Det finns folk som undrar om systemåterställning på Ubuntu. Tyvärrr saknar vi en direk motsvarighet till det kända verktyget hos Windows.
Efter att jag installerar och konfigurerar systemet använder jag ett par lösningar :
1) Till servrar och vissa stationära datorer, också bra som extra säkerhetskopia till bärbara datorer:
Använder mondorescue som skapar och bränner en bootnigsbar avbild av hela systemet på en eller flera skivor. Öppna repositories för universe, och installera mondo i synaptic. Sedan från en terminal knappar man in sudo mondoarchive. Man behöver en cd- eller dvd-brännare eller extra partition, eller ftp server.
Till exempel en Ubuntu server kan sparas på en CD och en desktop på en DVD.
2) Främst till bärbara datorer för att snabbt återställa systemet var man än beffiner sig:
Efter installation och konfiguration kopierar jag / till en dold partition i samma eller en annan hårddisk.
Då har jag en partition för /boot, två partitioner för rootfilsystemet / (två kopior) samt en separat partition för /home. Eventuellt har jag ännu en partition för information som inte behöver backup, t ex /home2.
/home partitionen säkerhetskopieras regelbundet till en server och till cd eller dvd-skivor, likaså hela /etc.
Grubb och fstab justeras så att man kan starta systemet från valfri partition. En partition (t ex den första) sparar jag som referenskopia och då kan jag experimentera vilt med den andra partitionen. Det kräver bara en återstart för att få ett fungerande ysstem och det tar några minuter att kopiera data från referensen till en den drabbade partitionen. Partitionen med /home förblir orörd.
3)Jag har alltid en Ubuntu LiveCD under kudden när jag sover och kan alltid hämta en kopia av min /home från servern på kontoret och hemmet via ssh.
Vad tycker ni, får vi höra andra förslag?
HowTo: Förslag till systemåterställning i Ubuntu
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
HowTo: Förslag till systemåterställning i Ubuntu
Senast redigerad av 1 Macchi, redigerad totalt 23 gånger.
/M
- buntubuntu
SV: HowTo: Förslag till systemåterställning i Ubuntu
När systemet är färdig konfigurerat och fungerar stabilt så packar jag ihop alltihopa till en fil som jag sedan bränner ut på en dvd.
Sedan om det skulle haverera så är det bara att lyfta på kudden
och ta fram sin LiveCD, packa upp arkivet så är man tillbaks på banan.
Antar att det är ungefär det som programmet du tipsade om gör
Sedan om det skulle haverera så är det bara att lyfta på kudden

Antar att det är ungefär det som programmet du tipsade om gör