Ikoner på avi-filer (filmikoner) borta? [LÖST]

Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Ikoner på avi-filer (filmikoner) borta? [LÖST]

Inlägg av webaake »

Efter att ha avinstallerat Totem skapas inga 'filmbildsikoner' på mina avi-filer. Jag kör VLC istället och rippar själv en del till divx.  En bild ur filmen som ikon tyckte jag var cool men det har som sagt försvunnit med Totem (tror jag).

Finns det nåt sätt att annars få en filmbild som ikon automagiskt? Manuellt torde vara för arbetsamt.

Tacksam för hjälp!

Jag kör Feisty 7.04, gnome-desktop. Inte Compiz/Beryl!
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 13 gånger.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

SV: Ikoner på avi-filer (filmikoner) borta?

Inlägg av Hund »

Om du högerklickar på valfri AVI-fil och väljer egenskaper. Sedan klickar du på ikon-rutan, där borde du kunna få välja en ikon. Detta ska beröra alla AVI-filer?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
webaake

SV: Ikoner på avi-filer (filmikoner) borta?

Inlägg av webaake »

Jo det går men den automatiska genereringen som Totem gjorde innan jag avinstallerade det funkar inte. Efter att ha forskat lite har jag funnit att totem har en ganska avancerad generering av ikoner till videofiler genom att kolla inuti filmen och välja en frame därifrån som ikon. Sedan anger den denna som ikon för den filmfilen. Denna ikon hamnar i mappen .thumbnails/normal och nautilus fattar detta och visar rätt ikon till rätt filmfil individuellt.

Jar har testat att installera totem-gstreamer och totem-xine (de avinstallerar varandra) men inget hjälper. JAg har också kollat inställningar för olika filtyper inuti gnome-control och där är rätt sökväg till  t ex totem-video-thumbnailer angivet ( typ /usr/bin/totem-video-thumbnailer -s %s %u %o). JAg har också raderat alla filer i .thumbnails för att det skall kunna genereras nya istället.

Det går att använda totem-video-thumbnailer manuellt till varje filmfil. Då skapas en .png som man manuellt kan ange manuellt som ikon till filmen.

Hade jag vetat detta hade jag aldrig avinstallerat Totem!

Kanske jag kan hitta ett bash-script som kollar i en angiven mapp och skapar en ny ikon för varje filmfil och automatiskt anger den för respektive filmfil ?

Tack o hej
Användarvisningsbild
webaake

SV: Ikoner på avi-filer (filmikoner) borta? LÖST!

Inlägg av webaake »

Fixat!

Hur?

JAg hade testat ett annat script som bygger på mplayer (mplayer-video-thumbnailer) och där ingick ett annat script som ändrade alla inställningar i Konfiguationsredigeraren. Jag ändrade scriptet till att istället ändra tillbaka till ursprunget (gnome-video-thumbnailer -s %s %u %o) för all filmfiltyper.

DÅ gick det igång!

Om nån vill ha kan jag ge mer detaljer!

TAck!
Skriv svar

Återgå till "Ljud/Video/Multimedia - inaktuell"