Hur montera en windows NTFS-partition med åäö?

tmot
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Hur montera en windows NTFS-partition med åäö?

Inlägg av tmot »

Hej!
Jag är tämligen ny inom området och hoppas få lite hjälp med att montera en ntfs-partiotion i "Ubuntu Server 7.04". Läget är följande.

Jag har en winxp-maskin som har en utdelad disk (med NTFS) på nätverket. Jag har dessutom en "ubuntu server 7.04" installerad på en annan maskin. Installationen är gjord med inställningar för sverige, i övrigt inga ändringar.

Jag har installerat smbfs (apt-get install smbfs) och vill nu komma åt min winxp-disk. I princip så kommer jag också åt disken med:

sudo mount //192.168.1.103/musik /media/musik/
(jag har alltså även gjort katalogen musik under /media/ )

Problem är att jag får inte fram rätt tecken för åäö när jag skriver dir eller ls.

Skriver man dir så får man siffror istället för åäö, och skriver man ls  får man ? istället för åäö.

Jag tror mig inte vara ensam in detta problemet och jag har sökt på diverse sidor utan att finna en lösning. I terminalen kan jag skriva och läsa åäö på skärmen, så jag misstänker att problemet har att göra med hur man montera disken. Kan ni hjälpa mig?

Mvh
Mattias
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: Hur montera en windows NTFS-partition med åäö?

Inlägg av DeepThought »

Hejsan Mattias, och välkommen till Ubuntu-se!

Testa följande:
sudo mount //192.168.1.103/musik /media/musik/ -o iocharset=utf8

D.v.s. att du lägger till -o iocharset=utf8, vilket bör returnera filnamn i utf8 istället. Jag har tyvärr ingen möjlighet att testa själv just nu, men det kanske kan lösa ditt problem. Det är dock inte säkert, utan var bara vad jag lyckades komma fram till ur manualen (som du f.ö. når med följande kommando: man mount).

Lycka till!
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
tmot

Inlägg av tmot »

Tack för ditt snabba svar och välkomnande.

Jag provade ditt kommando men lyckades tyvärr inte få fram åäö vid ls eller dir. Dock får jag ett felmeddelande som kanske säger mer för dig än vad det gör för mig. Felmeddelandet lyder:

Unknown parameter encountered: "client code page"
Ignoring unknown parameter "client code page"
Unknown parameter encountered: "character set"
Ignoring unknown parameter "character set"
Unknown parameter encountered: "valid chars"
Ignoring unknown parameter "valid chars"

... meddelandena dyker upp precis innan jag får skriva lösenordet för "sudo".

Jag misstänker fortfarande att det har med teckentabellerna att göra och är väldigt tacksam för ytterligare idéer.

Mvh
Mattias
tmot

Inlägg av tmot »

Sådär, nu har jag kommit ett steg längre jag monterar nu med följande kommando istället:

sudo mount -t cifs //192.168.1.103/musik /media/musik -o iocharset=utf8

Jag vet egentligen inte varför det fungerar bättre, något tips?

Då ser allt rätt ut i terminalen, dvs åäö vissar korrekt. Men man ska ju aldrig vara nöjd så...

Jag kör även "kplaylist". Där hade jag ska samla lite musik. För att få apache att visa åäö ändrade jag i apache2.conf så att jag enablade "AddDefaultCharSet ISO-8859-1". Då visas åäö rätt på inloggningssidan. Tyvärr blir fortfarande inte låtarna som monteras rättstavade med åäö, utan istället visas konstiga tecken.

Min nya fråga är behöver jag kanske ändra nåt i PHP-inställningarna för att min monterade partition ska visas rätt?

Tacksam för svar.
/Mattias
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"