Små bokstäver vid inloggningen?????

bigsound

Små bokstäver vid inloggningen?????

Inlägg av bigsound »

Har ett litet irriterande problem... Har nyligen installerat Ubuntu Feisty Fawn 7.04. När jag ska skriva in användarnamnet,så är det så himla små bokstäver så att de inte syns knappt. Samma sak gäller det med Alternativ kanppen i vänstra nedre hörnet. Klickar jag på denna så ser jag inte vad det står på menyn där. Någon som kan hjälpa mig med detta tro?

Sen undrar jag även vad det är som skiljer mellan Feisty,Edgy o.s.v? För Ubuntu,Kubuntu m.m är det väl själva OS:et som skiljer?

Och en sista fråga...hur satan får jag så jag kan skriva snabel A???? Har aktiverat svenskt tangentbord å allt..._ fungerar..men icke snabel A  :(

Tacksam för hjälp!

//MVH Mikael
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: Små bokstäver vid inloggningen?????

Inlägg av DeepThought »

Hejsan bigsound, och välkommen till Ubuntu-se!

Skillnaden mellan Feisty Fawn, Edgy Eft, Dapper Drake o.s.v. är att de är olika utgåvor av Ubuntu. Versionsnumer bygger på år och månad (Feisty är ju version 7.04, vilket betyder att det släpptes i april 2007). Det kommer (skall komma) en ny version av Ubuntu var 6e månad, så nästa version (Gutsy Gibbon) får således verisionsnummer 7.10. Den mest påtagliga skillnaden är att det i senare verisioner ofta är senare versioner av den mesta hårdvaran , och t.ex. så har en nyare linuxkärna ofta bättre stöd för hårdvara.

Skillnaden mellan Kubuntu, Ubuntu, Xubuntu (samt de mer inofficiella varianterna som t.ex. fluxbuntu) är att de har olika skrivbordsmiljöer. I Ubuntu är det GNOME, i Kubuntu är det KDE och i Xubuntu är det Xfce. Det är i grund och botten samma OS, samma förråd, samma tillgång till program etc., men med olika "smaker".

Snabel-a brukar gå att få fram genom att trycka på Alt Gr+2, fungerar inte det? :-\
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
bigsound

Inlägg av bigsound »

Okej,tack för hjälpen.... Har du någon lösning på de små bokstäverna vid inloggningen tro?
bigsound

Inlägg av bigsound »

Ingen lösning?
bigsound

Inlägg av bigsound »

Märkte nu vad det var jag menade  ;D

Det är alltså upplösningen vid inloggningen som inte stämmer. Hur ändrar jag detta?
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"