Få rättigheter på min andra hdd. + TV-out

Jonathan_14

Få rättigheter på min andra hdd. + TV-out

Inlägg av Jonathan_14 »

Hej!

1. Jag har en 2 hårddiskar i min dator. En som är "main hårddisk" och så en där jag lägger musik, filmer m.m.

Jag kan läsa min andra hårddisk, alltså spela upp musik m.m, men jag kan inte lägga in något eller ta bort något... Det står att det är en skrivskyddad disk. Jag följer denna guiden -> http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/2007/07/ntfs.html men jag får det ändå inte att fungera. Vill gärna lägga in sakerna på den hårddisken då den jag har installerat ubuntu på är väldigt liten, får inte plats med så mycket grejer där om jag ska installera progam. Glömde säga att det är ntfs på den med.

2. Hur får man igång tv-out på ubuntu? Jag har ett Nvidia geforce FX 5200.

Tack på förhand...
mliljedl

SV: Få rättigheter på min andra hdd. + TV-out

Inlägg av mliljedl »

Jonathan_14 skrev: Hej!

1. Jag har en 2 hårddiskar i min dator. En som är "main hårddisk" och så en där jag lägger musik, filmer m.m.

Jag kan läsa min andra hårddisk, alltså spela upp musik m.m, men jag kan inte lägga in något eller ta bort något... Det står att det är en skrivskyddad disk. Jag följer denna guiden -> http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/2007/07/ntfs.html men jag får det ändå inte att fungera. Vill gärna lägga in sakerna på den hårddisken då den jag har installerat ubuntu på är väldigt liten, får inte plats med så mycket grejer där om jag ska installera progam. Glömde säga att det är ntfs på den med.
Jag hade samma problem som du att jag bara kunde läsa ntfs disken, men detta löste det för mej: http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,14032.0.html
mannealm

Inlägg av mannealm »

2. Hur får man igång tv-out på ubuntu? Jag har ett Nvidia geforce FX 5200.
Funkar inte det här: http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,11980.0.html ?
Nybliven nörd!
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

annars finns ju nvtv... kanske inte det absolut bästa alternativet... men helt klart det lättaste
mannealm

Inlägg av mannealm »

Chippen skrev: annars finns ju nvtv... kanske inte det absolut bästa alternativet... men helt klart det lättaste
Jag har aldrig fattat det där med nvtv. Laddade ner det en gång med fick aldrig igång det. Och sen var det nån som sa att det inte hade ett dugg med tv-out att göra, utan att nvtv bara hade med tv-kort att göra, dvs en slags drivare för nvidiakort med tv-mottagare. Stämmer inte det?
Nybliven nörd!
Jonathan_14

Inlägg av Jonathan_14 »

Nu försvann min hårddisk! Går inte att hitta den under Dator...

mannealm, när jag gjorde din guide så var jag tvungen att formatera om efter... Min terminal blev helt vit och gick inte att skriva i m.m... Man kunde få tillbaka den på något sätt men då var jag tvungen att göra det varje gång jag hade startat om... Men jag gjorde väl antagligen fel... Du kanske kan pm:a mig EXAKT hur man gör... :)
mannealm

Inlägg av mannealm »

Jonathan_14 skrev: Nu försvann min hårddisk! Går inte att hitta den under Dator...

mannealm, när jag gjorde din guide så var jag tvungen att formatera om efter... Min terminal blev helt vit och gick inte att skriva i m.m... Man kunde få tillbaka den på något sätt men då var jag tvungen att göra det varje gång jag hade startat om... Men jag gjorde väl antagligen fel... Du kanske kan pm:a mig EXAKT hur man gör... :)
Hade du nåt sånt där lulllull program installerat, typ beryl eller compiz?
Nybliven nörd!
mannealm

Inlägg av mannealm »

Jonathan_14 skrev: Ja.
Då vet jag varför du inte fick det att funka. I Linux få man prioritera; Lulllull eller tv-out ;)

Nej, men skämt å sido, testa utan så ska du se att det funkar hur bra som helst! Jag har aldrig fått vare sig beryl eller compiz att funka samtidigt som jag har aft tv-outen enablad. Fick dessutom, bla,  exakt samma problem som du, med ett vitt terminalfönster.
Nybliven nörd!
Jonathan_14

Inlägg av Jonathan_14 »

Okej, fungerar det om jag har Compiz Fusion avstängt eller måste jag avinstallera det?
mannealm

Inlägg av mannealm »

Jonathan_14 skrev: Okej, fungerar det om jag har Compiz Fusion avstängt eller måste jag avinstallera det?
Bör nog räcka med avaktivera det. Tror jag ???

Testa! Går kanske, med experternas hjälp, att få igång Compiz sen igen på nåt sätt efter att du aktiverat tv-outen. tv-out är ju faktiskt mycket viktigare.
Nybliven nörd!
Jonathan_14

Inlägg av Jonathan_14 »

Ja, får väl testa... Men har inte lust att formatera igen men någon gång måste jag få igång det så lika bra att testa
mannealm

Inlägg av mannealm »

Jonathan_14 skrev: Ja, får väl testa... Men har inte lust att formatera igen men någon gång måste jag få igång det så lika bra att testa
Fast du är inte tvungen att formatera om något skulle gå fel. Borde räcka med att tabort compiz eller, om inte det funkar bara köra recovery mode och skriva "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg".
Nybliven nörd!
Jonathan_14

Inlägg av Jonathan_14 »

Okej. Men nu hittar jag inte tv'n i nvidia-settings...  :-\
mannealm

Inlägg av mannealm »

Jonathan_14 skrev: Okej. Men nu hittar jag inte tv'n i nvidia-settings...  :-\
Hittade du den innan?
Nybliven nörd!
mannealm

Inlägg av mannealm »

Har du nvidia-glx 9631 drivaren installerad?
Nybliven nörd!
mannealm

Inlägg av mannealm »

Vet inte riktigt, men om du har den, och alla sladdar är ikopplade så borde du i alla fall få upp tvn i nvidia settings, tycker jag.

Har du aktiverat den propretiära drivrutinen? Annars kan du förresten söka i synaptic på nvidia-glx och se om 9631 drivisen är iklickad.
Nybliven nörd!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"