ID3 tags redigerare (eller spelare) // Musikkatalogs ordnare /Musik/Artist/A....

Emil.s
Kontakt:

ID3 tags redigerare (eller spelare) // Musikkatalogs ordnare /Musik/Artist/A....

Inlägg av Emil.s »

Har ganska mycket musik som inte har någon artist/album i ID3 taggen. Och eftersom de flesta spelare sorterar musiken därefter, så ser det inte så bra ut...
Men av alla spelare jag testat hittills så kan man bara ändra på 1 låt i taget. Jobbigt med 200 låtar... ;)

Och så ett program för att organisera musiken... Har iof ganska bra ordning, men det kan ju bli bättre.
Finns det något program som ordnar musiken som /Artist/Album/Titel ?
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: ID3 tags redigerare (eller spelare) // Musikkatalogs ordnare /Musik/Artist/A

Inlägg av Lars »

EasyTAG finns i förråden.
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: ID3 tags redigerare (eller spelare) // Musikkatalogs ordnare /Musik/Artist/A

Inlägg av DeepThought »

I Amarok är det bara att lägga till i spellistan, markera det som är intressant, högerklicka på t.ex. kolumnen "Artist", så kan man välja "Skriv $ARTIST till spår.." eller vad det står. Desstuom kan man välja "Organisera filer" och en hel den annat, som omslagshantering m.m.

Jaja, det jag vill ha sagt är att det finns en hel del riktigt smidiga funktioner för att namna låtar (ID3-tag, filnamn, katalogstrukturer etc.) och sådant i Amarok, om man gillar den spelaren. Jag kör version 1.4.5 just nu.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

I Amarok har jag lärt mig att bästa sättet att skriva taggar är att välja fliken "Files" till vänster och välja mappen man vill ändra taggarna. Är det samma artist i hela mappen så blir det en lätt sak att ändra.
Sen kan man dra mappen till spellistan och göra som föregående har skrivit ^^
Gör bara inte som jag gjorde en gång och markera alla låtar och skriver i fel kolumn.

Har märkt en bugg i Amarok som inte förstör något, men som jag var orolig för förut.
Exempelvis så väljer jag ut 20 st. låtar att ändra på. Väljer sen kolumnen Artist och skriver artistnamnet jag vill ha. När alla taggar sen skrivs så försvinner nästan allt som står i kolumnen Titel. Är bara att tömma låtlistan och dra över låtlistan igen så kommer låttitlarna tillbaka.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Tackar! Ska testa båda. Amarok har jag aldrig riktigt kommit överens med, men jag ska testa i allafall. EasyTAG såg ju dock riktigt bra ut. :)
Användarvisningsbild
Sprak
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Sprak »

För att spinna vidare lite på tråden: Vet någon om det finns en motsvarande variant för terminalen, eller om man kan styra någon av de nämnda därifrån.

Själv lägger jag musikfilerna i en ganska logisk mappstruktur så det skulle vara ganska enkelt att skripta fram en automatisk tagg-sättare.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Sprak skrev: För att spinna vidare lite på tråden: Vet någon om det finns en motsvarande variant för terminalen, eller om man kan styra någon av de nämnda därifrån.

Själv lägger jag musikfilerna i en ganska logisk mappstruktur så det skulle vara ganska enkelt att skripta fram en automatisk tagg-sättare.
Ah, sökte och hittade ett program som skulle funka perfekt även för mina behov:
id3v2
eller
id3tool

Kör hårt! :)
Skriv svar

Återgå till "Ljud/Video/Multimedia - inaktuell"