Xdtv enklare än Mythtv
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
- Gurra72
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
- Kontakt:
Xdtv enklare än Mythtv
Bara måste ge ett tips här då jag ser på massor av forum att folk frågar hur de skall få igång Mythtv. Jag har försökt flera gånger att få igång Myth med Mysql server och allt vad det innebär och det har alltid resulterat i.. Ja just det.. NADA.. En blå skärm med en massa error i bästa fall.
Det finns ett litet enkelt program som heter Xdtv (Vet inte vilken repository den ligger i, kanske någon kan tipsa?) I detta program finns allt jag behövt för mitt tv kort och i Ubuntu har jag äntligen fått igång den schemalagda tv-inspelningen.
Här är Xdtv,s hemsida iallafall:
http://xawdecode.sourceforge.net/htmlpa ... exUS.shtml
Det finns ett litet enkelt program som heter Xdtv (Vet inte vilken repository den ligger i, kanske någon kan tipsa?) I detta program finns allt jag behövt för mitt tv kort och i Ubuntu har jag äntligen fått igång den schemalagda tv-inspelningen.
Här är Xdtv,s hemsida iallafall:
http://xawdecode.sourceforge.net/htmlpa ... exUS.shtml
Ubuntu.. an ancient african word for - I cant configure Slackware 

-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Xdtv enklare än Mythtv
Tack för tipset, vilken version laddade du ner ?
Hade tänkt att prova den själv.
//Jonas
Hade tänkt att prova den själv.
//Jonas
- Gurra72
- Kontakt:
Xdtv enklare än Mythtv
Jag uppdaterade nyligen till 2.3.3 Minns inte vilken jag laddade ner först men troligen 2.3.2.

Xdtv enklare än Mythtv
Mythtv kräver väl en egen (sin) användarkonto? Hur är det med XdTV? Kan jag ha den på som kdetv eller TVtime? Alltså på min nuvarande konto?
- Gurra72
- Kontakt:
Xdtv enklare än Mythtv
Japp.. Xdtv kör du som vanlig användare som kdetv eller TVtime.. eller som det mest liknar Xawtv, fast med fördelen att du kan schemalägga tv-inspelningar då.

Xdtv enklare än Mythtv
No GO.
X kraschar och loggar ur mig. Antar att Xdtv trivs inte med ATIs fglrx

-
Xdtv enklare än Mythtv
Hej gurra72.
Hur får man in kanalerna så att det går att redigera dom och plocka bort sånna som inte är nått på(Snökanaler)??
Tacksam för svar...
:/
Hur får man in kanalerna så att det går att redigera dom och plocka bort sånna som inte är nått på(Snökanaler)??
Tacksam för svar...
:/
- Gurra72
- Kontakt:
Xdtv enklare än Mythtv
[quote="petri0"]No GO.
[/quote]
Ja jag hade problem med fglrx också vill jag minnas. Men inte så att hela X-servern crashade
Jag körde med den vanliga "ati" rutinen så funkade det. Nvidia nu dock.

Ja jag hade problem med fglrx också vill jag minnas. Men inte så att hela X-servern crashade

- Gurra72
- Kontakt:
Xdtv enklare än Mythtv
[quote="headhunter"]Hej gurra72.
Tacksam för svar...
:/[/quote]
Om du högerklickar på bilden när programmet startat så har du en knapprad ganska långt ner som heter open channel-editor. Sedan är det bara att adda och ta bort
Tacksam för svar...
:/[/quote]
Om du högerklickar på bilden när programmet startat så har du en knapprad ganska långt ner som heter open channel-editor. Sedan är det bara att adda och ta bort

- Gurra72
- Kontakt:
Xdtv enklare än Mythtv
Har ni lyckats schemalägga inspelning i Edgy Eft med xdtv? Det fixar inte jag.

Xdtv enklare än Mythtv
Jag själv kör ju mythtv och började på fedora core 3 men nu bytte jag till edgy. Finns bra enkla guider för alla typer av mythtvsystem som tex bara backend, bara frontend, allt i ett maskinen m.m
https://help.ubuntu.com/community/MythTV
Xdtv verkar nice med ska kolla på det.
För närvarande kör jag en FC5 som backend och Edgy som frontends men jag har lite dåligt drag i min frontendburk så jag ska återgå till ett allt i ett system på en ny liten dator. Anledningen till att jag kör FC5 backend är att den var min allt i ett maskin och jag har 400gb disk på den med ungeför 300gb inspelat sen tidigare som jag inte vill förstöra.
De guider jag länkade till är väldigt bra. Enklare än på FC5 tycker jag att det var.
/Andy
https://help.ubuntu.com/community/MythTV
Xdtv verkar nice med ska kolla på det.
För närvarande kör jag en FC5 som backend och Edgy som frontends men jag har lite dåligt drag i min frontendburk så jag ska återgå till ett allt i ett system på en ny liten dator. Anledningen till att jag kör FC5 backend är att den var min allt i ett maskin och jag har 400gb disk på den med ungeför 300gb inspelat sen tidigare som jag inte vill förstöra.
De guider jag länkade till är väldigt bra. Enklare än på FC5 tycker jag att det var.
/Andy
- Gurra72
- Kontakt:
SV: Xdtv enklare än Mythtv
Nu är XDTV "dött" enligt deras hemsida. Alltså kommer inget mer jobb läggas ned på det programmet verkar det som.
Vet någon ifall det finns något liknande program?
Och INTE Mythtv för det är jag för dum i huvudet för att få igång. Har försökt sextioelva gånger efter lika många howtos och det går inte.
Vill bara ha något enkelt program att schemalägga tvinspelningar med. Än så länge funkar XDTV, men i nästa Ubuntu kanske det inte går längre.
Vet någon ifall det finns något liknande program?
Och INTE Mythtv för det är jag för dum i huvudet för att få igång. Har försökt sextioelva gånger efter lika många howtos och det går inte.
Vill bara ha något enkelt program att schemalägga tvinspelningar med. Än så länge funkar XDTV, men i nästa Ubuntu kanske det inte går längre.