knappen "Play" händer..... Absolut ingenting. Ingenting startas, ingenting stoppas.
DISPLAY=:0 env WINEPREFIX="/home/tomas/.wine" wine "C:\Program Files\Guild Wars\Gw.exe" -dx8 -noshaders -windowed
fungerar utmärkt för mig!
Battle sound funkar, allt funkar. Kör på relativt låg grafik dock.
Har konfigurerat wine till windows XP
fungerar utmärkt för mig!
Battle sound funkar, allt funkar. Kör på relativt låg grafik dock.
Har konfigurerat wine till windows XP